10 134 läst · 53 svar
10k läst
53 svar
Köpa till besiktningsgenomgång eller ta egen besiktning.
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Jag tror att de har skärpt till sig en del.Fairlane skrev:
För typ 5 år sedan toppade Anticimex anmälningar till Allmäna rteklamationsnämnden i kategori hem/bygg. Så lite "flashigt" kan man säga att de var de mest oseriösa i den mest oseriösa branschen. Sedan är det en annan femma att jag tror inte att de fälldes i ARN speciellt mycket. Men det indikerar att de var väldigt dåliga på att uppfylla kundernas förväntningar. Jag har inte hört att de fortfarande ligger lika illa till i statistiken. Jag tror att de blivit bättre. kanske inte bättre besiktningar, men bättre på att tala om vilka brister det finns i besiktningarna.
Anticimex utför väl å andra sidan flest besiktningar av alla så andelen anmälningar kanske inte sticker ut?H hempularen skrev:Jag tror att de har skärpt till sig en del.
För typ 5 år sedan toppade Anticimex anmälningar till Allmäna rteklamationsnämnden i kategori hem/bygg. Så lite "flashigt" kan man säga att de var de mest oseriösa i den mest oseriösa branschen. Sedan är det en annan femma att jag tror inte att de fälldes i ARN speciellt mycket. Men det indikerar att de var väldigt dåliga på att uppfylla kundernas förväntningar. Jag har inte hört att de fortfarande ligger lika illa till i statistiken. Jag tror att de blivit bättre. kanske inte bättre besiktningar, men bättre på att tala om vilka brister det finns i besiktningarna.
Hur som, har ni fått in en besiktningsklausul är det väl lika bra att utnyttja den till fullo och genomföra en egen besiktning. Det är ju definitivt bättre att två olika personer besiktigat och som andra skrivit så kan det vara problematiskt att säljarens besiktningsman ofta har nära kontakt med mäklaren. Kanske mindre problem i detta fall då mäklaren använder Anticimex, men vissa mäklare kör med sina egna besiktningsmän som är egenföretagare och antagligen rätt beroende av mäklaren för att fylla kalendern.
Hej,
Vi köpte in oss på säljarens besiktning. Skulle våga påstå att det var en oerhört seriös besiktningskvinna.
Såhär 4,5 år senare har vi inte gått på några minor. Vi hade även en kille här som gjorde en besiktning i samband med husförsäkring och de hade ung lika mkt att anmärka på.
Men trots att vi hade tur tycker jag det är svårt att råda dig att göra likadant. Jag tror nog vi hade mer tur än vi förtjänade med både huset och besiktningskvinnan.
Lycka till!
Vi köpte in oss på säljarens besiktning. Skulle våga påstå att det var en oerhört seriös besiktningskvinna.
Såhär 4,5 år senare har vi inte gått på några minor. Vi hade även en kille här som gjorde en besiktning i samband med husförsäkring och de hade ung lika mkt att anmärka på.
Men trots att vi hade tur tycker jag det är svårt att råda dig att göra likadant. Jag tror nog vi hade mer tur än vi förtjänade med både huset och besiktningskvinnan.
Lycka till!
Mäklare ska man inte lite på, grundregel.T TheJoh77 skrev:Vi har vunnit budgivning på ett hus och kommer skriva kontrakt med besiktningsklausul.
Huset är förbesiktat. Som köpare har vi möjlighet att köpa en ”besiktningsgenomgång” på plats, där besiktningsmannen går igenom hela protokollet och alla fel/brister.
Det är vårat första hus, och det man alltid lärt sig är att man ska ta en egen besiktning också. Enligt mäklaren är denna besiktningsgenomgång att likställa med en egen besiktning, då man går igenom allt som om vi hade varit beställare.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 342 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 342 inlägg
Sen är det så att till exempel ett badrum byggt 1980 har nått sin livslängd och köparen får räkna med att åtgärder kommer att behövas ,ofta skrivs sådant in i protokollet sp läs igenom ordentligt och om oklarheter finns ta genomgången i första hand, spara slantarna till renoveringar som kommer flrr eller senare
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
En stor fördel med att göra en egen besiktning är bortsett från fördelen med att två olika som besiktigar. Det är att man får vara med direkt när besiktningen görs. Då får man informationen direkt. Ingen genomgång med hjälp av foton och text.
Jag säger enkelt, undik Anticlimax
Mina åsikter om Anticlimax bygger jag på egna erfarenheter. De hittar på fel, påstår att platta på mark är krypgrund....
Sen tror jag att man ska undvika dem även när det gäller skadedjur. Jag hade en besiktningsman som skulle utrota getingar... Jag hoppas att de inte sätter in en skadedjurstekniker på att besiktiga bara....
Jag säger enkelt, undik Anticlimax
Mina åsikter om Anticlimax bygger jag på egna erfarenheter. De hittar på fel, påstår att platta på mark är krypgrund....
Sen tror jag att man ska undvika dem även när det gäller skadedjur. Jag hade en besiktningsman som skulle utrota getingar... Jag hoppas att de inte sätter in en skadedjurstekniker på att besiktiga bara....
Hade tagit in en egen. Dels för att jag då får två olika bedömningar som kan ställas mot varandra, men också för att se vad som missats första gången. Mitt första hus så berättade säljaren att den besiktningsman som kom från mäklaren spenderat ca 45-50min, för hela huset på ca 200 kvm. Den besiktningsman jag anlitade spenderade 4h..
Andra huset skulle ändå blåsas ut, så då behövdes det inte besiktigas.
Andra huset skulle ändå blåsas ut, så då behövdes det inte besiktigas.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
En sak som inte har kommit upp i tråden är syftet med besiktningen.
Det är alltså inte att skapa ett juridiskt skydd för dig som köpare eller att göra det moraliskt rätta. Ibland kan tonen bli sån att man tror det är en moralisk fråga eller en formfråga och inte en praktisk.
Syftet är alltså helt praktiskt: Du som köpare kanske inte klarar av att bedöma vilka fel byggnaden har och förväntas ha och vilka underhållsåtgärder som krävs av dig som köpare i det korta och långa loppet.
VVS, uppvärmning, el, mark och anläggningar i mark som t ex dagvattensystem samt andra hus ingår ofta inte i besiktningarna som säljs.
Det är alltså inte att skapa ett juridiskt skydd för dig som köpare eller att göra det moraliskt rätta. Ibland kan tonen bli sån att man tror det är en moralisk fråga eller en formfråga och inte en praktisk.
Syftet är alltså helt praktiskt: Du som köpare kanske inte klarar av att bedöma vilka fel byggnaden har och förväntas ha och vilka underhållsåtgärder som krävs av dig som köpare i det korta och långa loppet.
VVS, uppvärmning, el, mark och anläggningar i mark som t ex dagvattensystem samt andra hus ingår ofta inte i besiktningarna som säljs.
Ni skall absolut ha en egen besiktning. Det finns säkert rimliga säljarbesiktningar, men många är beställningsjobb med tveksamma leverantörer såsom Anticimex. Det senaste huset jag köpte hade jag en riktigt seriös mäklare som krävde att vi gjorde en egen besiktning trotts att det fanns en ska säljarbesiktning.
För oss slumpade det sig så att den firma jag singlat ut i topp också hade gjort säljarbesiktningen och även en sista koll innan vi gjorde genomgången.T TheJoh77 skrev:Vi har vunnit budgivning på ett hus och kommer skriva kontrakt med besiktningsklausul.
Huset är förbesiktat. Som köpare har vi möjlighet att köpa en ”besiktningsgenomgång” på plats, där besiktningsmannen går igenom hela protokollet och alla fel/brister.
Det är vårat första hus, och det man alltid lärt sig är att man ska ta en egen besiktning också. Enligt mäklaren är denna besiktningsgenomgång att likställa med en egen besiktning, då man går igenom allt som om vi hade varit beställare.
Har svårt att tänka mig att man kan vara mer noggrann.
Vi spenderade nästan fyra timmar för vårt enplanshus på 126 kvm plus garage. Vi gick ner genom lucka i golv och ålade oss under betongelementen i krypgrunden, kollade alla fack. Sedan upp på taket och kollade av rubbet där. Sedan utomhus, hon som var väldigt noggrann och ordentlig blev stött av några få påpekanden om eluttag utan tätning o.dyl. Garaget mer summariskt men var ju bara ett naket garage med lite tunn isolering. Sen inomhus och betalde extra för lite elgenomgång (ingen fullblown sådan, hus från 1997 som köptes 2015). Gillar ni huset så köp det sa han när vi fick lite tid utan säljaren uppe på taket. Inte missnöjd då hon bara tagit in ordentliga hantverkare för allt som inte var original.
https://densia.se/privat/overlatelsebesiktning-certifierad-sbr/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 668 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 668 inlägg
En genomgång på plats sker inte med foton och text mer än som stöd. Givetvis pekar besiktningsmannen på fuktskadan i verkligheten.Bananskalare skrev:
Med den erfarenheten så hade jag också undvikit Anticimex. Mina erfarenheter är bättre så jag har inte samma negativa bild. "De påstår att platta på mark är krypgrund" är givetvis inte korrekt. Det påstår inte Anticimex, det påstod möjligen den besiktningsman som du hade kontakt med. Vårt förra hus hade säljaren låtit besiktiga med Anticimex. Det var platta på mark och så var det också beskrivet, inte att det var krypgrund. Sen anlitade vi ett annat företag för en egen besiktning. Vid försäljning så genomförde vi en säljarbesiktning med Anticimex. Inte heller då beskrevs det som krypgrund. Jag var med på den besiktningen och jag tyckte det var en seriöst genomförd besiktning. Det är nog snarare beroende på person, än ett generellt företagsproblem.Bananskalare skrev:Jag säger enkelt, undik Anticlimax
T TheJoh77 skrev:Vi har vunnit budgivning på ett hus och kommer skriva kontrakt med besiktningsklausul.
Fast protokollet brukar man få som en del av prospektet av mäklaren, det man kan köpa är möjlighet att fråga ut besiktningsmannen baserat på protokollet.yonna skrev:Man kan lockas av besiktning som i första hand är betald av säljaren och där köparen för en lägre kostnad får tillgång till protokollet. Ofta får köparen genomgång per telefon då besiktningsmannen redan besökt objektet.
Att få en fullständigt oberoende besiktning, om än betydligt dyrare, är vida mer intressant för köparen. Dessutom bereds köparen följa inspektionen på plats och få råd om åtgärder som kanske inte är akuta men ändå bör göras om ett visst antal år. Man brukar också få lite mer allmänna tips om huset som kan vara värdefullt. I detta fall agerar besiktningsmannen helt oberoende av säljare (eller mäklares rekommendation).
Gör en egen besiktning, eller be åtminstone någon bekant med erfarenhet av byggnader följa med och kolla huset.
Det är alltid bra att ha någon som inte är emotionellt bunden vid det nya huset med som kanske kan säga sanningen.
Fråga vänner och bekanta om de har haft någon bra besiktningsman, och använd då den som rekommenderas varmast. Detta köp av din bostad är den största affären hittills i ditt liv och särskilt om du är ovan är det guld värt att gå runt med en erfaren besiktningsman några timmar och förstå huset som du har köpt.
Vi hade en trevlig byggnadsingenjör med enskild firma som hjälpte oss då unga att förstå vad vi hade köpt och att vi egentligen inte behövde vara så oroliga.
Alltså: gör alltid en egen besiktning. Jag hade undvikit de stora firmorna. Men det är bara hur jag tänker.
Du har också fått många andra bra tips ovan.
Vi hade en trevlig byggnadsingenjör med enskild firma som hjälpte oss då unga att förstå vad vi hade köpt och att vi egentligen inte behövde vara så oroliga.
Alltså: gör alltid en egen besiktning. Jag hade undvikit de stora firmorna. Men det är bara hur jag tänker.
Du har också fått många andra bra tips ovan.