nanowire nanowire skrev:
Just där alla mixers jag någonsin haft också gått sönder. Det går givetvis att konstruera annorlunda om tillverkarna bara ville :worried:
Den pajar av att köras i diskmaskin.
Handdisk rekommenderas.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Den pajar av att köras i diskmaskin.
Handdisk rekommenderas.

/Höghus
Så kan det vara. Mina har dock gått sönder av att muttern ingjuten i plasten varit för klen och snurrat lös. Typ planerat åldrande. Tröttnade och köpte en mixer med mer rimligt dimensionerad kraftöverföring.
https://www.byggahus.se/forum/threads/val-ab-blender.380972/#post-4827430
 
J Jernhand skrev:
Fick äntligen användning av min kabelskopress
Kabeltången är smidig att använda också.

Köpt transparent krympslang, verkar inte vara direkt vanligt, och lagt över min dymo-tejp.
[bild]
[bild]
Vart hittade du dessa krympslangar?
 
nanowire nanowire skrev:
Så kan det vara. Mina har dock gått sönder av att muttern ingjuten i plasten varit för klen och snurrat lös. Typ planerat åldrande. Tröttnade och köpte en mixer med mer rimligt dimensionerad kraftöverföring.
[länk]
Min höll i typ 40 år och delen fanns att köpa som reservdel. Så håller den 40 till så är jag död sen.
Om jag nu lyckas få loss skiten så jag kan sätta dit den nya... (Annars får jag köpa en med metallkoppling jag med)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Kånkat betong och förberett för gjutning. Imorgon åker vispen fram.
[bild]
Det är så vackert
Trädgård under konstruktion med färska betongplattor, byggmaterial, förvaringslåda och grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Microkatten
Har från några ekbrädor tagit ut fyra nya ribbor till en gammal rutten trädgårdsbänk :

En hemmagjord sågbock med ett långt sågblad för två personer, placerad på grus bredvid några gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snittytan blir inte så fin från klyvklingan i bordsågen. Då kommer en hyvel nr 4 med 55 grader vinkel (mid pitch) väl till pass för lite upputsning:

Träsnickeri, hyvel, verktyg, träplank, spån, arbetsbänk, snickeriverkstad, hantverk, manuell bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 15 till
  • Laddar…
Snart dags för driftsättning av nya elcentralen eller vad det kallas för båten.
Nu är det egentligen bara att ansluta plus till batteriet, samt koppla in lanternorna i skåpet innanför i ruffen.

Akterlanternan som är kopplad till Wago på vänster sida ville jag inte klippa därav att det ser ut som det gör.
På höger sida går stoppvajer och kablarna till instrumpentpanelen.
 
  • El-panelskåp med kopplingar, säkringar och ledningar i träinramat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
GrönyteKawasakidelar fanns det lite av på svenska hemsidor, får väl jaga via telefon i morgon...

Vetilinställning var ju dumt att göra utan nya packningar :oops:

AJFCJaVTrMQWlYQ4VRLtEXTVumZ1HA9NA6l4gQ7rSDweOM8GyFqpS6adpyon7SyNf4ck_16e6Rw0JDQ1Dso-0Kx_hsoG2It9Ao7JJUEclpBGZskpq6hsuKX-TiX5qBmFCX27KV-641a98IocHBnSRlImnLwlWFsIS4oZiuaHrPmwXuslGSAGAwUViyoaHXWaCwa9pZxvR_PIYVRtWIDIIj8IadbE-uOTUsersA6HR1Ht1kdrNk_IUzpRda7zpFkBjASI-4Kloet8RbFSjM1hyQ_vqLBVAGqrKlkYdnd6_mbVqcpx9y7Bi8ZmgtBrO2Jcvk-DAlmhfkHlzqAIFuw32L--VrFAktMF_BF7Ne9AVCZc4fuejYcfJqNIlRFqSnY76xFFJisOQcZ2kUJ9d-JE7jyjZEoGYq6okRTGbWWIicCevwUgokkpXTDAz6f4cZX-oW_U-cJWTvusKzxtgpk7nV3S8I-UU00PBXQ-glDWnBzNKHJdDAyHj9_DXFFA8ye-fXhVkknch2kZ0nqEI9MiiTKybuqJnj0fpHydn_p7DWCcOAwf3HNIXHoM2cV2iK8cRu-tCxx5MWEtvziBCvpqKIWodLDUvxQJykJV-qg9WEUpXMVYHfPOiUV5aKLp-M9MfFsWBNKPUtaguzjAUwMg0t2eMI_maFbHF1NB1IdreFmL4xGKFiMjE8ws1xoDqezv_BT8Dj5GgsP8tonaZf-P-X52NqOOI7iQrrdf-wDxWjIwBjtVg4mQfLF9rXQreM4ON_ThqHXJtWLXfYi1s_uZ5TGd4LtCSLZ3pHgkXY_gMeU7Im1zuvsh_-8yIXep3O2Ky4pSJm5xtGOulcbGCrhLRpuoRqPVhXuxzlRMgjvjQpnws-IgnKAkZjPXDlNJoZ2Gr6OF7WyyXqY7xT2kn_xJ_QvqwNeX978dwHZFKjYyLCsq3RhawscPZwDTybOsqAfMWensAul_TgFOX2jVTAeJ7BstBBhDI_3G27cWHyo=w1250-h938-s-no
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klippt gräset med gräsklipparen, premiär för säsongen. Startade på första rycket, apropå en annan tråd...
(Första för säsongen ->fyra tryck på snapspumpen, normal kallstart ->tre tryck, varmstart ->ett tryck.)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Inte bara idag men hållt på ett tag att städa upp mitt virkesrum. Upp med två enklare virkeshyllor och så fick jag upp med en del av virket men tajt kommer det bli.

Rum fyllt med trähyllor och diverse sorterat virke. Verkstad eller förrådsutrymme med trämaterial för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett trångt rum fullt med staplade träplankor och brädor på hyllor, avsedda för hantverksprojekt eller snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Real7 och 14 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Jag gjorde en raka härom veckan av spillbitar från trall. Cirka 90 cm bred, funkade över förväntan faktiskt! Inte den bästa bilden kanske men du ser nog hur den är byggd
Snyggt! Är det 28mm stående, eller kraftigare?
 
Före en tid sedan planfräste jag de fem takbjälkarna som utgör arbetsbänken. Steg två i planen har varit att sammanfoga dem med tappar. Så när man blev gräsänkling över helgen så var det fri lek i verkstaden, bara att passa på!
Första steget blev att tillverka en jigg så att det skulle gå snabbt och enkelt att fräsa ut tapphålen med reproducerbart resultat:
Snickeriarbetsplats med klämma, träbitar, och en överhandsfräs. Verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä fastklämt i tving, överfräs redo för träbearbetning. Precision och hantverk i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handöverfräs används på träbit med spår, fastsatt med skruvstycken på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det spännande med att använda begagnat trä, som dessutom har agerat byggnadsställning, är att det finns begagnat metallskrot i dem. Ett styck avbruten skruv hittad:
Träplank med uthuggning, spån, hål och en blå linje. Verktygsspår eller skadeindikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden ovan är tagen halvvägs igenom räddningsaktionen. Räddningsteamet var en pluggborr och tång.

Traditionellt ska väl tapparna tillverkas i bok eller annat hårt material. Men i brist på det så fick det bli en begagnad träbit (furu) från en lastpall. Den grovsågades i bandsågen och handhyvlades till rätt mått. Hörnen rundades med ett avrundningsfrässtål med radie på halva tapptjockleken:
Träsnickeri; bearbetade trästycken på arbetsbänk med hyvelspån, verktyg i bakgrunden. Hantverk och tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(lastpallsbiten räckte inte så en gammal regel fick sågas, hyvlas och fräsas till).
När väl det var klart så insåg jag att det kanske var bra att kolla om bjälkarna var vinkelräta och linjerade med varandra. Självfallet gjorde de inte det, så åter igen fick handhyveln rycka ut och många timmar gick åt för att handhyvla kanterna så att bjälkarna linjerar. Såhär i efterhand borde detta gjorts före tapphålen frästes, men furu är ganska förlåtande och det ska nog gå att tvinga dem rätt :crysmile:
Allt redo för limning:
Träplankor med utstickande träpluggar, oskarp bakgrund, inomhus, arbete på gång, snickeri, hantverk, konstruktion, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderade på om jag skulle limma alla fyra skarvarna i ett bräde, men insåg mina begränsningar och limmade endast en idag (den högra):
Träplankor ihopklämda av tre blå och röda skruvstycken på en plastöverdragen golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev även officiell invigning av rörtvingarna som införskaffades för en tid sedan. De har tjuvanvänts för mindre grejer tidigare, men det var nu som de fick visa vad de gick för, riktigt nöjd.
 
  • Två träplankor nära varandra, ett med urfräsningar och borrade hål, verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huzzbutt och 13 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Låter kul…men jag blir intresserad av det där kvarteret - är det en svensk medelklass-favela? Hus, tak, väggar, bjälkar kors och tvärs.
Jo det kan man lungt säga. Det mesta är renoverat lite hur man vill med varierande kvalitet och då ändrat karaktär på området. Jag själv skulle inte vara bekväm att bo så nära inpå varandra men tur vi alla är olika. När det var nybyggt och enhetligt var det nog kanon fint. Krusboda heter området i Tyresö utanför Sthlm
 
Grävt lite här hemma…:rolleyes:
 
  • Spade och grep ligger på en grusig mark. Arbetsredskap, trädgårdsskötsel, utomhus, soligt, grus, stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
MickeLarsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.