337 976 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Jag har ingen agenda, jag läser på för att jag är genuint intresserad. Min första analys antydde dock att det var hög risk till låg vinst och då ville jag gräva djupare i detaljerna för att veta varför det är så olika.Jonatan79 skrev:
Min slutsats är fortfarande att det för de flesta inte är någon lysande affär till en ganska dålig affär med dagens förutsättningar. Notera att energiskatten räknas upp med inflationen, 60-öringen räknas inte upp utan politiska beslut. Beslut som snarare riskerar att ta bort 60-öringen än att höja den. Detta gör att risken dessutom är stor.
Jag är nu rätt övertygad om att det är rätt stora risker med att installera en anläggning och att det därför inte blir någon stor anläggning för mig.
Jag tror dock att två-tre paneler har goda förutsättningar om man får ett bra pris. Då konsumerar man allt själv i realtid och är inte beroende av bidrag för försäljningen.
Imorgon är alla billiga eltimmar mitt på dagen när solcellerna producerar som mest. Runt halva priset mot resten av dygnet. Trots detta så lönar sig inte ett batteri.
Man får vänta några år och se vad som erbjuds då.
Man får vänta några år och se vad som erbjuds då.
Precis , dagens billigaste men fortfarande inte under det normala för elpriser historiskpacman42 skrev:
Storleken på anläggningen spelar inte så stor roll för att kunna räkna hem den. Produktionen är nästintill linjär mot priset. Jag har hittat bättre priser för små anläggningar än för stora räknat per kWpJonatan79 skrev:
Låter orimligt, ett antal poster är fasta kostnader. Bygga ställning, transport till fastigheten osv. Gör skillnad om man installerar en panel eller hundra.pacman42 skrev:
Ja, det är givetvis en stor faktor. Jag har räknat på faktiska priser fast viktat för medelpriser de senaste fem åren. Nu var det ju extremt höga priser även på sensommaren ifjol och faktiskt inte så höga de förbrukningsmässigt värsta månaderna januari/februari, så jag är inte säker på att proportionerna skiljer sig jättemycket från år till år. Även förra året hade vi sju månader utan elräkning (bortsett från anslutningskostnaden som ju inte går att påverka). Men givetvis kan man tänka sig att det blir någon vargavinter med extrema priser just när det är som kallast. Nu är det väl inget som direkt påverkar kalkylen för solceller dock, det är ju inte så att den situationen blir värre av solcellerna, de hjälper bara inte.pacman42 skrev:
På ett ungefär ändå. Större anläggning längre installstionstid. Förre resekostnader osv. Självklart varierar en massa faktorer, men jämfört med priserna på växelriktare och paneler så är de övriga kostnaderna inte så jättestora.U uplj skrev:
Poängen var vara den att när jag tittat på priser på anläggningar så barkar det vara rätt linjära kostnader. Det kan iofs bero på att solcellsbolagen väljer att prissätta det så.
Det betyder bara att man prutar eftersom logiken är enkel. Funkar inte det går man vidare.pacman42 skrev:På ett ungefär ändå. Större anläggning längre installstionstid. Förre resekostnader osv. Självklart varierar en massa faktorer, men jämfört med priserna på växelriktare och paneler så är de övriga kostnaderna inte så jättestora.
Poängen var vara den att när jag tittat på priser på anläggningar så barkar det vara rätt linjära kostnader. Det kan iofs bero på att solcellsbolagen väljer att prissätta det så.