13th Marine 13th Marine skrev:
Det är rätt vanligt att man behöver vattna en gräsmatta.

Vid den här tiden 2018 så var vår gräsmatta redan gul eftersom vi tröttnat på stt vattna.

Sommaren 2018 var ju helt extrem.

Och extremt underbar om man frågar mig. Stekhett och konstant sol. Jag såg ut som en pepparkaka vid den här tiden det året. :)

Visst, det var ju typ inget som växte efter maj. Men då slapp man klippa gräset hela sommaren, och åtminstone här tog inget permanent skada. Gräset växte året efter.

Kilrain Kilrain skrev:
Sommaren 2018 var ju helt extrem.

Och extremt underbar om man frågar mig. Stekhett och konstant sol. Jag såg ut som en pepparkaka vid den här tiden det året. :)

Visst, det var ju typ inget som växte efter maj. Men då slapp man klippa gräset hela sommaren, och åtminstone här tog inget permanent skada. Gräset växte året efter.
Såhär såg vår ut 2019, det tog fram till 2022 innan gräsmattan började likna nått igen.

Så jag förstår helt och hållet att TS vill ha bevattning, och jag tycker vi hjälper med den frågan istället.

• Trädgård med gräs, träd, pallkragar, bollar, byggnad och växthus under tidig vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input!

Vi har extremt sandig jord (typ bara sand) vilket gräset älskar men inget som binder vatten. Utan bevattning så dör den varje sommar och ser ut som bilden ovan på våren så alternativen jag har för gräset är att antingen lägga 50k och alltid ha en trevlig matta eller försöka rädda den för 3-4k + 20 arbetstimmar i början av varje säsong.

Utöver det sparar ett bevattningssystem uppskattningsvis 20-30 min per dag 120 dagar om året dvs. 40-60h. Men allt är så klart förutsatt att man önskar en gräsmatta/rabatter som växer bra och det gör vi i detta fallet men köper om man gillar säsongsvariationer och en gul matta på sommaren t.ex.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Tack för all input!

Vi har extremt sandig jord (typ bara sand) vilket gräset älskar men inget som binder vatten. Utan bevattning så dör den varje sommar och ser ut som bilden ovan på våren så alternativen jag har för gräset är att antingen lägga 50k och alltid ha en trevlig matta eller försöka rädda den för 3-4k + 20 arbetstimmar i början av varje säsong.

Utöver det sparar ett bevattningssystem uppskattningsvis 20-30 min per dag 120 dagar om året dvs. 40-60h. Men allt är så klart förutsatt att man önskar en gräsmatta/rabatter som växer bra och det gör vi i detta fallet men köper om man gillar säsongsvariationer och en gul matta på sommaren t.ex.
Var i landet är det?
Jag har själv mest sand under gräsmattan så jag förstår dig, har själv kikat på lösningar men då ett mer kommersiellt system såsom rainbird eller hunter.

Finns du i Skåne så har jag hört att sydsvensk bevattning ska vara vettiga.

Skumpe
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ta in separat offert från proffs för bevattningen. Kör med hunter eller rainbird grejer.
Inget "proffs" använder/offererar Gardena saker som är leksaker.
Material för Hunter/Rainbird är förmodligen billigare också.
De är i stort sett likvärdiga avseende funktion och kvalitet. Att inte "proffs" använder Gardena är trams. Jag kan rapportera att senast igår var det Gardena som gällde på en av landets största handelsträdgårdar.

• Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
P P28 skrev:
Köpte hela Gardenas bevattningssystem samt bevattningscontrollern (som är från Hunter) från Tyskland och sparade säkert 30% från svenska online-priser. Man behöver inte täcka varenda cm2 som som det beräknas i Garderas och andras planeringsverktyg, dom är imho helt överdrivna i att sätta ut spridare för varenda liten vinkel och vrå..
Amazon har 15% ytterligare på nästan alla delar också om du har prime och köper minst tio delar (vilket man gör).

• Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Skumpe
Z z_bumbi skrev:
Jag ör mer förvirrad över vad man har systemet till efter första året? Det känns som en stor utgift för att ettablera en gräsmatta.
Beror på vad man har för krav på sin gräsmatta. Vattnar du inte regelbundet har du en gräsmatta som jag inte vill se hemma hos mig i alla fall. Men alla är olika.

• Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Skumpe
G GustavLincher skrev:
Tack för all input!

Jag har nyligen installerat, borde egentligen göra en tråd med allt jag lärde mig. Det är görbart själv. Hade jag gjort om det hade jag inte grävt manuellt dock.

• Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
De är i stort sett likvärdiga avseende funktion och kvalitet. Att inte "proffs" använder Gardena är trams. Jag kan rapportera att senast igår var det Gardena som gällde på en av landets största handelsträdgårdar.
Leksaker. Bara det att man bara kan ha fyra olika munstycken. De specar sina sprinklers i m2!?
Inga specade flöden/nederbörd mm mm. Måste ju vara stört omöjligt att få till head to head med jämn nederbörd.
Tror du får svårt att hitta företag som nischar sig på bevattning av golfbanor, fotbolls arenor mm mm som använder Gardena.
Sen att du valde Gardena är ju din förlust.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Skumpe
Leksaker. Bara det att man bara kan ha fyra olika munstycken. De specar sina sprinklers i m2!?
Inga specade flöden/nederbörd mm mm. Måste ju vara stört omöjligt att få till head to head med jämn nederbörd.
Tror du får svårt att hitta företag som nischar sig på bevattning av golfbanor, fotbolls arenor mm mm som använder Gardena.
Sen att du valde Gardena är ju din förlust.
Du låter barnslig och emotionellt engagerad, har Gardena skadat dig?
Rekommendera mig ett bevattningssystem så ska jag plocka isär det och förlöjliga dig. Jag väntar.

Jag skrev vad jag tycker är dåligt med deras sprinkler system. Tycker inte det kan mäta sig med Hunter eller Rainbird. Det räcker nästan med att kika på dokumentation som finns tillgängligt för att se vad som är "seriöst" eller "leksak".
Att du skriver att du ska "förlöjliga" mig för att jag tycker att en annan produkt är mycket bättre än den du har valt visar bara att du tar det personligt. Klassiskt "Choice-supportive bias".

• Gilla
pebe292
  • Laddar…
Skumpe
Jag skrev vad jag tycker är dåligt med deras sprinkler system. Tycker inte det kan mäta sig med Hunter eller Rainbird. Det räcker nästan med att kika på dokumentation som finns tillgängligt för att se vad som är "seriöst" eller "leksak".
Att du skriver att du ska "förlöjliga" mig för att jag tycker att en annan produkt är mycket bättre än den du har valt visar bara att du tar det personligt. Klassiskt "Choice-supportive bias".
Jag gjorde min research före inköpet och är trygg med valet.
Det finns ingen som jag hittat och som inte säljer systemen som kan ge några belägg för att Gardena skulle ha sämre kvalitet än Rainbird eller hunter. De kostar ungefär samma på Amazon också.
Att det är riktat till konsumenter är inte en nackdel utan en fördel om du är konsument.
Du anför också som kritik mot Gardena att de anger kvadratmeter, men det gör de två andra du nämner också.

Jag gissar att anledningen till att du simpar för Rainbird är att du antingen jobbar med det eller känner någon som sagt det till dig. Du har nog aldrig jobbat med Gardena. Men vi kör vidare, Proffset, var köper vi Rainbird? Du sa att det skulle bli billigare också.

Jag kör Hunter rakt igenom förutom på bevattningsdatorn där kör jag Rachio.
Jobbar inte med bevattning.
Hunter specar inte area. De specar kastradie, flöd/tryck samt mm/h. Det man behöver för att kunna utforma systemet "korrekt".

Jag gjorde också en del reserch och tester. Det jag kom fram till att Gardena är leksaker i sammanhanget och stört omöjligt att få till om man ska följa "branchregler" när det gäller head to head, mm/h mm. De kanske har blivit bättre på senare år men deras dokumentation visar att det verkar vara samma junk fortfarande.

Deras PEM kopplingar var också helt urusla.

Betongplattor staplade, svart vattenledningsrör i mitten, ojämn mark, trä och löv bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tycker du är så superb med Gardena istället för t. ex. Hunter?

Ang priser. Gardena T380 kostar mellan 300-399:-. 389:- på Hornbach.
Du får en Hunter PGJ 04 för 170:- från Rinkabyrör. Samma kastradie samt liknade flöde med 04 GPM munstycke.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Skumpe
Jag kör Hunter rakt igenom förutom på bevattningsdatorn där kör jag Rachio.
Jobbar inte med bevattning.
Hunter specar inte area. De specar kastradie, flöd/tryck samt mm/h. Det man behöver för att kunna utforma systemet "korrekt".

Jag gjorde också en del reserch och tester. Det jag kom fram till att Gardena är leksaker i sammanhanget och stört omöjligt att få till om man ska följa "branchregler" när det gäller head to head, mm/h mm. De kanske har blivit bättre på senare år men deras dokumentation visar att det verkar vara samma junk fortfarande.

Deras PEM kopplingar var också helt urusla.

[bild]

Vad tycker du är så superb med Gardena istället för t. ex. Hunter?

Ang priser. Gardena T380 kostar mellan 300-399:-. 389:- på Hornbach.
Du får en Hunter PGJ 04 för 170:- från Rinkabyrör. Samma kastradie samt liknade flöde med 4ans munstycke.
Ok så det visar sig föga förvånande att Proffset som anklagar mig för "choice bias" själv är investerad i Hunter.

• Gilla
enoch85
  • Laddar…
Jag valde det för att jag tycker de är hästlängder bättre än Gardena junket. Och jag har försökt skriva ovan varför jag tycker så. Förmodligen skulle jag vara lika nöjd med Rainbird. Men otroligt missnöjd med Gardena.
Men det enda du kommer med som argument för Gardena är för att du har valt det.

Jag ser vad du gör här, du drar ner mig i din sandlåda! :) Men idag har jag tid då jag är lite krasslig. Så shoot!

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.