F
blackarrow blackarrow skrev:
Så plintens 2 vänstra anslutningar används inte? Det är bara 3 trådar till "dimmern" som ger 10V signalen?

Visst borde du kunna para ihop med en Ikea knapp om båda prylarna är zigBee 3.0, men hur praktiskt blir det att ända och beta inställd hastighet?
Ett mekaniskt vred visar ju även inställt läge.

Hur säker är du på att din HA alltid fungerar?
Behöver du någon backup lösning i fall din HA är nere för underhåll etc?
10V pucken behåller väl en iofs sin inställning så länge du inte vill ändra.
Ja precis, bara tre trådar. Tog av locket:

Ikea dosan har ju 4 knappar och man skulle kunna "stega" mellan. Men strunt i det, var bara en sido grej.

Definitivt finns det nackdel att göra det beroende av både HA och Zig Bee. Oklart om output spänningen sparas vid strömavbrott t ex. Är dock hemma för det mesta och det är ingen katastrof om det skulle paja några dygn. Går ju alltid att koppla bort helt, själva fläkten har ställbar hastighet direkt på sig själv också. Man ska bara brygga nån anslutning. Så i nödfall funkar ju det.

Men den får 12V som input? Funkar väl inte med zigbee dimmern?
 
  • Elektrisk installation med reglerbar brytare och anslutningsterminaler, märkt MTP10, CE-märkt, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk apparat, anslutningsterminaler, skruvar, informationsetikett, regulatorvred, CE-märkning, ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument om Söderman EC kanalfläktar, energieffektivitet, reglering och livslängd, inkluderar bilder och tekniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fideliox skrev:
Definitivt finns det nackdel att göra det beroende av både HA och Zig Bee. Oklart om output spänningen sparas vid strömavbrott t ex. Är dock hemma för det mesta och det är ingen katastrof om det skulle paja några dygn. Går ju alltid att koppla bort helt, själva fläkten har ställbar hastighet direkt på sig själv också. Man ska bara brygga nån anslutning. Så i nödfall funkar ju det.

Men den får 12V som input? Funkar väl inte med zigbee dimmern?
Max 12V har väl angivits för att inte förstöra potentiometern i ditt reglerdon med för höga spänningar.
Din fläkt lägger ut +10V, till ditt gamla reglerdon som bara är en enkel potentiometer som delar ner spänningen.

https://ventilation.se/media/download/Instruktionsblad EC.pdf
 
F
blackarrow blackarrow skrev:
Max 12V har väl angivits för att inte förstöra potentiometern i ditt reglerdon med för höga spänningar.
Din fläkt lägger ut +10V, till ditt gamla reglerdon som bara är en enkel potentiometer som delar ner spänningen.

[länk] EC.pdf
Aha ok. Men funkar det med verkligen med zigbee reläet då?
 
S
Ny utgåva av Nordpool. Minusvärde (elpris) korrigerade/tillagda, vilket är bra. Men fattar jag rätt när det är moms tillagt på minusposter i graferna? Vem behöver moms på minusEl?

(Tänker nu mest på oss som har solceller, viket är extra komplicerat. Kostar det något för husägaren att leverera el när det är minus?)
 
S styren skrev:
Ny utgåva av Nordpool. Minusvärde (elpris) korrigerade/tillagda, vilket är bra. Men fattar jag rätt när det är moms tillagt på minusposter i graferna? Vem behöver moms på minusEl?
Ja, du tillbaka på momsen när det är minuspris. Men du betalar ju moms på kostnaden för elnät, så priset och momsen är ju ändå alltid positiv.
Diagram som visar elprisvariationer över ett dygn med effektanvändning i watt noterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
F
Woho fick äntligen igång remote access med cloudflared. Var rätt lätt ändå när man vet hur man ska göra. :geek:
 
Varmvatten eller uppvärmning?
Det vore skoj att ta reda på hur stor del av värmepumpens energi som går åt till varmvatten resp uppvärmning av huset. Jag kan få in alla data som behövs från Husdata H60: Om växelventilen är påslagen, är all åtgång utom radiatorpump till varmvatten, annars är allt uppvärmning. Typ.

Jag behöver snickra ihop en sensor av nåt slag, va? Eller hjälpare? Först för respektive effekt, sedan energi. Har ni några kloka inspel på hur man gör sådant på rätt sätt?

/Fumble
 
Enklaste sättet att styra en lampa?
Håller på att renovera och det behövs en taklampa men väggarna är fyllda av spån så kan /vill inte öppna upp för att få i en brytare (dörren ska flyttas inom nåt år så placeringen blir fel då)

Kan krypa upp på vinden och borra ner en slang för lampan.

Har HA i huset och Zigbee.
Tänkte en Zigbee puck och en Ikea knapp, eller har ni några andra förslag?
 
nino nino skrev:
Enklaste sättet att styra en lampa?
Håller på att renovera och det behövs en taklampa men väggarna är fyllda av spån så kan /vill inte öppna upp för att få i en brytare (dörren ska flyttas inom nåt år så placeringen blir fel då)

Kan krypa upp på vinden och borra ner en slang för lampan.

Har HA i huset och Zigbee.
Tänkte en Zigbee puck och en Ikea knapp, eller har ni några andra förslag?
Köp en zigbee-lampa direkt så slipper du fnula med att koppla in något fysiskt.
Så en smart lampa och en smart knapp från Ikea exempelvis.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Köp en zigbee-lampa direkt så slipper du fnula med att koppla in något fysiskt.
Så en smart lampa och en smart knapp från Ikea exempelvis.
Alltså själva glödlampan? Ja det tänkte jag inte på.
Nackdelen är ju att det är hyreslägenhet men man får väl informera om det och kanske hålla med ett litet lager av lampor, men dom håller väl rätt länge
 
nino nino skrev:
Alltså själva glödlampan? Ja det tänkte jag inte på.
Nackdelen är ju att det är hyreslägenhet men man får väl informera om det och kanske hålla med ett litet lager av lampor, men dom håller väl rätt länge
Jag har ingen längre personlig erfarenhet av livslängden på dem, jag har två av billigare märke (tror det är Ikea) ca 1år gamla och en dyrare (Philips Hue) ca 2 år gamla och de håller än i alla fall.

Är det någorlunda tillfälligt och det är acceptabelt med en sådan knapp för att tända och släcka så hade jag valt det alternativet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nackdelen är ju att det är hyreslägenhet
I en hyreslägenhet skulle jag aldrig installera något annat än en traditionell taklampa med traditionell knapp. Är det omöjligt att få dit en normal väggbrytare skulle jag hänga en sådan här i taket, eventuellt med en anständig skärm. Vill hyresgästen ha något annat får denne ordna det själv, skulle jag tänka.

Att göra någon "smart" lösning är att be om framtida strul anser jag.

Vit lampa utan skärm, med strömbrytare på snöre, neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Funkar Ikea grejerna utan deras gateway? Med Zigbee sticka?

Omöjligt är det så klart inte men då måste man spika kabel, på det nymålade taket och nymålade väggar :confused:

Är en som är rätt ung som flyttar in sen är det ju tillfälligt några år...
 
Man kan väl para ihop knapp och lampa direkt om man vill det, så om man inte vill ha någon mer automatisering än en "fjärrkontroll till lampan" så är det ju möjligt utan gateway eller liknande.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.