711 980 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
De är rätt trevliga. Men för dålig kvalitet. Kollega har en sådan stående och tror att han ska tjäna pengar på den om 20 år. Det kanske man gör om man gör vid alla fel på bilen.A Argastesnickaren skrev:På tal om trevliga motorer.
Har även haft en Saab 9-3 Aero med v6an och turbo.
Lite chipsad och öppnare avgassystem så är det en riktigt mullig maskin.
300 plus hk och över 500 Nm i vrid så spelade det ingen roll vilken växel som låg i, den drog hela tiden riktigt bra för att vara en liten anonym familjebil
Inredningen på de där 9-3 tåler inte för mycket värme heller En fd kollega körde med sin till något av de varmare länderna söderut och inredningen började smälta.
Körde saab i 20 år, gamla långmilare. Sen kört 5 nya VW som personalbil. Min relativa upplevelse är att saab har en bra kvalitet. Nu tog jag över min pappas v70 från 2005 för nåt år sen. Den verkar ha fantastiskt bra kvalitet. Är Volvon en måttstock för medelbilen? Vilka bilmärken har då bra kvalitet?R Rkarlsson skrev:De är rätt trevliga. Men för dålig kvalitet. Kollega har en sådan stående och tror att han ska tjäna pengar på den om 20 år. Det kanske man gör om man gör vid alla fel på bilen.
Inredningen på de där 9-3 tåler inte för mycket värme heller En fd kollega körde med sin till något av de varmare länderna söderut och inredningen började smälta.
Toyota säger endel, men kvalitetskänslan är ju hemsk, men kanske själva bygg/teknisk kvalitet är bra? Jag köpte ju en Renault Zoe. Nu har den funkat bra, men jag tänker att om man kört både Renault och Toyota ligger världen öppen. Ingen märke är för dåligt eller har för låg status? Eller jo. Dacia (som väl är Renault) och nya kinesiska märken?
Om nästa bil blir en Toyota är jag sen öppen för allt!
Ja min upplevelse med en v70 2006 var hemsk. Växellåda, spjäll och diverse allvarliga fel. 2 växellådor på 50 000 mil fick bytas pga totalhaveri trots oljebyte och lugnt körda De hade fel från fabrik.J JohanLun skrev:Körde saab i 20 år, gamla långmilare. Sen kört 5 nya VW som personalbil. Min relativa upplevelse är att saab har en bra kvalitet. Nu tog jag över min pappas v70 från 2005 för nåt år sen. Den verkar ha fantastiskt bra kvalitet. Är Volvon en måttstock för medelbilen? Vilka bilmärken har då bra kvalitet?
Toyota säger endel, men kvalitetskänslan är ju hemsk, men kanske själva bygg/teknisk kvalitet är bra? Jag köpte ju en Renault Zoe. Nu har den funkat bra, men jag tänker att om man kört både Renault och Toyota ligger världen öppen. Ingen märke är för dåligt eller har för låg status? Eller jo. Dacia (som väl är Renault) och nya kinesiska märken?
Om nästa bil blir en Toyota är jag sen öppen för allt!
vw passat 2012 var också hemska.
Saab v6 som kollegan har är verkligen extremt hemsk. Det finns väl en anledning till att man kan få tag i 9-3 för under 20 000 idag.
Toyota är faktiskt bedrövliga i rolighetsfaktor och har alltid känts tråkiga. Men kvaliten är ju betydligt högre. Har faktiskt jobbat på toyota 2004. Vi hade endast service och montering av tillbehör. Men inga andra direkta reperationer. Sen har de väl försämrats med.
Om man tänker Renault och Toyota innan 2010 så tycker jag nog ditt resonemang är märkligt. Renault var verkligen inte bra. Sen ryckte de upp sig och började sköta sig.
Kör man kinesiskt så ser jag ner på alla som frivilligt köper bilarna Jag håller mig till europa.
Den V70 jag har har i princip ingen rost. Den skramlar och gnisslar inte. All indredning är hel. Den är tyst att köra och bekväma stolar, den är rätt genomtänkt med mugghållare, fack, instrument osv. Det är ingen rolig bil. Men för att vara så gammal känns den otroligt solid.R Rkarlsson skrev:Ja min upplevelse med en v70 2006 var hemsk. Växellåda, spjäll och diverse allvarliga fel. 2 växellådor på 50 000 mil fick bytas pga totalhaveri trots oljebyte och lugnt körda De hade fel från fabrik.
vw passat 2012 var också hemska.
Saab v6 som kollegan har är verkligen extremt hemsk. Det finns väl en anledning till att man kan få tag i 9-3 för under 20 000 idag.
Toyota är faktiskt bedrövliga i rolighetsfaktor och har alltid känts tråkiga. Men kvaliten är ju betydligt högre. Har faktiskt jobbat på toyota 2004. Vi hade endast service och montering av tillbehör. Men inga andra direkta reperationer. Sen har de väl försämrats med.
Om man tänker Renault och Toyota innan 2010 så tycker jag nog ditt resonemang är märkligt. Renault var verkligen inte bra. Sen ryckte de upp sig och började sköta sig.
Kör man kinesiskt så ser jag ner på alla som frivilligt köper bilarna Jag håller mig till europa.
Saabarna har varit körglada, bekväma, logisk instrumentering, knappar, AC anläggning osv. Man kunde slå av onödig belysning på natten. Det är en bil som jag trivts i. Men detaljkvaliten blev bara sämre och sämre med åren. Nya 9-3 hade en hemsk plastinredning när den kom, den gummerade ytan släppte. Plasten kändes ändå billig. Tror den blev bättre på den faceliftade, har inte haft nån sån. Däremot verkar rostskydded vara totalt undermåligt på slutet.
VW känns "neutrala" i sin körning, men logiken i knappar och instrument är inte bra. Mycket småfel trots jag kört nya bilar.
Toyota är vansinningt slätstruken i design och trist att köra. Jag tycker mig noterat att de som köper Renault eller Toyota ofta är sådana som är HELT ointresserade av bilar. Vare sig av teknik, körglädje, design eller status. Men denna Zoe har fått mig att ändra inställning till Renault, mycket känns billigt, fult och oergonomiskt. Men den är faktiskt rätt ok att köra. Men framförallt var det att det var den billigaste elbil med den range som jag behövde som även gick att få tag på för ett år sen.
Mitt resonemang om att jag skulle kunna tänka mig en Toyota är att om man ändå inte har råd eller bryr sig om att ha en körglad och rolig bil kan man lika gärna köra "vadsomhelst". Men Toyota har inga elbilar och verkar ligga långt efter där. Så det lär nog dröja några år innan de har en elbil som är OK och som jag kan köpa som begagnad. När det är dags kanske jag ändå har rutig keps, dramaten och filttofflor. Så då kommer en Toyota sitta som en smäck, passa in i den beiga stilen.
En kompis köpte ny Toyota Avensis kanske det var just pga. deras kvalitésrykte. Minns inte alla fel han hade, men de värsta var att oljeringarna på kolvarna var modterade åt fel håll = den drack olja mm. men han krigade bra länge innan de tog tag i de problemet. Anda problem var delar skallrade i kupen och svaret från Toyota (södra stockholm någonstans) limmade fast delarna så det skulle tystna :O
Hans ägande var ett riktigt skämt rakt igenom, vill minnas att deras reklam om deras fina produktgaranti och "röda tråden genom hela fabriken" bla.bla. snurrade samtidigt och krockade rejält med hans "Toyotaverklighet"
Hans ägande var ett riktigt skämt rakt igenom, vill minnas att deras reklam om deras fina produktgaranti och "röda tråden genom hela fabriken" bla.bla. snurrade samtidigt och krockade rejält med hans "Toyotaverklighet"
Toyota är trista att köra men ganska driftsäkra. Att kvaliteten skiftar kanske beror på var de tillverkas? Tre av fyra Toyota som säljs i Europa är byggda här, i Turkiet, Frankrike, Polen, Tjeckien, England och Ryssland, även om de sistnämnda antagligen inte säljer så mycket här sedan ett år tillbaka.
Nej volvon har inte problem med rost. Det är växellåda och gasspjället på dieslarna som var problemet då.J JohanLun skrev:Den V70 jag har har i princip ingen rost. Den skramlar och gnisslar inte. All indredning är hel. Den är tyst att köra och bekväma stolar, den är rätt genomtänkt med mugghållare, fack, instrument osv. Det är ingen rolig bil. Men för att vara så gammal känns den otroligt solid.
Saabarna har varit körglada, bekväma, logisk instrumentering, knappar, AC anläggning osv. Man kunde slå av onödig belysning på natten. Det är en bil som jag trivts i. Men detaljkvaliten blev bara sämre och sämre med åren. Nya 9-3 hade en hemsk plastinredning när den kom, den gummerade ytan släppte. Plasten kändes ändå billig. Tror den blev bättre på den faceliftade, har inte haft nån sån. Däremot verkar rostskydded vara totalt undermåligt på slutet.
VW känns "neutrala" i sin körning, men logiken i knappar och instrument är inte bra. Mycket småfel trots jag kört nya bilar.
Toyota är vansinningt slätstruken i design och trist att köra. Jag tycker mig noterat att de som köper Renault eller Toyota ofta är sådana som är HELT ointresserade av bilar. Vare sig av teknik, körglädje, design eller status. Men denna Zoe har fått mig att ändra inställning till Renault, mycket känns billigt, fult och oergonomiskt. Men den är faktiskt rätt ok att köra. Men framförallt var det att det var den billigaste elbil med den range som jag behövde som även gick att få tag på för ett år sen.
Mitt resonemang om att jag skulle kunna tänka mig en Toyota är att om man ändå inte har råd eller bryr sig om att ha en körglad och rolig bil kan man lika gärna köra "vadsomhelst". Men Toyota har inga elbilar och verkar ligga långt efter där. Så det lär nog dröja några år innan de har en elbil som är OK och som jag kan köpa som begagnad. När det är dags kanske jag ändå har rutig keps, dramaten och filttofflor. Så då kommer en Toyota sitta som en smäck, passa in i den beiga stilen.
Ett annat problem är att hela bilen är felbyggd. Jättebagage, ok fram men passagerar bak är ju under all kritik. Dörrarna går inte öppna rakt ut, så har du större storlek än 40 på fötterna så blir det svårt att stiga in. Jag kunde inte sitta bak mig själv, och bältet var tyvärr för kort för stora människor.
Dieseln var ok med förbrukningen på ca 0,6.
9-3 var ju GM:s slask bil, kolla syskonet Cadillac BLS som är samma kvalitetsmässiga katastrof på inredningen. =)
Vw är absolut långt ifrån sitt esse, kör ju id3 till vardags och knapparna är katastrof.
Toyota har aldrig nånsin varit roliga, inte ens nyare. Nyaste jag testat på Toyota var just deras chr, men det var plastigt =) Jätteplastigt.
Morsan har en avensis och den är riktigt bra, men så tråkig den är.
Toyota har en elbil, men den var nog inte så bra förstod jag. Toyoda hatar väl elbilar så han försöker hålla det så långt han kan.
Byggveteran
· 2 388 inlägg
Är bilen besiktigad vid köpet så hade jag reklamerat det som dolt feluseless skrev:
Då tycker jag att dom får byta ut mätaren mot en som räcker till, givetvis utan kostnad.
Alternativt att du får en annan bil
Tycker tyvärr det ser ut som att det är lite klent på båda mätarna, mina brukar gå längre upp på båda
Nä, tog evigheter för djungelfirman att skicka + min betalning fungerade inte då heller = de skickade efterkrav som måste betalas via banköverföring till Tysk bank och infot var fattigt... Så får se om betalningen kommer fram...MathiasS skrev:
Fälgrengörningen ligger på "postkontoret" och blir nog upphämtad idag och vinterfälgarna kanske blir tvättade i kväll
Jag kanske avvaktar så jag inte påverkar den lilla mätaren i mitten för mycket.A Argastesnickaren skrev:
Jag gjorde det jobbigt för mig, provade fyra olika... Från VänsterMathiasS skrev:
https://www.autodude.se/sv/produkt/rostlosare_valetpro_dragons_breath
https://www.autodude.se/sv/produkt/falgrengoring_sonax_beast
https://arcticlean.se/fallout
https://fordonskemi.se/faelgrengoering/214-lahega-wheel-wash-46w.html
3e från Vänster tvättades även med med Sonax Beast efter Fallout pga. att den var den skitigaste fälgen
efter det såg den ut såhär
Vart förvånad över hur lika de gjorde rent, orkade inte tvätta alla 5ggr eller vad det nu skulle krävts för att få bort allt. (jag är väl ingen äkta rekondare helt enkelt)
Sonax var väl trevligast att jobba med, ingen stark doft att andas in, svarade snabbast med färgändring om det är bra eller ej vet jag inte. Den gelaktiga vätskan gör den svår att sprida ut så det går åt endel medel, men liknar Fallout och Dragons Breath i konsistens, kanske även Lahegan om den skulle vara outspädd.
Lahegans späds ut upp till 5delar, så den är ju iaf. särklass billigast (jag kör 1/1 och använt den i 20år)
Men tror nog att det blir Sonax Beast i framtiden (har 5liter Fallout å mer Lahega kvar, så kommer ta ett tag)