S svetsnisse skrev:
Hur många volt skickar stationen ut i begränsningsslingan? Jag har mätt 25V ut. Stationen får 28V. Guidekabeln får 4,2V.
Har någon mätt motstånd i slingan? Vad får ni för värden?
Det kan vara lurigt att mäta signalen då det är en pulsad växelströmssignal från en transformatorlindning på kretskortet.
Normalt är det inget man gör.

Slingresistansen är beroende på kabelarea och kabellängd, får vara max. ca 20 ohm. Vanligtvis får du kanske 4-5 ohm för slingan.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Hyrde en bättre kabelbrotts sökare, lyckades inte lokalisera kabelbrottet med den heller! Kröp 2 gånger och mätte sakta och noga över området där brottet var. Hittade felet genom att mäta motståndet med multimeter och minska området stegvis. Det visade sig att brottet uppstått troligtvis av gräsklipparen som förra säsongen snittat höljet och kopparkabeln har ärgat nästan av. Lycka till med felsökningen
Gräs i förgrunden, blå sladd diagonalt över bilden, brunt torrt område mitt i gröngräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Mitt råd, låt klipparen klippa gräset och avvakta med uppgradering tills det klart framgår på hemsidan att ny FW är tillgängligt.
Tydligen har det insmugit sig någon bug som ska fixas innan ny FW blir tillgänglig.
Hej.Gardena appen säger att det finns uppdatering...jag säger inte att jag måste uppdatera bara det att enligt appen finns ny Fw men hemsidan säger att den är inte tillgänglig.
 
Z zombi skrev:
Hej.Gardena appen säger att det finns uppdatering...jag säger inte att jag måste uppdatera bara det att enligt appen finns ny Fw men hemsidan säger att den är inte tillgänglig.

Kör på med uppdateringen och se vad som händer.
Det är två uppgraderingar i en klippare som har en smart-modul. Smart-modulen uppgraderas trådlöst via gateway, huvudkortet i klipparen nås enbart via USB-kabel. Det är väl den som temporärt är stoppad.
 
E etompau skrev:
Kör på med uppdateringen och se vad som händer.
Det är två uppgraderingar i en klippare som har en smart-modul. Smart-modulen uppgraderas trådlöst via gateway, huvudkortet i klipparen nås enbart via USB-kabel. Det är väl den som temporärt är stoppad.
Ok tack,visste inte att det är två uppdateringar som finns,tack
 
Z zombi skrev:
Ok tack,visste inte att det är två uppdateringar som finns,tack
Z zombi skrev:
Ok tack,visste inte att det är två uppdateringar som finns,tack
Jag tycker att det är jäkligt otydligt med vad som menas med uppttateringar på Gardenas gräsklippare.Tycker att det borde vara tydligare vad det gäller uppdateringar genom appen och uppdateringar som ska göras med USB-kabel.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
helgestahill helgestahill skrev:
Jag tycker att det är jäkligt otydligt med vad som menas med uppttateringar på Gardenas gräsklippare.Tycker att det borde vara tydligare vad det gäller uppdateringar genom appen och uppdateringar som ska göras med USB-kabel.
Mjukvaror och uppgraderingar verkar vara ett nytt område för gardena. Det kräver extrem tydlighet gentemot slutkund vad som gäller för uppgraderingar och hur de ska gå till. Misstänker att de nu är överrösta med frågor och problem.

Klipparens styrkort har alltid gått att uppgradera, då via en USB-port och kabel--dator. Detta var först något enbart gick att göra hos verkstäderna, sedan släppte Gardena även detta till slutkund.
Program och revisionshistorik för klipparens styrkort finns här:
https://www.gardena.com/se/support/robotic-mower-support-center/software-update/

Läs av prog.rev i klipparens meny och se om ev. uppgradering är nödvändigt.

Sedan kom smart-funktioner i klipparna med radioförbindelse mellan ett nytt "sub-kort" i klipparen. Detta kan uppgraderas trådlöst mellan klippare och smart-Gateway.

Gardena skriver om detta så här:

Notera:
Även våra robotgräsklippare med smart-funktion behöver uppdateras via USB-kabel. Uppdatering via smart-appen har ingen påverkan på huvudmjukvaran utan enbart på smart-kortet.
 
  • Gilla
Erik_dedu och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Mjukvaror och uppgraderingar verkar vara ett nytt område för gardena. Det kräver extrem tydlighet gentemot slutkund vad som gäller för uppgraderingar och hur de ska gå till. Misstänker att de nu är överrösta med frågor och problem.


Klipparens styrkort har alltid gått att uppgradera, då via en USB-port och kabel--dator. Detta var först något enbart gick att göra hos verkstäderna, sedan släppte Gardena även detta till slutkund.
Program och revisionshistorik för klipparens styrkort finns här:
[länk]

Läs av prog.rev i klipparens meny och se om ev. uppgradering är nödvändigt.

Sedan kom smart-funktioner i klipparna med radioförbindelse mellan ett nytt "sub-kort" i klipparen. Detta kan uppgraderas trådlöst mellan klippare och smart-Gateway.

Gardena skriver om detta så här:

Notera:
Även våra robotgräsklippare med smart-funktion behöver uppdateras via USB-kabel. Uppdatering via smart-appen har ingen påverkan på huvudmjukvaran utan enbart på smart-kortet.
Det är jäkla otydligt vad som är vad när Gardena talar om ”Uppdatering via smart-appen har ingen påverkan på huvudmjukvaran utan enbart på smart-kortet”.
Att huvud mjukvara sitter i maskinen låter ju rimligt. Men vad fan är smart-kortet? Och var sitter det? I maskinen, i Gateway, i appen, eller i något annat som heter smart.
Hamnade i ett konstigt läge när jag körde igång nu i vår. Kunde inte starta maskinen utan att uppdatera.
För övrig funkar allt som det ska.
 
helgestahill helgestahill skrev:
Det är jäkla otydligt vad som är vad när Gardena talar om ”Uppdatering via smart-appen har ingen påverkan på huvudmjukvaran utan enbart på smart-kortet”.
Att huvud mjukvara sitter i maskinen låter ju rimligt. Men vad fan är smart-kortet? Och var sitter det? I maskinen, i Gateway, i appen, eller i något annat som heter smart.
Hamnade i ett konstigt läge när jag körde igång nu i vår. Kunde inte starta maskinen utan att uppdatera.
För övrig funkar allt som det ska.
"smart-kortet" är ett extra kretskort som sitter inuti klipparen. Det har radiomoduler för GPS-mottagning och för att kommunicerar med smart-gateway:en som står någonstans i ditt hus.

När det sedan kommer till "uppgradering via "smart-appen" så gäller det sannolikt en uppgradering av smart-kortet i klipparen. Via en radioförbindelse så skickas ny programvara ut till kortet. Beroende på radiotäckning kan det ta lite tid.
 
Tjenare! Testar att skriva här! :)

Min 1 1/2 årige son är helt galen i robotgräsklipparen och den skall jagas så fort han ser den, nu idag så går den inte då det verkar som att någon har skrivit in PIN-kod för många gånger (undrar vem:devilish:)
Jag har en Gardena sileno smart 500 city...

Nu när jag startar om gräsklippare så står det helt enkelt "KLIPPARE BLOCKERAD 5min" den räknar ner och när det är dags att skriva i PIN-koden så går det inte att trycka fram nummer på pilarna.... vilket bara gör att gräsklipparen återigen visar "KLIPPARE BLOCKERAD 5min" igen....... aningen frustrerande.... försökte uppdatera klipparen genom appen men det funkar inte då koden inte är itryckt:rolleyes:

Någon som haft samma problem och som har en lösning? Försökt läsa på nätet men blir inte smartare av det tyvärr... Hade gött! :cool:
 
R Rezzmaistro skrev:
Tjenare! Testar att skriva här! :)

Min 1 1/2 årige son är helt galen i robotgräsklipparen och den skall jagas så fort han ser den, nu idag så går den inte då det verkar som att någon har skrivit in PIN-kod för många gånger (undrar vem:devilish:)
Jag har en Gardena sileno smart 500 city...

Nu när jag startar om gräsklippare så står det helt enkelt "KLIPPARE BLOCKERAD 5min" den räknar ner och när det är dags att skriva i PIN-koden så går det inte att trycka fram nummer på pilarna.... vilket bara gör att gräsklipparen återigen visar "KLIPPARE BLOCKERAD 5min" igen....... aningen frustrerande.... försökte uppdatera klipparen genom appen men det funkar inte då koden inte är itryckt:rolleyes:

Någon som haft samma problem och som har en lösning? Försökt läsa på nätet men blir inte smartare av det tyvärr... Hade gött! :cool:
Ev. får du ta den till en verkstad. Kan vara ett fel som har uppstått vid uppgradering av programmet i maskinen.
Gjorde du någon uppdatering av klipparen innan felet uppstod?
Låter osannolikt att grabben skulle ha orsakat detta.
 
Om du har Gardenas Bluetooth app installerad och kopplad så kan du i den se och ändra pinkod.

/Mikael

R Rezzmaistro skrev:
Tjenare! Testar att skriva här! :)

Min 1 1/2 årige son är helt galen i robotgräsklipparen och den skall jagas så fort han ser den, nu idag så går den inte då det verkar som att någon har skrivit in PIN-kod för många gånger (undrar vem:devilish:)
Jag har en Gardena sileno smart 500 city...

Nu när jag startar om gräsklippare så står det helt enkelt "KLIPPARE BLOCKERAD 5min" den räknar ner och när det är dags att skriva i PIN-koden så går det inte att trycka fram nummer på pilarna.... vilket bara gör att gräsklipparen återigen visar "KLIPPARE BLOCKERAD 5min" igen....... aningen frustrerande.... försökte uppdatera klipparen genom appen men det funkar inte då koden inte är itryckt:rolleyes:

Någon som haft samma problem och som har en lösning? Försökt läsa på nätet men blir inte smartare av det tyvärr... Hade gött! :cool:
 
Min Sileno säger "ingen slingsignal" men när jag mäter så är där signal..
Drar jag ut kablarna så blinkar det blått, men det lyser inte grönt när jag har kablarna i. Ecomode är avaktiverat..
Nån som har en idé om vad som kan vara fel?
 
J JY82 skrev:
Min Sileno säger "ingen slingsignal" men när jag mäter så är där signal..
Drar jag ut kablarna så blinkar det blått, men det lyser inte grönt när jag har kablarna i. Ecomode är avaktiverat..
Nån som har en idé om vad som kan vara fel?

Hur mäter du att där är signal?
Med vilken färg lyser dioden när kablarna är anslutna?


Tabell med felkoder och åtgärder för produkt, indikerade av olika färger på blinkande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mätt med kabeltestare..

Dioder lyser inte alls när kablarna är i..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.