mexitegel mexitegel skrev:
Har startat upp årets frilandsodling. Målet var lite mindre än förra året. Det gick sådär :seenoevil:

58 kg sättpotatis. En fast sort, mandelpotatis och king Edward
10 löpmeter morötter
8 löpmeter palsternacka
40 (!) löpmeter lök

På resterande 45 löpmeter ska det tydligen ner mer morötter, sallad, dill, kålrot, gräslök, persilja och kanske purjolök.

[bild]


[bild]
Vad gör man av skörden från 40 löpmeter lök? Hur mycket lök äter ni?!
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Massor:rofl:
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Lite oklart och det skyller jag på min mor som gick bananas i självplocken av sättlök…:crysmile:

Men vi har skänkt ett antal 100kg potatis till stadsmissionen av förra årets skörd. Jag hoppas vi kan göra samma sak i år och då också skänka lök om odlingen går bra :heart:.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dan_Johansson och 14 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har startat upp årets frilandsodling. Målet var lite mindre än förra året. Det gick sådär :seenoevil:

58 kg sättpotatis. En fast sort, mandelpotatis och king Edward
10 löpmeter morötter
8 löpmeter palsternacka
40 (!) löpmeter lök

På resterande 45 löpmeter ska det tydligen ner mer morötter, sallad, dill, kålrot, gräslök, persilja och kanske purjolök.

[bild]


[bild]
Det lilla landet, det där va bara för du ville köra traktor :p
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Klippt gräset, innan det bytte jag gummituta på förgasaren, och Klippon går lika fint igen som när den var ny för 21 år sen.
Nu ska jag ut och peta ner några solrosfrön jag grott på en talrik med vatten, aldrig provat det förut.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
4774
Helt orätt att säga då alla är upp i öronen förälskade i varenda liten insekt, men efter att ha hållit på med allt en ha tomt behöver hela dagen och kvällen så kan jag säga att jag spyr på dem. Är det någon annan som inte ens kan andas utan att få en insekt i näsan eller än värre öppnar du munnen så anser de att din mun är deras spa... Lite less på att blåsa och spotta för att bli av med dem. Kan tillägga att jag ingen annan stans varit med om något liknande . De är helt enkelt lite för sociala :surprised:
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Helt orätt att säga då alla är upp i öronen förälskade i varenda liten insekt, men efter att ha hållit på med allt en ha tomt behöver hela dagen och kvällen så kan jag säga att jag spyr på dem. Är det någon annan som inte ens kan andas utan att få en insekt i näsan eller än värre öppnar du munnen så anser de att din mun är deras spa... Lite less på att blåsa och spotta för att bli av med dem. Kan tillägga att jag ingen annan stans varit med om något liknande . De är helt enkelt lite för sociala :surprised:
Du har något de gillar uppenbarligen.. saliv, mat, värme.. kärlek ;)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
4774
Snigla Snigla skrev:
Du har något de gillar uppenbarligen.. saliv, mat, värme.. kärlek ;)
Mm jag vet men det är en väldigt tudelad kärlek för mig :rofl:. Visst fascineras jag av de små liven, eller av allt levande men just när jag håller på och röjer, klipper, sågar, krattar och blir lite svettig kan det vara lite mycket nyfikenhet från de allra minsta. Tror att det är någon form av mikrominifluga, en blomfluga är iaf minst fyra gånger så stor. Som jag skrev i en annan tråd, jag skulle verkligen vilja bjuda hit ett helt gäng med ornitologer för hjälp att artbestämma alla triljoner insekter som finns på vår fastighet :D. Tror det skulle vara rena rama julafton för dem. Finns det någon ornitolog här på bygga hus?
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Mm jag vet men det är en väldigt tudelad kärlek för mig :rofl:. Visst fascineras jag av de små liven, eller av allt levande men just när jag håller på och röjer, klipper, sågar, krattar och blir lite svettig kan det vara lite mycket nyfikenhet från de allra minsta. Tror att det är någon form av mikrominifluga, en blomfluga är iaf minst fyra gånger så stor. Som jag skrev i en annan tråd, jag skulle verkligen vilja bjuda hit ett helt gäng med ornitologer för hjälp att artbestämma alla triljoner insekter som finns på vår fastighet :D. Tror det skulle vara rena rama julafton för dem. Finns det någon ornitolog här på bygga hus?
.. inte jag! Men har mycket kryp här med.. och massa olika sorters myror!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Vill du ha hjälp med insekter är det en entomolog du ska fråga. Ornitologen kan (förhoppningsvis) fåglarna.
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Maria T
kashieda kashieda skrev:
Vill du ha hjälp med insekter är det en entomolog du ska fråga. Ornitologen kan (förhoppningsvis) fåglarna.
Men jag tycker @4774 ska satsa på ta dit en ornitolog också, för att få veta vilka fåglar som äter flest insekter. Dags att snickra en hackspettsholk kanske, annars är fladdermusholkar jättebra om det finns stora/höga träd på tomten.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Success!

En kabelspårare ligger på grönt gräs bland löv och små kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första och enda slingbrottet för i år. :cool:
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Satt potatis, gjort egna sättpotatisar då jag inte vet var jag kan få tag i mandelpotatis som sättpotatis.

Trädgårdsland med jord, säckar, gräsmatta, stort stenblock, träd och trädgårdsredskap i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Satt potatis, gjort egna sättpotatisar då jag inte vet var jag kan få tag i mandelpotatis som sättpotatis.

[bild]
Bauhaus brukar ha mandelpotatis som sättpotatis.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Men jag tycker @4774 ska satsa på ta dit en ornitolog också, för att få veta vilka fåglar som äter flest insekter. Dags att snickra en hackspettsholk kanske, annars är fladdermusholkar jättebra om det finns stora/höga träd på tomten.
Hackspett- och kattuggleholkar vore kul att ha.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.