R Robert-san01 skrev:
Hur är marknaden för beg släp som är lite större?

Har ett Anssems PSX3000 jag funderar på att uppgradera.
I Sthlm verkar det vara lite ös och högre priser.
Jag åkte till Vetlanda för att hämta mitt (Humbaur 2500) , lägre pris och mer svårsålt (låg ute i 4v).
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Hur är marknaden för beg släp som är lite större?

Har ett Anssems PSX3000 jag funderar på att uppgradera.
Efter att ha studerat marknaden i 2 år i jakt på ett så kan jag säga att utbudet har varit ganska smalt och många har legat ute länge vilket i mina ögon har varit pga ett för högt pris. Några enstaka fynd har det funnits som försvunnit snabbt.

Hade sökområde från skåne upp till örebro men exkluderade stockholm.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Efter att ha studerat marknaden i 2 år i jakt på ett så kan jag säga att utbudet har varit ganska smalt och många har legat ute länge vilket i mina ögon har varit pga ett för högt pris. Några enstaka fynd har det funnits som försvunnit snabbt.

Hade sökområde från skåne upp till örebro men exkluderade stockholm.
Jag hade lite koll på auktionssidorna (PS och Klaravik) och där verkade släpen gå enkelt till rätt stora pengar. Dock oftast av avdragna moms och det tilltalar såklart företagarna som kanske har lite pengar att röra sig med än privatisterna.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
C corre skrev:
Jag hade lite koll på auktionssidorna (PS och Klaravik) och där verkade släpen gå enkelt till rätt stora pengar. Dock oftast av avdragna moms och det tilltalar såklart företagarna som kanske har lite pengar att röra sig med än privatisterna.
Ja, det är klart. Har bara haft ögonen på blocket och då sållar man bort allt som är från auktionssidor.
 
Skall se vad jag får för offert på ny släp. Ser det intressant ut blir det väl att slänga upp den jag har på blocket.
 
Tröttnade på att inte ha någon bra plats att lägga bulten till mitt Combilock-lås till släpkärran:

Hand håller en sliten metallbit framför en elektrisk motor och en träkloss på asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Svetsade ihop ett fäste av lite rostfria skrotbitar jag hade liggandes:

Metallstång med svetsade fästen och böjd ände, troligtvis del av en räcke eller staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plåtbob och 8 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Tröttnade på att inte ha någon bra plats att lägga bulten till mitt Combilock-lås till släpkärran:

[bild]


Svetsade ihop ett fäste av lite rostfria skrotbitar jag hade liggandes:

[bild]
Känner jag igen samma problem så hör jag av mig ;)
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Jaha nybesiktad husvagn och tappade den efter 10mils åkning i typ 80knyck.

Bromsade fint och höll sig ganska bra på vår sida innan den stanna.
Bilar framför och bakom klarade sig också utan problem.
Bara släppa handbromsen och lyfta på och åka vidare till en mack och fixa säkerhetsvajern.

Men förstår inte vad som hände...

Åkte ut över en trottoarkant där det small till lite, men bilen är rätt låg så det där V under handsken brukar få en smäll vid tex fartgupp så jag tänkte inte på det så mycket.
Minns inte om det var ett gupp där vagnen lossna men troligen.
Handsken bytt för kanske 4år sen och dom testade den på besiktningen.
 
  • Wow
Dilato och 9 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jaha nybesiktad husvagn och tappade den efter 10mils åkning i typ 80knyck.

Bromsade fint och höll sig ganska bra på vår sida innan den stanna.
Bilar framför och bakom klarade sig också utan problem.
Bara släppa handbromsen och lyfta på och åka vidare till en mack och fixa säkerhetsvajern.

Men förstår inte vad som hände...

Åkte ut över en trottoarkant där det small till lite, men bilen är rätt låg så det där V under handsken brukar få en smäll vid tex fartgupp så jag tänkte inte på det så mycket.
Minns inte om det var ett gupp där vagnen lossna men troligen.
Handsken bytt för kanske 4år sen och dom testade den på besiktningen.
Kontrollerade besiktningsteknikern kulhandsken med kontrollverktyg?
 
M
pjgb pjgb skrev:
Skaffade nytt släp för några veckor sedan!
Svinbra, mycket nöjd.
Ett Lööve LS1300 från -98 som är förlängt framtill.
Avtagbar kåpa och rampen bak kan bytas mot vanlig lucka. Modulärt och bra.
Väger ingenting och får lasta 1050 kg, känns inte att man har det bakom bilen.
Skitfina Nokiandäck, enda bekymret är att några biltema-led har spruckit i reflexen. Och det är jordat mot chassi så det lär bli ändring på det när pollensäsongen är över.
[bild]
[bild]
Så om någon behöver ett stort flyttsläp är det bara att hojta till, för nu när jag har ett mindre smidigare så ska jag sälja bort det. :rofl:
Vilken mardröm att backa med det axelavståndet!:rofl:
 
M Markarbetaren skrev:
Vilken mardröm att backa med det axelavståndet!:rofl:
Det går hur bra som helst, backar alltid 25 meter in på vår krokiga lilla skogsväg. Det är ju lättare att backa med stort släp. Eller hur menar du?
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Kontrollerade besiktningsteknikern kulhandsken med kontrollverktyg?
Ja han lyfte först med lyften och kontrollerade att den inte hoppa lös, sen med ett verktyg när vagnen var löskopplad.
Även att det inte går att bara lyfta handtaget för att den ska lossna utan man för handtaget lite framåt eller hur det är för att låset ska öppna.
Handsken är som sagt bytt och gått kanske 500mil
 
nino nino skrev:
Ja han lyfte först med lyften och kontrollerade att den inte hoppa lös, sen med ett verktyg när vagnen var löskopplad.
Även att det inte går att bara lyfta handtaget för att den ska lossna utan man för handtaget lite framåt eller hur det är för att låset ska öppna.
Handsken är som sagt bytt och gått kanske 500mil
Det låter som en korrekt kontroll, märkligt att den lossnat. Vad är det för handske?
 
M Markarbetaren skrev:
Vilken mardröm att backa med det axelavståndet!:rofl:
Är väl mycket svårare att backa med kort axelavstånd
 
  • Gilla
Totte_S och 4 till
  • Laddar…
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Det låter som en korrekt kontroll, märkligt att den lossnat. Vad är det för handske?
Al-ko
Metallkomponent med ingraverad text och siffror, rost och smuts, närbild på en bult och mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men såg en märklig grej nu när jag kollade...
Metallisk tändare med slitage och gräs i bakgrunden. Närgräns makrofotografi. Fokus på tändarens övre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zooma så verkar det varit jäkligt varmt, kollade på bilen och kroken är helt torr visst ska det väl vara olja när det inte är ett säkerhetsdrag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.