Hej!
Har en automower 315 som har gått okej sen jag åtgärdade kabelbrott på guidekabel, men har de senaste dagarna hittats stående på gräsmattan med släckt skärm! Sätter den i laddstationen och sen går den igen, men när som helst kan jag hitta den på gräsmattan! Hjälp mig, är det batteriet eller vad kan det vara?
Skickar med ngr bilder också från en av undermenyerna, kommentera gärna!
Har en automower 315 som har gått okej sen jag åtgärdade kabelbrott på guidekabel, men har de senaste dagarna hittats stående på gräsmattan med släckt skärm! Sätter den i laddstationen och sen går den igen, men när som helst kan jag hitta den på gräsmattan! Hjälp mig, är det batteriet eller vad kan det vara?
Skickar med ngr bilder också från en av undermenyerna, kommentera gärna!
E etompau skrev:
Nej, inte noterat det, men ska kolla! Ålder på batteriet 5 år tror jag! Har övertagit den vid köp av nytt hus! Kan det vara ngt annat? Klipptiden är ställd 7-20 varje dag!/MathiasE etompau skrev:
Den har hittills följt den ut och in efter avbrottet! Då känns det som batteriet, om ni inte tror ngt annat!
Andra ideer?
Andra ideer?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 679 inlägg
Tror det är batteriet! Det får du ett nytt för 6–700 spänn!
Vem/var är bäst att köpa hos då?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 137 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 137 inlägg
Hade samma problem med min maskin.
Ställde ned tiden så att den söker sig hem fortare än orginal bara för att den inte skulle gå tom.
Det fungerade tills batteri kom.
Men annars är det som att pissa i byxorna.
Efter byte av batteri så var den som ny igen.
Själv så var batteri typ 4 år men jag har förvarat min klippare kallt på vintern innan, det var inte bra för batteri sa husqvarna gubben, ska aldrig förvars i minus grader, det tar fortare på batteri.
Ställde ned tiden så att den söker sig hem fortare än orginal bara för att den inte skulle gå tom.
Det fungerade tills batteri kom.
Men annars är det som att pissa i byxorna.
Efter byte av batteri så var den som ny igen.
Själv så var batteri typ 4 år men jag har förvarat min klippare kallt på vintern innan, det var inte bra för batteri sa husqvarna gubben, ska aldrig förvars i minus grader, det tar fortare på batteri.
Kanske inte så farligt så länge man inte använder batteriet när det är minusgrader. Men något som definitivt inte är bra för batteriet, är att låta det stå i solen fulladdat. "calender aging" ökar kraftigt då
Det stämmer inte för förvaring men stämmer för användning/laddning.H Hallerudsbo skrev:
The storage temperature range for Lithium Ion cells and batteries is -20°C to +60°C
the cooler the battery, the better for the longevity.
As Elon once said, he expects the battery to last 'forever' in Alaska.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 137 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 137 inlägg
Fast i handboken står det frostfritt för min maskin.D Dilato skrev:
Så svårt att få garanti om jag inte följer det som står.
Sen när de kollade kapaciteten på mitt batteri och de såg att det var dåligt.
De fråga dom om den stått i minusgrader.