M Magic-gnome skrev:
En kabeltestare tillsammans med nya skarvklämmor borde du komma långt med:

[länk]
Dessvärre inte. Kabeltestare är värdelösa när slingan ligger nergrävd. Min häck har växt och rötterna har spräckt slingan flera gånger nu. Jag har ni grävt ner en dosa var 20:meter så jag lätt kan identifiera vilken sektion som gått sönder nästa gång och då bara använda dragsnöret för att dra igenom en ny kabel samt att denna lösning erbjuder kabeln lite möjlighet att vara slapp så den inte går av. Förhoppningsvis ska jag inte behöva byta igen.
Kabeltestare funkar bara för slingor som är mörkade på marken
 
E etompau skrev:
Ja det kan nog inte bli enklare.
Du vet aldrig vilka celler det sitter i ett piratbatteri och hur de åldras etc. Det finns otaliga rapporter om strul med piratbatterier till klipparna.
Kanske har du kvar det gamla batteriet och kan göra en test med det och se om klipparen har kraft kvar för korrekt hemgång.
Tack för hjälpen etompau. Jag har nu testkört med grannens batteri som är ett original. Nu funkar det som det ska. Blir nu att beställa ett originalbatteri:D
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
H Hans Kj skrev:
Dessvärre inte. Kabeltestare är värdelösa när slingan ligger nergrävd. Min häck har växt och rötterna har spräckt slingan flera gånger nu. Jag har ni grävt ner en dosa var 20:meter så jag lätt kan identifiera vilken sektion som gått sönder nästa gång och då bara använda dragsnöret för att dra igenom en ny kabel samt att denna lösning erbjuder kabeln lite möjlighet att vara slapp så den inte går av. Förhoppningsvis ska jag inte behöva byta igen.
Kabeltestare funkar bara för slingor som är mörkade på marken
Beställde en kabeltestare som ska klarar av att känna kabel som är nergrävd ca 40cm. KOLSOL F02 Pro heter den, Amazon.se säljer den.
 
Redigerat:
S Sterner skrev:
Tack för hjälpen etompau. Jag har nu testkört med grannens batteri som är ett original. Nu funkar det som det ska. Blir nu att beställa ett originalbatteri:D
Bra att det löste sig och bra med din återkoppling.
 
Vad är det för fel när den inte hittar guidkabeln när den ska parkera? Laddstationen blinkar grönt

den verkar klippa helt vanligt
 
O olofh skrev:
Vad är det för fel när den inte hittar guidkabeln när den ska parkera? Laddstationen blinkar grönt

den verkar klippa helt vanligt

Grönt blink ska indikerar sk ECO-läge (avstängd slingsignal) det ska normalt bara ske när klipparen står i laddaren.
Är du säker på att lysdioden är frisk och kan visa rätt färger? Har laddstationen stått ute under vintern?

Ohmmät guiden alt. flytta den till en av beg.kontakter och se om lysdioden ändrar färg.
 
E etompau skrev:
Grönt blink ska indikerar sk ECO-läge (avstängd slingsignal) det ska normalt bara ske när klipparen står i laddaren.
Är du säker på att lysdioden är frisk och kan visa rätt färger? Har laddstationen stått ute under vintern?

Ohmmät guiden alt. flytta den till en av beg.kontakter och se om lysdioden ändrar färg.
helt ny klippare. Bara haft igång den ett par veckor. Eco läget står som avaktiverat i appen
 
Hej! Har nyligen köpt en Gardena smart SILENO city 500. Allt har gått bra med installationen. Gatewayen är igång men lyckas inte connecta med gardena appen. Går in på gräsklipparen i smart läge men Står söker och söker och hittar inte robotgräsklipparen. Någon som vet hur jag ska lösa de??
 
Hej.
Tog fram min smart sileno city idag för uppdatering av firmware.Har inte kopplat maskinen till dator än men
på hemsidan står det att:
OBS! På grund av underhållsarbete är programuppdateringen för närvarande inte tillgänglig.

Är det verkligen så eller det funkar ändå,kanske dem har glömt ta bort texten?
 
O olofh skrev:
helt ny klippare. Bara haft igång den ett par veckor. Eco läget står som avaktiverat i appen
Vad är där för historik för felet? När började problemet? Gjordes det något med grejorna när det uppstod?
Stänga/sätt på laddstationen och se om det påverkar.
Har du tryck fast kontaktdonen i laddstationen med kraft så att det sitter ordentligt fast?
 
Z zombi skrev:
Hej.
Tog fram min smart sileno city idag för uppdatering av firmware.Har inte kopplat maskinen till dator än men
på hemsidan står det att:
OBS! På grund av underhållsarbete är programuppdateringen för närvarande inte tillgänglig.

Är det verkligen så eller det funkar ändå,kanske dem har glömt ta bort texten?
Mitt råd, låt klipparen klippa gräset och avvakta med uppgradering tills det klart framgår på hemsidan att ny FW är tillgängligt.
Tydligen har det insmugit sig någon bug som ska fixas innan ny FW blir tillgänglig.
 
Z zombi skrev:
Hej.
Tog fram min smart sileno city idag för uppdatering av firmware.Har inte kopplat maskinen till dator än men
på hemsidan står det att:
OBS! På grund av underhållsarbete är programuppdateringen för närvarande inte tillgänglig.

Är det verkligen så eller det funkar ändå,kanske dem har glömt ta bort texten?
Jag snackade med gardena om detta den 3 Maj och de sa såhär:
"Hej, ja man kan inte uppdatera för tillfället. Det bör nog snart bli ordnat, så gå in och titta i nästa vecka, så kanske det är färdigt."

Men det hostar nog igång vilket år som helst....
 
Z
M Micke_TH skrev:
Min gräsklippare (R160Li) stannar ute på gräsmattan varje gång den kör ut. När jag hittar den är den helt död. Vid dockning i stationen behöver jag ställa in land, tid, språk och PIN. Varje gång. Vad kan vara fel?
Löste du detta problem? Min har fått samma fel.
 
Hur många volt skickar stationen ut i begränsningsslingan? Jag har mätt 25V ut. Stationen får 28V. Guidekabeln får 4,2V.
Har någon mätt motstånd i slingan? Vad får ni för värden?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.