M Markarbetaren skrev:
Då får du maila alla stålföretag som jobbar med varmgalvanisering och påpeka att dom skriver fel i sin marknadsföring:rofl:
Har du några exempel på företag som inte vet vad dom håller på med?

Vad jag vet är det ingen som använder en process där både elektrolys och flytande zink används i samma steg?
 
  • Gilla
Svetspinnen
  • Laddar…
M
Isakare Isakare skrev:
Med min erfarenhet skulle jag spika en altan idag med varmgalvade spik.
Pratade med en vän som har campingverksamhet med många altaner och trädäck.
"Satan vad jag hatar rostfria trallskruv"
Håller verkligen med.

Efter alla problem som släkt och vänner har haft med skruvar som går av (av alla tänkbara fabrikat) så spikade jag min entreplattform på 6m² för 2år sedan.
Min pappas liknande trapp/plattform byggdes 1983 och inga spikar har varken krypit upp eller gått av! Den står kvar intakt även idag som ett bevis för mig på vad som fungerar.

Tror det är en myt att spikar skulle krypa upp. Jag har då aldrig någonsin varit med om det. Använder man galvad spik av rätt längd och dimension så sitter den som berget.
Det som KAN hända är att trallen råkar vara extra blöt när den fästs så att den krymper och plottar skallarna, men det problemet får man även med skruvar.
Man får efterslå eller efterdra bara. Sen är det problemet ur världen.
Och till 28mm trall är det galvad 4" spik som gäller. Använder man 3" så får man nog skylla sig själv.
 
Redigerat:
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller verkligen med.

Efter alla problem som släkt och vänner har haft med skruvar som går av (av alla tänkbara fabrikat) så spikade jag min entreplattform på 6m² för 2år sedan.
Min pappas liknande trapp/plattform byggdes 1983 och inga spikar har varken krypit upp eller gått av! Den står kvar intakt även idag som ett bevis för mig på vad som fungerar.

Tror det är en myt att spikar skulle krypa upp. Jag har då aldrig någonsin varit med om det. Använder man galvad spik av rätt längd och dimension så sitter den som berget.
Det som KAN hända är att trallen råkar vara extra blöt när den fästs så att den krymper och plottar skallarna, men det problemet får man även med skruvar.
Man får efterslå eller efterdra bara. Sen är det problemet ur världen.
Och till 28mm trall är det galvad 4" spik som gäller. Använder man 3" så får man nog skylla sig själv.
Jag håller med!
Det är en smaksak hur man vill göra. Skruvar man trallen med A4 syrafasta skruvar så går dom inte av, punkt! Om folk bara kunde lära sig att korrositivitetsklass C4 inte är samma som A4 så hade man sluppit problem med skruvar som går av.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
TRJBerg
Jag kan konstatera att det tycks finnas skilda erfarenheter av skruvar och spikar här. Och sorter.
Vill bara tillägga att spikar som "kryper upp" har jag haft erfarenhet av genom åren. Inga större mängder dock, men jag hatar att trampa på dom.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag håller med!
Det är en smaksak hur man vill göra. Skruvar man trallen med A4 syrafasta skruvar så går dom inte av, punkt! Om folk bara kunde lära sig att korrositivitetsklass C4 inte är samma som A4 så hade man sluppit problem med skruvar som går av.
Finns många exempel på A4 skruvar som går av. Även av egen erfarenhet.
Korrosionsklassen har ingenting alls med styrkan på skruven att göra.
Normalt göra till och med legeringar med krom och nickel att man får svårare att nå högre hållfasthetsklasser. Krom gör tex stål sprödare.
Efter några årsväxlingar spicker skruven i ett sprödbrott.
Generellt är alla höghållfasta skruvkvaliteer av låglegerat kolstål.
Rostfria skruvar av hög styrkeklass är inget problem att tillverka men betydligt dyrare och jag är övertygad om att det fuskas ordentligt med det. Därav alla problem.
 
Redigerat:
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns många exempel på A4 skruvar som går av. Även av egen erfarenhet.
Korrosionsklassen har ingenting alls med styrkan på skruven att göra.
Normalt göra till och med legeringar med krom och nickel att man får svårare att nå högre hållfasthetsklasser. Krom gör tex stål sprödare.
Efter några årsväxlingar spicker skruven i ett sprödbrott.
Generellt är alla höghållfasta skruvkvaliteer av låglegerat kolstål.
Rostfria skruvar av hög styrkeklass är betydligt dyrare att tillverka och jag är övertygad om att det fuskas ordentligt med det. Därav alla problem.
Märkligt, dom A4-skruvarna jag har använt är sega som tuggummi. Ibland när man missat med skruvdragaren (oftast om det varit spån kvar i torxhålet på skruven) så är det bara att böja skruven 90 grader och ta en tång och vrida upp den igen. Har bytt några brädor på en av mina altaner där jag gjorde misstaget att lägga sibirisk lärk. Efter 8 år är skruvarna i samma skick som när jag skruvade i dom. Nackdelen med A4's seghet är att när dom ibland har "växt fast" i golvreglarna så går torxspåret sönder när man ska backa upp dom igen.

En skruv med en ytbehandling kan i min värld omöjligtvis ha samma korrosionsmotstånd som en skruv tillverkad i syrafast stål. Alla pooltillverkare rekomenderar att använda A4 syrafasta skruv i trädäck runt pool.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Grejen är väl att skruven sitter fast, om inte skallen sjunker in mer i brädan, går den av om brädan sväller.
Spiken dras upp, där av uppstickande spikskallar på våren när det torkar upp.
Nu hade jag bara min spikade altan utan tak i 16 år, och vist fick jag slå i några spikar igen, kanske 3-4 st per år. På min nu skruvade med rostfria (Vet ej klass) är fler av än jag spikade in under 16 år.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Grejen är väl att skruven sitter fast, om inte skallen sjunker in mer i brädan, går den av om brädan sväller.
Spiken dras upp, där av uppstickande spikskallar på våren när det torkar upp.
Nu hade jag bara min spikade altan utan tak i 16 år, och vist fick jag slå i några spikar igen, kanske 3-4 st per år. På min nu skruvade med rostfria (Vet ej klass) är fler av än jag spikade in under 16 år.
Vad är det för dimensioner på spik och brädor där spikarna vandrar upp?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det för dimensioner på spik och brädor där spikarna vandrar upp?
Gissar att jag använde 4", om de var släta eller huggna vet jag inte.
Men skulle man spika en altan med huggen 5" skulle de garanterat inte krypa upp.
Jag skulle även förborra trallen vid ändträ, då kommer det heller aldrig spricka.
 
Isakare Isakare skrev:
Gissar att jag använde 4", om de var släta eller huggna vet jag inte.
Men skulle man spika en altan med huggen 5" skulle de garanterat inte krypa upp.
Jag skulle även förborra trallen vid ändträ, då kommer det heller aldrig spricka.
Låter extremt märkligt att 4" spik skulle krypa rakt upp ur trall och bärlina.
Har bara sett det när man har använt 3".
 
boschkenta
När jag var liten började varje sommar med att jag fick en hammare i näven av farsan och i uppgift att ta ett varv runt altanen och slå ner alla spik som krupit upp :rolleyes:

Några år senare fick jag i uppgift att lägga några veckor av sommarlovet på att skruva ny trall... som ligger kvar idag.

Och i nutid, ca 20 år senare, har jag spikat min egen altan (med essve edge fast) :seenoevil:
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
22x95 funkar i alla lägen.
Ööh.. du menar tvärtom va? Jag har aldrig sett och gått på en altan byggd med 22-virke som är ok. Man måste ha extremt låga krav på utseende och funktion om man tycker 22x95 är bra grejer.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Ööh.. du menar tvärtom va? Jag har aldrig sett och gått på en altan byggd med 22-virke som är ok. Man måste ha extremt låga krav på utseende och funktion om man tycker 22x95 är bra grejer.
Det kan bli riktigt stumt och bra om man reglar cc44 istf cc60.
En mindre altan tycker jag ser mer proportionelig ut med smalare brädor än en stor. Men smaken är olika. En del panelar huset med 120 andra med 170 eller 195.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det kan bli riktigt stumt och bra om man reglar cc44 istf cc60.
En mindre altan tycker jag ser mer proportionelig ut med smalare brädor än en stor. Men smaken är olika. En del panelar huset med 120 andra med 170 eller 195.
Ja smaken är som baken. Men även med cc44 kan man stampa hårt med foten och bryta en bräda. Men det bekommer inte en del, I know.
 
  • Wow
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.