E
@Skumpe @TotalControl och övriga...

Kan meddela att en av de mest renommerade anläggarna i Skåne gällande bevattning berättade idag att Gardena ligger i topp när det kommer till villaträdgårdar. Deras nya spridare (inte ute på marknaden ännu) är helt outstanding, och slår Rainbird på fingrarna. Listan är enligt följande (för villa):

1. Gardena
2. Rainbird
3. Hunter

Hoppas detta kan agera facit. Klart man förespråkar sitt eget, men det känns som att diskussionen nått en ganska låg nivå.
 
Spännande. Ska bli kul att se vad de släpper för att något. Det behövs för sprinkler sortimentet som de har nu är helt kassa.
 
E
Maxwells demon TotalControl skrev:
Spännande. Ska bli kul att se vad de släpper för att något. Det behövs för sprinkler sortimentet som de har nu är helt kassa.
Det handlar kanske inte enbart om spridarna, snarare helheten. Fick Rainbirds senaste bevattningscontroller visad för mig irl idag, och tog fram den jag själv köpt från Gardena - Rainbirds var dubbelt så stor och ~lika "smart".

Kort sagt, man investerar ju i ett system, inte en salig blandning.

För min del så blev det en blandning av Gardena och Rainbird då spridarna (och kopplingar?) ska vara bättre med Rainbird (i dagsläget) men allt övrigt från Gardena. Anledning? Jo, jag kan styra så att den vattnar när mina Gardena-sensorer mäter upp att det är en viss % fukt i marken, jag kan köra gräsklipparen när det inte vattnas eller när solen går ner (ljussensor i samma sensor som mäter fukt), och jag kan köra droppslangen helt separat. Allt detta sker 100% automatiskt och smart.

Kikade på Rainbirds motsvarighet, men det kändes legacy, mest p.g.a deras senaste controller.

Utöver det gynnar jag hellre Tysland/Sverige än U.S.A.

Som sagt, inget som diskuteras är bättre eller sämre som system, men alla delar har sina för och nackdelar.

My 2 cents...
 
Jag har raderat personliga påhopp och annat tjafs. Diskutera sakligt tack.
/Moderator
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.