Inte för att det är så mycket hjälp men ändå... När jag bodde i en HR för några år sedan fick jag ny ugn från Electrolux. Listerna för ugnsluckan gick av vid flera tillfällen. Det var en period i mitt liv där jag tyckte om att baka pizza ibland. Det innebär ju att jag körde högsta värmen i ugnen. Det hjälpte nog inte heller till något positivt för listens livslängd. Oavsett är listerna uppenbart tillverkade med riktigt dålig kvalitet.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
bifogad bild som kommer från Electrolux Home egen sida angående deras 5 års garanti.
Finns det några referenser till deras webbsida i köpeavtalet då? Står det enbart fem års garanti i avtalet skulle jag påstå att det är helt irrelevant vad de skriver på en orelaterad webbsida.
 
  • Gilla
Lazzeman och 11 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Har liknande årgångar och även jag helt problemfritt. Kanske det var bättre förr?
Vad gäller spisar var de bra så länge de tillverkades i Motala och kyl- och frys så länge de tillverkades i Mariestad.
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det några referenser till deras webbsida i köpeavtalet då? Står det enbart fem års garanti i avtalet skulle jag påstå att det är helt irrelevant vad de skriver på en orelaterad webbsida.
Det är ifrån deras egna hemsida så ja, det är relevant. Men iofs så ska ju allt vara serverat framför näsan på oss idag.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Ja, det här med garantier är inte lätt. Vår förrförra diskmaskin var en Bauknecht med 5 års garanti och som köptes av just den anledningen. Många fel dök upp under garantitiden och de åtgärdades av servicetekniker. När den var inne på 5:e året och han här för 9:e gången och beslöt att den skulle bytas ut till en ny. Vi fick en Whirpool och det var en riktig skitmaskin som höll bara tre år. Nu är vi snart inne på 5:e året med en Siemens som har fungerat bra.
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har liknande årgångar och även jag helt problemfritt. Kanske det var bättre förr?
Nä! Inte var det bättre förr, det är sämre nu…

:rofl:

/Höghus
 
  • Haha
  • Ledsen
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
Min ugnslist gick sönder för att ugnsglaset var skitigt så listen fastnade i glaset. Så när jag öppnade så satt listen fast i både ugn o glas samtidigt vilket gjorde att den gick av. Så det finns mycket väl anledningar att lister går sönder som rimligtvis inte bör täckas av garanti.
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Iof är väl det en av få förslitningsdelar på ugnen.. (vilket verkar vara undantagna på många håll när man köper saker.. alltså förslitningsdelar..)

Men be att få reklamera hela ugnen då istället.. och se vad de säger
Kan vara intressant..

Bara och se vad de säger.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
De kunde inte sagt så mycket "mindre" än de gör om saken... :oops:

Reklambild för Electrolux, erbjuder 5 års garanti, modernt kök med apparater, text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svensk text om garantier och reklamationsrätt för produkter och reparationer, uppdelad i två kolumner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reklambild för Electrolux, erbjuder 5 års garanti, modernt kök med vitvaror, blå och vit färgskala.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Generellt sett så kan man inte ändra vår villkoren. Men när det gäller garantier är jag osäker. Eftersom det är en frivillig åtgärd.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A
Electrolux har förbrukat mitt förtroende med felaktig produkt vid leverans, och sedan 6 mån+ för att reparera den. Att det blir fel ibland är ok givet att en gör rätt för sig. Men det var ytterst ovilligt som produkten reparerades. Fick stanna hemma från jobbet vid tre tillfällen för att deras klåpare till servicetekniker skulle slänga sig med floskler och svepande bortförklaringar. Fick ringa åtskilliga telefonsamtal för stt något skulle hända, spela in filmer på problemet etc. Och laga mat på bara ena halvan av hällen.

Deras kundservice är fullkomlig skit och jag kommer ta varje tillfälle att berätta detta, inte minst som en spark tillbaka till detta skitföretag. Undvik!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
OppfinnarJocke och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Iof är väl det en av få förslitningsdelar på ugnen.. (vilket verkar vara undantagna på många håll när man köper saker.. alltså förslitningsdelar..)

Men be att få reklamera hela ugnen då istället.. och se vad de säger
Kan vara intressant..

Bara och se vad de säger.
Min elektrolux spis från 2002 har fortfarande fina mjuka lister och en häl med reliefer utan slitage.
Har de inte skickat med garantibestämelser så gäller utlovad garanti på hela produkten.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
B
Bricco Bricco skrev:
Det står inget om undantag i kvittot jag fått och jag kan inte hitta något om sådana undantag i deras 5-årsgaranti på hemsidan. De vägrar också svara på vad de menar när jag frågar då det är ett väldigt märkligt svar som pekar på att utskick av reservdel det går inte för sig och hänvisar till att istället köpa reservdelen. Från webshoppen som kan skicka reservdelen...

Deras support svarar nu. Så allt man kan byta själv har inte 5-års garanti. Framgår det för alla produkter vilka dessa delar är? Garantin kan ju ses som väldigt verkningslös om de gör godtyckliga undantag på delar som de märker går sönder efter några år.. Det är ju fortfarande ett produktfel annars bör de i klausul ange att dessa delar inte täcks av garantin.

Hej, Detta är för att garantin ej gäller för reservdelar som själv kan bytas då de oftast räknas som förslitningsvaror som då ej täcks av garanti. //Holger
hade samma med luddfilter på torktumlare, det släppte i limningen och de sa det var pga yttre påverkan.... blev så trött.. fick köpa.
 
Ett tips är att köpa ugn med pyrolys. De har lister som måste klara typ 500 grader C, ej gummi utan någon slags flexibla metalllister. Hela konstruktionen är riktigt robust om jag ser till den Siemens ca 7-8 år gamla ugnen som är i princip som nyskick trots flitig användning. Enda skavanken är att ugnsstegarna råkade bli blålila-kromaterade när vi glömde kvar dem monterade i ugnen vid en pyrolys, ett skönhetsartat "fel". Som vi naturligtvis skiter fullständigt i.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag handlar rätt mycket på Amazon. Kan rekommendera deras kundtjänst. Inet har också bra. Men inte lika bra.
Instämmer. Har bara haft anledning att klaga hos Amazon två gånger, men då löste allt sig på direkten utan några diskussioner. Ovanligt idag det medges.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.