Hej, från inneenheten sitter alla rör som sen installatören skarvar ihop med resten. Är det viktigt att in och retur är skilda åt med isolering i skarven? På min ser det ut som de är ihoptejpade utan isolering på en sträcka av ca 15cm.
rören från innedelen till skarven är INTE åtskilda med isolering det är först de efterföljande rören som har individuell isolering.M Matte99 skrev:
är det en kina pump? de brukar vara oisolerade en längre sträcka men då följer det med nått skit som ser ut som en bit vit rörisolering man använder.
Jag kom ihåg fel/ljög, sorry. Bifogar bild istället. Två rören kommer från inneenheten i en isolering sedan en tejpklump, ser det ok ut?electroluxaren skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Den grå isoleringen går normalt över själv kopplingarna (klumpen) .M Matte99 skrev:
Om rören går inomhus är det viktigt att det är isolerat och tejpat för kondensens skull vid kyldrift.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Kör du mycket kyla så kolla för säkerhetskull bara att det inte bildas kondens/vatten som hamnar i kanalen och som sen riskerar att rinna ut från kanalen inomhus.
Vad är det för märke och modell?
Vad är det för märke och modell?
Det är en Panasonic NZ. Hålet genom väggen var inte jättebra isolerat så det har jag kompletterat. Installationen gick på två timmar och är inte det snyggaste jag sett om man säger så.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Håll bara lite koll på kondensen vid kyldrift.
Svårt att komplettera om rören sitter tajt mot vägg och inte går att få ut lite.
Svårt att komplettera om rören sitter tajt mot vägg och inte går att få ut lite.
Precis, fick pilla dit småbitar av lösull både utifrån och inne men inte lätt. Ser ut som skumfogen installatören la dit tog slut halvvägs. Skulle vara väldigt intressant att se ett foto hur det bör se ut genom ytterväggen.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Gillar inte fogskumM Matte99 skrev:
Få isolering i hela genomföringen är så gott som omöjligt.
Hade du haft håltagningen bakom innerdelen är det viktigt att det inte drar kall luft in genom hålet då den kalla luften kan lura tempgivaren men det ”problemet” kan du inte få då håltagningen är en bit bort.
Det där är jätteintressant. Flera med Panasonic som har problem med temperaturreglering, jag också. Därför jag försökt extraisolera. Min sitter ca en meter från genomföringen och jag tänkte att om det fanns kallras att det åkte vidare genom kanalen in i pumpen men det är du säker på att det inte kan göra?C Comfort Thomas skrev:
En fråga till, tempgivaren är det samma som sitter högt upp till höger och den som ger tempen till appen? För att jag logiskt ska få ihop det måste det sitta en tempgivare nära möjligt kallras och en som bl a visar tempen i appen. Finns det två temp-mätare i Innedelen?C Comfort Thomas skrev:
När det är i väggen eller inne så är detta inte okay!M Matte99 skrev:
den grå biten från höger är slitsad på baksidan och måste vara diffusionstät delen mellan grå isolering och rör måste isoleras helt diffusionstätt också!
jag tror inte detta är tätt över huvud taget!
minsta lilla läcka på isoleringen medför vid kyldrift att luftfuktigheten kondenseras på rören under isoleringen,
då blir det blött mycket blött på vägg och golv.
Jag har hört mycket om dessa 2h jobben men inget gott, de måste göra tre installationer om dag för att få lön. då slarvas det så in i helve-e