C
U Underline skrev:
Jag ska se om nån som har faktisk erfarenhet av el åkklippare som svarar också och höra vad dom har att säga om situationen.
Det är en för ny grej för att någon skall ha någon praktisk erfarenhet av batteriets livslängd. Man får dra sina slutsatser utifrån hur denna typ av batterier funkar i andra sammanhang.
 
C cpalm skrev:
Det är en för ny grej för att någon skall ha någon praktisk erfarenhet av batteriets livslängd. Man får dra sina slutsatser utifrån hur denna typ av batterier funkar i andra sammanhang.
Helt klart. Det närmaste jag kommer är batteri borrmaskin. De levererar som om det vore nytt i min mening trots att den är 10 år gammal. Men det är det närmaste jag kommer
 
Det jag reagerar på vid en snabb internet-rek är att alla bilder visar en åkklippare i enklaste utförande, alla detaljer ser ut att vara billigaste, smäckigaste sort. Det talas om motor på 1 000 W, vilket är knappt 1,4 hk. Batterikapacitet 1 500 Wh, 1,5 kWh, 60 min körtid. I hur högt och surt gräs då? Hur högt och surt gräs orkar den klippa öht?
För detta vill man ha över 50 000 kronor.
Jag blir väldigt skeptisk.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag reagerar på vid en snabb internet-rek är att alla bilder visar en åkklippare i enklaste utförande, alla detaljer ser ut att vara billigaste, smäckigaste sort. Det talas om motor på 1 000 W, vilket är knappt 1,4 hk. Batterikapacitet 1 500 Wh, 1,5 kWh, 60 min körtid. I hur högt och surt gräs då? Hur högt och surt gräs orkar den klippa öht?
För detta vill man ha över 50 000 kronor.
Jag blir väldigt skeptisk.
Därför jag frågar. Kan ju inte stämma. Har en cub cadet åf här i stan så då ska jag ju givetvis ha provkört innan. Stämmer det med verkligheten så är det ju totalt noll i intresse. Men det är ju 1.5hk på hjulmotorn plus att det finns en motor för varje rotor. Så det kanske motsvarar en 7hk bensin om det är fördelat så.

1.5kwh batteripack motsvarar ju typ 2 liter bensintank med verkningsgrad inräknat
 
Redigerat:
För 55 tusen får man en bra Husqvarna rider, t.ex. en 214 inklusive klippaggregat, och pengarna räcker nästan till en fyrhjusldriven...
Låter som ett bättre val än än en ännu outvecklad elmaskin.

Skulle tomten bli större (mer än dubbelt så stor), och bestå av olika sorters ytor, som klipps med olika frekvens, och enligt olika principer, och som dessutom inte "hänger ihop", så förstår jag inte varför det finns folk som tror att en robotklippare skulle vara lämplig?

Vi har stor tomt, en mindre del om ca 1000 kvm som ska vara mer åt det snygga hållet, men också 1000 kvm till (minst) med gångstråk och områden som är mer som ängsmark. Vår gräsmatta innehåller bl.a. områden med vårblommade växter/lökar, som får chansen att blomma och samla näring till löken innan det klipps.

Gångstråken klipps något mer sällan och något högre än "gräsmattan", och de där andra mer vilda områdena klipps några gånger på säsong, så att vilda/halvvilda blommor får blomma och fröa av sig.

Vi har föga nytta av en robot. Vi skulle hur som helst få lov att klippa stora ytor med åkgräsklippare, även om vi skulle kunna definiera 700-800 kvm som robotlämplig. Personligen är jag inte heller speciellt intresserad av att skapa en "grön öken", utan vill främja mångfalden i trädgården.

Vi har stor nytta av vår åkgräsklippare, som klarar både högt och fuktigt gräs vid behov, och som dessutom har förare med "naturlig intelligens", som kan avgöra var och om man verkligen ska klippa på en viss fläck/visst område, vilket inte en robot kan.
 
V Vardagsrum skrev:
Du har dina poänger, men en åkgräsklippare är ALDRIG svår att försvara!
Haha, jag kan ju inte annat än hålla med dig där. Fastän jag närmar mig 50 så är jag som ett barn när det kommer till små motordrivna körbara maskiner. Så jag tycker ju egentligen att TS snarare ska köpa en åkbar, istället för en tråkig robot. Men han bör nog satsa på en bensindriven.
 
S skogaliten skrev:
För 55 tusen får man en bra Husqvarna rider, t.ex. en 214 inklusive klippaggregat, och pengarna räcker nästan till en fyrhjusldriven...
Låter som ett bättre val än än en ännu outvecklad elmaskin.

Skulle tomten bli större (mer än dubbelt så stor), och bestå av olika sorters ytor, som klipps med olika frekvens, och enligt olika principer, och som dessutom inte "hänger ihop", så förstår jag inte varför det finns folk som tror att en robotklippare skulle vara lämplig?

Vi har stor tomt, en mindre del om ca 1000 kvm som ska vara mer åt det snygga hållet, men också 1000 kvm till (minst) med gångstråk och områden som är mer som ängsmark. Vår gräsmatta innehåller bl.a. områden med vårblommade växter/lökar, som får chansen att blomma och samla näring till löken innan det klipps.

Gångstråken klipps något mer sällan och något högre än "gräsmattan", och de där andra mer vilda områdena klipps några gånger på säsong, så att vilda/halvvilda blommor får blomma och fröa av sig.

Vi har föga nytta av en robot. Vi skulle hur som helst få lov att klippa stora ytor med åkgräsklippare, även om vi skulle kunna definiera 700-800 kvm som robotlämplig. Personligen är jag inte heller speciellt intresserad av att skapa en "grön öken", utan vill främja mångfalden i trädgården.

Vi har stor nytta av vår åkgräsklippare, som klarar både högt och fuktigt gräs vid behov, och som dessutom har förare med "naturlig intelligens", som kan avgöra var och om man verkligen ska klippa på en viss fläck/visst område, vilket inte en robot kan.
När du skriver outvecklad elmaskin menar du att du är tveksam till eldrift generellt eller är du tveksam till just denna modell??

Är en Husqvarna Rider en gedigen maskin eller är den nå som de lite billigare John Deere gräsklipparna?? Dom är lite väl tveksamma i kvalitetsnivå.
 
U Underline skrev:
När du skriver outvecklad elmaskin menar du att du är tveksam till eldrift generellt eller är du tveksam till just denna modell??

Är en Husqvarna Rider en gedigen maskin eller är den nå som de lite billigare John Deere gräsklipparna?? Dom är lite väl tveksamma i kvalitetsnivå.
Jag menar "outvecklad" i betydelsen att det är en ny produkt, som antagligen har en drös med barnsjukdomar med sig, och om några år, så finns det laddbart och eldrivet (oavsett fabrikat) som fungerar bra och länge.

I min värld, så är Club Cadet anseende som märke ett medel-strax över lågpris märke, med kvalitet därefter.

Husqvarna Rider har anseende som ett av de allra bästa märkena för frontklippare.

Om du kollar runt, så har de allra flesta proffsen, som sköter grönytor, Husqvarnas proffs-modeller av Rider när de ska använda en klippare av mindre storlek, som är pålitligt och har bra med reservdelar om något går sönder, om de inte har stora "Zero-turn" eller ännu större klippare/klipper med traktor.
Alltså kyrkogårdar, kommunala parkförvaltningen, sådana som sköter grönytor åt fastighetsägare, eller som åker runt och sköter diverse gräsytor åt andra.

Genomgående så är kvalitén även på konsument-ridern god. Man använder i mångt och mycket samma komponenter som till proffsklipparna, och samma teknik. Så med bra proffsklippare, så blir det också bra och stryktåliga konsumentmaskiner.

Vi är inne på vår Rider nummer två, en AWD maskin strax under proffssegmentet i utförande. Den första blev drygt 20 år, när den till slut började bli sliten och dra på sig för mycket reparationer. Men vi klipper "elakt" och mycket, även i terräng.

Allmänt så anses Husqvarna Ridern vara mer stryktålig och tillförlitlig än dess närmaste konkurrent, Stiga Park

Jag skulle nog välja bort Husqvarnas billigaste och enklaste Rider, den är ett uns smäckigare än de övriga modellerna
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
S skogaliten skrev:
I min värld, så är Club Cadet anseende som märke ett medel-strax över lågpris märke, med kvalitet därefter.
En intressant jämförelse är ju att kika på bensinversionen av samma modell, LR2 NS76.
Den kostar 26 000 kr vs. 55 000 kr. Ungefär samma prisklass som Husqvarnas enklare trädgårdstraktorer. Alltså +29 000 kr för eldrivet. Man kan ju fundera på vad som driver den prisskillnaden...
 
C cpalm skrev:
En intressant jämförelse är ju att kika på bensinversionen av samma modell, LR2 NS76.
Den kostar 26 000 kr vs. 55 000 kr. Ungefär samma prisklass som Husqvarnas enklare trädgårdstraktorer. Alltså +29 000 kr för eldrivet. Man kan ju fundera på vad som driver den prisskillnaden...
Det är ju just det som är så sjukt.

Men det är ju typ så mycket bättre än bensinverisionen.

Men för en knegare så svär man ju åt prisskillnaden
 
S skogaliten skrev:
Jag menar "outvecklad" i betydelsen att det är en ny produkt, som antagligen har en drös med barnsjukdomar med sig, och om några år, så finns det laddbart och eldrivet (oavsett fabrikat) som fungerar bra och länge.

I min värld, så är Club Cadet anseende som märke ett medel-strax över lågpris märke, med kvalitet därefter.

Husqvarna Rider har anseende som ett av de allra bästa märkena för frontklippare.

Om du kollar runt, så har de allra flesta proffsen, som sköter grönytor, Husqvarnas proffs-modeller av Rider när de ska använda en klippare av mindre storlek, som är pålitligt och har bra med reservdelar om något går sönder, om de inte har stora "Zero-turn" eller ännu större klippare/klipper med traktor.
Alltså kyrkogårdar, kommunala parkförvaltningen, sådana som sköter grönytor åt fastighetsägare, eller som åker runt och sköter diverse gräsytor åt andra.

Genomgående så är kvalitén även på konsument-ridern god. Man använder i mångt och mycket samma komponenter som till proffsklipparna, och samma teknik. Så med bra proffsklippare, så blir det också bra och stryktåliga konsumentmaskiner.

Vi är inne på vår Rider nummer två, en AWD maskin strax under proffssegmentet i utförande. Den första blev drygt 20 år, när den till slut började bli sliten och dra på sig för mycket reparationer. Men vi klipper "elakt" och mycket, även i terräng.

Allmänt så anses Husqvarna Ridern vara mer stryktålig och tillförlitlig än dess närmaste konkurrent, Stiga Park

Jag skulle nog välja bort Husqvarnas billigaste och enklaste Rider, den är ett uns smäckigare än de övriga modellerna
För en oinsatt tycker du att den ska heta nåt på 200?? Dvs runt övre 30 till 40 nånting tusen??

100 serien är för lågpris??
 
U Underline skrev:
För en oinsatt tycker du att den ska heta nåt på 200?? Dvs runt övre 30 till 40 nånting tusen??

100 serien är för lågpris??
Ja, ungefär så. 100 serien är något strippad, och saknar flexibilitet runt klippdäcket bl.a.

200 serien och uppåt är mer flexibla. Men priserna har gått upp rejält tyvärr.

Du har kanske sett att det finns en El-driven Rider också? Vet inte hur bra den är dock.

Vår gräsklippning är för krävande för el-drivet än så länge, för korta körtider mellan laddningarna, precis som vår användning av röjsågar och trimmers i jord- och skogsbruk är för tungt för eldrivet (det blir många tunga batterier att bära runt på under en arbetsdag).
HQ har jobbat rätt mycket med batterimotorsågar och gräsröjare, och gräsröjarna har rätt bra tryck numera, men batterierna räcker för kort tid. Batterisågarna har jag inte provat personligen, men de fungarar enligt många utmärkt även för självverksamma i skogsbruket. Man måste dock välja proffsmodellerna, om man vill göra mer än kapa lite ved, och investera i flera extra batterier.

Vi har en 316 AWD, de ändrar lite grann på modellerna varje år, och vilka "bells and whistles" de olika varianterna har, så exakt den modellen vi har finns inte i år, eller heter något annat.

Det går i bästa fall att hitta maskiner till kampanjpris, så genom att zooma in vilken/vilka modeller som passar ens behov, och söka noga på nätet eller när maskinhandlare annonserar på blocket, så kan man få ner priset, eller få tillbehör (finns ju en massa skojigt och intressant till HQ Riders) med i paket.
 
C
S skogaliten skrev:
gräsröjarna har rätt bra tryck numera, men batterierna räcker för kort tid.
Har faktiskt kört ett pass med vår HQ 535iFR idag. Men att rotera batterier lär inte vara aktuellt med en åkgräsklippare. Det skulle bli på tok för dyrt att köpa flera batterier och jag gissar att det tar mycket längre tid att ladda dem än drifttiden.

Så man får nog ställa in sig på att dela upp gräsmattan i flera dagsverken om man inte klarar den på en laddning.
 
C cpalm skrev:
Har faktiskt kört ett pass med vår HQ 535iFR idag. Men att rotera batterier lär inte vara aktuellt med en åkgräsklippare. Det skulle bli på tok för dyrt att köpa flera batterier och jag gissar att det tar mycket längre tid att ladda dem än drifttiden.

Så man får nog ställa in sig på att dela upp gräsmattan i flera dagsverken om man inte klarar den på en laddning.
S skogaliten skrev:
Ja, ungefär så. 100 serien är något strippad, och saknar flexibilitet runt klippdäcket bl.a.

200 serien och uppåt är mer flexibla. Men priserna har gått upp rejält tyvärr.

Du har kanske sett att det finns en El-driven Rider också? Vet inte hur bra den är dock.

Vår gräsklippning är för krävande för el-drivet än så länge, för korta körtider mellan laddningarna, precis som vår användning av röjsågar och trimmers i jord-
C cpalm skrev:
Har faktiskt kört ett pass med vår HQ 535iFR idag. Men att rotera batterier lär inte vara aktuellt med en åkgräsklippare. Det skulle bli på tok för dyrt att köpa flera batterier och jag gissar att det tar mycket längre tid att ladda dem än drifttiden.

Så man får nog ställa in sig på att dela upp gräsmattan i flera dagsverken om man inte klarar den på en laddning.
Ja gäller ha tog med en som klarar hela allt på en laddning. Men då sticker pris iväg nåt kopiöst så man ramlar baklänges. Jag kan betala 45 typ för en el klippare men inte för en bensinare
och skogsbruk är för tungt för eldrivet (det blir många tunga batterier att bära runt på under en arbetsdag).
HQ har jobbat rätt mycket med batterimotorsågar och gräsröjare, och gräsröjarna har rätt bra tryck numera, men batterierna räcker för kort tid. Batterisågarna har jag inte provat personligen, men de fungarar enligt många utmärkt även för självverksamma i skogsbruket. Man måste dock välja proffsmodellerna, om man vill göra mer än kapa lite ved, och investera i flera extra batterier.

Vi har en 316 AWD, de ändrar lite grann på modellerna varje år, och vilka "bells and whistles" de olika varianterna har, så exakt den modellen vi har finns inte i år, eller heter något annat.

Det går i bästa fall att hitta maskiner till kampanjpris, så genom att zooma in vilken/vilka modeller som passar ens behov, och söka noga på nätet eller när maskinhandlare annonserar på blocket, så kan man få ner priset, eller få tillbehör (finns ju en massa skojigt och intressant till HQ Riders) med i paket.
Jo men jag hade tänkt att 30 är max för en bensinklippare. Mtd har ju en för runt 27 med kawazakimotor.
 
S skogaliten skrev:
Ja, ungefär så. 100 serien är något strippad, och saknar flexibilitet runt klippdäcket bl.a.

200 serien och uppåt är mer flexibla. Men priserna har gått upp rejält tyvärr.

Du har kanske sett att det finns en El-driven Rider också? Vet inte hur bra den är dock.

Vår gräsklippning är för krävande för el-drivet än så länge, för korta körtider mellan laddningarna, precis som vår användning av röjsågar och trimmers i jord- och skogsbruk är för tungt för eldrivet (det blir många tunga batterier att bära runt på under en arbetsdag).
HQ har jobbat rätt mycket med batterimotorsågar och gräsröjare, och gräsröjarna har rätt bra tryck numera, men batterierna räcker för kort tid. Batterisågarna har jag inte provat personligen, men de fungarar enligt många utmärkt även för självverksamma i skogsbruket. Man måste dock välja proffsmodellerna, om man vill göra mer än kapa lite ved, och investera i flera extra batterier.

Vi har en 316 AWD, de ändrar lite grann på modellerna varje år, och vilka "bells and whistles" de olika varianterna har, så exakt den modellen vi har finns inte i år, eller heter något annat.

Det går i bästa fall att hitta maskiner till kampanjpris, så genom att zooma in vilken/vilka modeller som passar ens behov, och söka noga på nätet eller när maskinhandlare annonserar på blocket, så kan man få ner priset, eller få tillbehör (finns ju en massa skojigt och intressant till HQ Riders) med i paket.
Men blev nyfiken. Du pratar funktioner på att välja 200 serien istället för 100 serien.

Är driftsäkerheten olika också tror du??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.