Hej!

Min 3år gamla R100 har börjat varna för krocksensor, samt att den på helt "plan" gräsmatta kan stanna till, och byta håll. Precis som om den går emot något.

Läste att det kan bero på gräs/smuts vid sensorerna. Jag är dock lite osäker på hur man får loss karossen, är det samma som på nedan video där man tydligen bara ska dra av karossen?

https://www.gplshop.se/sv/help-center/automower-rengora-krocksensorer-310-315
 
Ja principen ska vara samma för denna modell. Toppkåpan sitter på rörliga pinnar.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
J
Bod74 Bod74 skrev:
Hej, funderar också på uppdatering till 41.4 av Sileno Smart Life 1000.
Märker ni som gjort den några större skillnader?
Vet någon vad "Various HMI bug fixes" kan vara?

Liksom någon annan här tidigare i tråden så har jag också sporadiska problem med "Tomt batteri". Detta hände senast igår morse då den startade enligt schemat på morgonen, följer guiden ut men havererar efter ca 10-20m med felmeddelandet.
Hände även förra året ett par gånger....
Jag sätter tillbaka den på laddning med valet "Parkera/Schema" i menyn (annars startar den direkt och havererar direkt...) Efter ett par timmar startar jag schemat via appen och då fungerar den normalt resten av dagen och nästkommande... Klipper hyffsat länge och laddar normalt däremellan.
Så meddelandet till trots så tycker jag inte att detta borde vara batterirelaterat, äveb fast batteriet faktiskt är tomt när det inträffar.
Några idéer? Kanske uppgradering hjälper så att de inte startar med för låg laddning...?
hade samma problem förra året. Rengör polerna så kommer det funka bra. Både i roboten och stationen
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
J
Är det bara nya robotar som har lona? Min är tre år gammal.
 
J Johannes56 skrev:
Är det bara nya robotar som har lona? Min är tre år gammal.
From modellår 2022 tror jag. Men det ska visst gå att uppgradera äldre modeller.
 
J
helgestahill helgestahill skrev:
From modellår 2022 tror jag. Men det ska visst gå att uppgradera äldre modeller.
Hur uppgraderar man?
Jag uppgraderade roboten via appen. Tidigare har jag alltid använt kabel.
 
J Johannes56 skrev:
Hur uppgraderar man?
Jag uppgraderade roboten via appen. Tidigare har jag alltid använt kabel.
Om din är 3år så har den inte de nödvändiga hårdvarukomponenterna som krävs om jag har fattat det hela rätt.
 
J
M mxjolle skrev:
Om din är 3år så har den inte de nödvändiga hårdvarukomponenterna som krävs om jag har fattat det hela rätt.
kostar det att byta själv då?
 
Har någon varit med om att det inte går skriva in pinkod? Det blinkar inte, inga knappar fungerar förutom att starta om den. Efter en omstart så är den låst i 5 minuter och sedan är man tillbaka till att den inte tar några knappar..
 
pokasd pokasd skrev:
Har någon varit med om att det inte går skriva in pinkod? Det blinkar inte, inga knappar fungerar förutom att starta om den. Efter en omstart så är den låst i 5 minuter och sedan är man tillbaka till att den inte tar några knappar..
Visar den meddelandet "Klippare blockerad i x minuter"?
Då kan det ev. vara ett fel som uppstod efter senast uppgradering, lär kräva verkstadsbesök.

Vad är historiken för felet? När dök det upp osv?
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
E etompau skrev:
Visar den meddelandet "Klippare blockerad i x minuter"?
Då kan det ev. vara ett fel som uppstod efter senast uppgradering, lär kräva verkstadsbesök.

Vad är historiken för felet? När dök det upp osv?
ja den visar det efter varje omstart..
Det dök upp idag, igår var den ute och prova slingan efter lite reparation och då funka allt
 
pokasd pokasd skrev:
ja den visar det efter varje omstart..
Det dök upp idag, igår var den ute och prova slingan efter lite reparation och då funka allt
Du kan ju höra med gardena eller någon åf och få bekräftad att det är det som jag misstänker, dvs ett känt fel som har uppstått med någon fw-uppdatering.
I så fall fixas detta på garanti.
 
Hej!
Väckte idag liv i min Gardena Sileno Lona efter vintervilan. Började med att uppdatera klipparen till senaste versionen (41.4) då den efterfrågade det. Allt fungerar toppen, förutom när den ska tillbaka till laddaren. Då står det ”följer in” även när den dockat sig fin fint och har fin kontakt med laddblecken. Trycker jag på stoppknappen under här läget börjar den att ladda, trycker jag inte på stoppknappen backar den ut igen om söker efter laddstationen på nytt och sedan ”följer in” igen. Gör jag inget manuellt jobb med att stå och passa den för att trycka på stopp så håller den på så tills den är helt tom för batteri.
Klipparen köptes förra säsongen och har tidigare gått som en klocka, det känns som att det har något med uppdateringen att göra. Laddblecken är rengjorda.

Efter lite sök här i forumet såg jag någon som fått en ny transformator för att åtgärda problemet, är det någon som känner till problemet och varit med om liknande? Hur löste det sig?

Jag har slängt iväg ett Mail till gardena men det är ju länge tills tisdag när man är ivrig :rofl:så tänkte jag kollar läget här(y)
 
Redigerat:
F Faanskapet skrev:
Hej!
Väckte idag liv i min Gardena Sileno Lona efter vintervilan. Började med att uppdatera klipparen till senaste versionen (41.4) då den efterfrågade det. Allt fungerar toppen, förutom när den ska tillbaka till laddaren. Då står det ”följer in” även när den dockat sig fin fint och har fin kontakt med laddblecken. Trycker jag på stoppknappen under här läget börjar den att ladda, trycker jag inte på stoppknappen backar den ut igen om söker efter laddstationen på nytt och sedan ”följer in” igen. Gör jag inget manuellt jobb med att stå och passa den för att trycka på stopp så håller den på så tills den är helt tom för batteri.
Klipparen köptes förra säsongen och har tidigare gått som en klocka, det känns som att det har något med uppdateringen att göra. Laddblecken är rengjorda.

Efter lite sök här i forumet såg jag någon som fått en ny transformator för att åtgärda problemet, är det någon som känner till problemet och varit med om liknande? Hur löste det sig?

Jag har slängt iväg ett Mail till gardena men det är ju länge tills tisdag när man är ivrig :rofl:så tänkte jag kollar läget här(y)
TILLÄGG:
Den startar inte efter klippschemat idag. Den står kvar i laddaren och har 99% i laddning och har status charging och har stått så i 2 timmar:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.