Isakare Isakare skrev:
Grannen har en Fiat Freemont (Chrysler) där TV skärmen i baksätet är trasig. Den är så pass integrerad till bilens styrbox att motorlampan på panelen lyser.
" Byta en dyr TV som ingen tittar på, känns inte kul"
Nån verkstad skulle undersöka om det fick att programmera bort Tv:n, eller byta till en box från en bil utan TV.
Grufman Bil i Järfälla är ett tips.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Ska byta framhjulslager på en V60 2011
Någon som har några tips?
Tyvärr blir det utan lyft, om det går
Press har jag tillgång till
 
Specialverktyg krävs för att komma år att pressa på yttre lagerbana.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Specialverktyg krävs för att komma år att pressa på yttre lagerbana.
Ok, inget man kan tillverka själv då?
Annars får jag kolla med någon verkstad om dom kan byta själva lagret
 
Verkar som navet och lagret alltid kommer ihop..

Det går nog att tillverka verktyget, om man har en svarv, en större klump stål och rätt mycket tid....

Tror det är samma som Mackan går igenom här, har för mig att han beskrev verktyget...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Fords glaspriser börjar bli löjliga. Snart är dom ifatt Nissan.
Ford Ranger bakre sidoglas 700€ kostar glaset. Det är inget extra alls i glaset.
Bild av bilens sidofönster och dörr med reflektion av en person som tar fotot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Niq skrev:
Fords glaspriser börjar bli löjliga. Snart är dom ifatt Nissan.
Ford Ranger bakre sidoglas 700€ kostar glaset. Det är inget extra alls i glaset.
[bild]
Ford Ranger har alltid varit ett kapitel för sig.........En på byn skulle repa ett topplock efter kamremsbrott. Det skulle bli så dyrt i delar att det var lika "billigt" att köpa en beg motor på skroten och då var det ändå normalpris på den.
 
richardtenggren
Jag har en dunk av Fall Out och Acid Clean, men har inte orkat
nino nino skrev:
Ok, inget man kan tillverka själv då?
Annars får jag kolla med någon verkstad om dom kan byta själva lagret
Jag minns inte exakt vilket verktyg pappa lånade av en bekant, men gick väldigt smidigt och allt gjordes på plats på vår V60 för 1-2 år sedan :)

Hörde efter innan med en lokal verkstad om de kunde pressa i och ur lagret åt mig om jag kom in med spindeln, men han sa att de gjorde det på plats, så var lika bra att komma dit med bilen tyckte han.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har en dunk av Fall Out och Acid Clean, men har inte orkat

Jag minns inte exakt vilket verktyg pappa lånade av en bekant, men gick väldigt smidigt och allt gjordes på plats på vår V60 för 1-2 år sedan :)

Hörde efter innan med en lokal verkstad om de kunde pressa i och ur lagret åt mig om jag kom in med spindeln, men han sa att de gjorde det på plats, så var lika bra att komma dit med bilen tyckte han.
Ja verkar som man kan göra det på plats men på filmen som länkades var det 15t innan det släppte, undra om man orkar dra det med dragskaft?
 
richardtenggren
nino nino skrev:
Ja verkar som man kan göra det på plats men på filmen som länkades var det 15t innan det släppte, undra om man orkar dra det med dragskaft?
Det verktyget vi använde hade en hydraulcylinder vill jag minnas :)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja verkar som man kan göra det på plats men på filmen som länkades var det 15t innan det släppte, undra om man orkar dra det med dragskaft?
Har du press är det inga bekymmer att få isär det...
Man skulle nog kunna försöka med två plattjärn om det går att få in såpass tjocka bakom navet... Har man lagret i frysen och spindeln i ugnen kan man nog få ihop det utan problem...
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Ja det verkar finnas både bult och hydraliska verktyg, antar att jag bara får tag på med skruv.

Ja frysa får man nog göra.
Lite synd att det är monterat, vore enklare att pressa i lagret först sen navet.

Får prova annars får någon hjälpa mig.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Bokade besiktning på husvagnen med gasolkontroll. 1018:-
270:- för gasolen

Någon som gjort ett eget testverktyg för gasolen?
Vore skönt att kunna kolla själv varje vår.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
hsd
Googla på det, finns flera säljare
Har ingen direkt rekommendation
 
Kanske ett tips för dom som inte har bytt bromsskivor och klossar bak med elektrisk handbroms. Man kan ta ett 9 volts batteri och ta kontakten från en brandvarnare med sladdarna och koppla på kontakten på bromsoket så kan man köra kolven fram och tillbaka.Skulle ha 7000 på verkstaden med material. Köpte material själv och klarade mig på 1200 inkl material och bytte själv.
 
  • Gilla
hapazard och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.