Nissens Nissens skrev:
Ok, det finns ingen batteriladdare, ändå laddas batterierna.
Du tror att jag inte begriper hur det ligger till. Jag kan från en säker lälla säga att du har fel.
BMS är inte ens ett namn, det är en förkortning. Oavsett, så hanterar BMS både laddning och urladdning så det är mer komplext än en batteriladdare. Det känns ändå mer rätt att kalla logiken som kontrollerar batteriladdningen för laddare. Det man kallar laddbox och snabbladdare levererar bara elenergi, de har ingen kontroll över laddningen.
Nu började diskussionen med frågan om varför snabbladdarna är dyrare än långsamladdarna. Och det beror på att det finns kraftelektronik för att reglera laddströmmen i en DC-snabbladdare. I fallet långsamladdare skickar laddstationen en signal till bilen som talar om hur mycket ström bilen får dra. Sedan sitter all kraftelektronik i bilen. När det är en DC-snabbladdare är det omvänt. Bilen skickar till laddstationen en begäran om en viss ström. Sedan sitter all kraftelektronik i laddstationen. Så även om det är sant att bilen styr laddningen i båda fallen så finns det dyr kraftelektronik i DC-snabbladdaren som helt saknas i en laddstation med växelström.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det sistnämnda är sjukt effektivt.
Hur nära måste man ligga då? Jag som är en sådan här ovanlig typ som gillar rejäla avstånd till framförvarande har aldrig provat. Ja om nu inte typ 100 meter även det ger en skaplig besparing.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur nära måste man ligga då? Jag som är en sådan här ovanlig typ som gillar rejäla avstånd till framförvarande har aldrig provat. Ja om nu inte typ 100 meter även det ger en skaplig besparing.
Jag kör minimiavståndet i den adaptiva farthållaren. Tillräckligt nära för att jag skall tjäna på det, tillräckligt långt efter för att farthållaren skall hinna börja bromsa så att jag hinner ta resten.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör minimiavståndet i den adaptiva farthållaren. Tillräckligt nära för att jag skall tjäna på det, tillräckligt långt efter för att farthållaren skall hinna börja bromsa så att jag hinner ta resten.
Har du Tesla och kör på kortaste avståndet.. det måste vara ganska nervkittlande? Jag kör på längsta... haha
 
A Alexn72 skrev:
Alla laddare ska vara tillgängliga dem som behöver ladda.
Varför då? Alla laddare är ju bevisligen inte tillgängliga för alla. Då är det väl rimligt att vissa är reserverade för dem med särskilda behov.

Däremot tycker jag att man kan fråga sig om man verkligen förbättrar tillgängligheten såhär. Polishuset på Kungsholmsgatan verkar vara ett skyddsobjekt, så man kan inte se med en vanlig karttjänst hur det ser ut på andra sidan gatan då den är blurrad. Men om vi antar att den här handikapplatsen (som numera är en laddplats) är den närmsta som finns till Norrmalmspolisens (ja, den ligger på Kungsholmen, skyll inte på mig) poliskontor – är det då skäligt att vika den för elbilar? Samma fråga kan säkert ställas även på andra platser, men för mig var det första gången jag såg något sådant.

I ett stort garage till en galleria eller liknande är det nog inte orimligt att vika en av flera laddplatser till att även vara handikapplats, men när man går åt andra hållet undrar jag bara om de tänkt långt nog. Men det har de kanske; jag får ta vägen förbi snart igen och se hur det ser ut i övrigt.

Stadsgata med parkerade bilar, cykelbana, vått vägbanan, europeisk arkitektur, delvis pixelerad, adressangivning i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Bensinmacken klarar sig ju med 5% vinstpåslag. Varför skall laddoperatören ha 400%?
Svaret är väl rätt uppenbart: Brist på konkurrens.
 
Är det inte närmast fri etableringsrätt för elbilsladdare?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Till sist kanske matställena är helt nöjda med att sälja bara maten till samma avans som tidigare och inte behöver tjäna nästan något på laddarna.
Det är väl inte matställena som sätter upp laddar och tjänar pengar på dem? De upplåter väl oftast bara plats åt nån laddnätsoperatör för att kunna locka elbilsförare som vill ladda?

Så de använder alltså laddarna för att dra in kunder till restaurangen, inte tvärtom.
 
  • Gilla
Fagelbla
  • Laddar…
Ja, det är väl @Mikael_L:s poäng. Att laddarna finns för att dra folk till restaurangerna och därför inte borde behöva generera överskott i sig.
 
A AndersS skrev:
Hur många stationer har en "kassa" att betala bensin vid, finns det kvar?
Alla bemannade? Dock är det inte så många som använder det då många mackar är kontantfria. Det är meningslöst att gå in till kassan och betala med kort när man lika gärna kan betala direkt vid pumpen.

Men det var nog mindre än två år sen som pumpen inte tog kortet och jag istället för att flytta på mig valde kassa-tankning. (Tror det var rätt mycket bilar som tankade så det gick snabbare att göra så.)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det inte närmast fri etableringsrätt för elbilsladdare?
Konkurrens handlar inte om hur många som får sälja varan eller tjänsten utan mer om hur många alternativ man som kund har att välja på. Har man bara ett alternativ så kan den som säljer det ta betydligt mer betalt än om det finns en konkurrent som lägger sig lite under i pris.

På hur många ställen finns det laddare från mer än ett laddnätverk inom 1 km radie?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är väl @Mikael_L:s poäng. Att laddarna finns för att dra folk till restaurangerna och därför inte borde behöva generera överskott i sig.
Ska McDonalds säga till Vattenfall att Vattenfall inte behöver göra så mycket vinst på de InCharge-laddare som är placerade vid en McDonalds-restaurang eftersom McDonalds tjänar pengar på att kunderna äter där?
 
R Rkarlsson skrev:
Ah. Så du menar att handikapp inte skall ha för sin plats? Förutsätter såklart att de sätter stolpar till andra med. Men står den specifikt på en handikapp så är det upp till dig utan tillstånd att bara respektera det och acceptera att just den laddstolpen är inte till för dig.

De med handikapptillstånd ska INTE drabbas av att inte kunna parkera sitt fordon för att du är lat. Den rullstolen är fan helig i alla punkter.

Alla laddare som syns tex i eons app är inte till för alla, även brfs laddare som de skaffat via eon är med, vilket är förvirrande. Men de som är i vårt område har inte vi som inte bor där med att göra.
En publik laddplats är ingen parkering.
Märk väl att laddplatserna som diskuteras är "snabbladdare" och inte av snittet destinationsladdare eller långsamladdare.

Var finns handikapsplatserna på de vanliga fossilstationerna?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Nja, att likrikta är snarare den lätta biten(om den nu gör det)
Faktum är att det är laddaren i bilen som styr laddningen och bestämmer hur mycket ström som batteriet skall ha tillgång till i varje givet ögonblick under laddningen.
Sedan finns det ju andra faktorer som tex kabeln och som kan få utrustningen att strömbegränsa.
När du säger det så är det ju lätt att känna sig lite lurad att betala så pass mycket för , typ ... ingenting.
Det är ju inte ens en laddare ...
Produktbild av laddstation för elbilar, DC Althea med CCS och CHAdeMO, produktinformation och pris på websida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt inköpspris ... utan moms ...
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ändå är väl laddarna inga laddare? Laddaren sitter ju i fordonet. Så det är lite märkligt att de är så dyra.
Vad gäller infrastruktur för elladdning så är den knappast billig, det lär ju behövas fler elkraftverk…
Snabbladdare dc= laddaren utanför bilen
Långsam laddning ac= laddaren i bilen

Nissan leaf kan ha en trasig laddare för ac men ändå ladda dc.... undrar hur jag vet de;)
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.