Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Prestige/premiumdetaljer är superviktigt för den bajsnödiga medelklassen.
Vet inte vad ni svamlar om för skit i sammanhanget tjocklek på virke. Det är väl för i h-e ingen statusmarkör eller "premiumdetalj"? Är det det där ni bor?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
…Det är väl för i h-e ingen statusmarkör eller "premiumdetalj"? Är det det där ni bor?
Exakt vad det är. Hur vet man det? Det berättas för dig gång på gång precis som tretton på dussinet andra viktiga val att göra. Tillverkarna eldar på ”behovet”.

Plats: Villakvarteren i förorten.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Exakt vad det är. Hur vet man det? Det berättas för dig gång på gång precis som tretton på dussinet andra viktiga val att göra. Tillverkarna eldar på ”behovet”.

Plats: Villakvarteren i förorten.
Jag kan intyga att på vår sida av landet har jag inte ens hört antydan om att tjockleken på virke skulle antyda status. Det säger mer om dig om du snappar upp något sånt.

Och när jag själv genom åren har testat mig fram och själv gjort bedömingar och korrigeringar och upplevt skillnaden så är jag i själva verket bara lurad? Utsatt för en komplott av onda marknadskrafter och illvillga grannar?

Sorry, men jag måste få det ur mig: Vilka jävla nötter ni är. :crysmile:
 
Jo, jag upptäcker okunnig svamlare efter en halv mening i sammanhanget. De får hålla sig på sin planhalva. Inget jag bryr mig om.
Jag ser inga som helst problem att använda 21x95 som trall, så länge de är av god kvalitet. Det är kvaliteten som har sjunkit drastiskt på materialet. Det som kallas premiumtrall idag var standard på 30 år sedan.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Veronica. Veronica. skrev:
Du är medveten om att 22x95 var standard, innan 28x120 va? Du måste väga bra mkt, för att inte kunna gå på en standard altan, byggd korrekt.

Jag sa dessutom att 22x95 funkar i alla lägen. Att vissa kör Ford Focus och vissa kör Porsche, eller cyklar, har inget med saken att göra.
Nu gissar jag lite här men jag har inget minne av att det fanns annat än 22x95 tryckt trall när jag växte upp på 80-talet. Min föräldrageneration (40-talister) byggde bara med denna dimension när det begav sig. Lades med cc40 vill jag minnas. Mina pärons 22x95-altan är 46 år gammal i år. Tvättad och oljad genom åren, ser hemsk ut på ytan men alla brädor är hela. Spikad med galvad spik som inte krupit upp. Tror farsan körde med 3 tums.

Nån som vet varför trallen blev grövre, och när detta slog om?
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.