712 204 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 351 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 351 inlägg
Så brukar det vara. VW:s TSI-motor, eller vad den nu kallades, är ett bra exempel. Där drabbades en del av problem p.g.a. långa serviceintervall, en del bilägare blev ersatta, andra inte. Orsaken till problemen där var helt klart de långa serviceintervallen. När det gäller BMW är jag benägen att tro att det ligger något i teorin om materialfel i många fall. Det är visserligen anekdotisk bevisföring men jag läste ganska mycket på olika bilfora, autopower.se bl.a., jag minns att det var någon som hade bytt olja var 1000:e mil och ändå fick kamkedjeproblem, det hade inte hänt om enbart serviceintervallet hade varit felorsak.S Stefan1972 skrev:
https://www.autopower.se/F fsn skrev:
Regga dig på bmwforumet Autopower och lägg en tråd om ditt problem där. Sjukt bra hjälpsamma bmwfolk där. Det forumet hjälpte mig massor och en av anledningarna att jag hade kvar mina Bmws så länge. Hade aldrig haft modet att köra 550 i 10 år utan det forumets kompetens.
Beroende på var du bor, om du måste söka experthjälp på verkstad så rek jag Göteborgs bilservice i Partille vid bilprovningen i järnringens industriområde. Peter och Joakim löser allt. Skruvar bara BMW.
Som en verkstad ska fungera. Svårt att hitta sånt idag.
Servade firmabilen idag, och fick en Fiesta som lånebil.
Den hade en märklig hastighetsmätare, skalan var inte jämn (finns nått ord för ojämn skala som jag inte hittar i huvudet)
Skalan gick från 0-220, och då borde 110 vara rakt upp, men här var 80 rakt upp. 120-220 var komprimerad till typ en 3e del av skalan.
I min värd av perfektion linjerar visarna på hastighet och varv varandra på högsta växeln, men när man låg i 80 med den här pekade hastighetsmätarnålen rakt upp och varvräknarnålen liggande åt vänster.
Mycket irriterande.
Bilen var även 3 cylindrig.....vem vill sitta och höra på nått som låter som en gräsklipparmotor ??
Den hade en märklig hastighetsmätare, skalan var inte jämn (finns nått ord för ojämn skala som jag inte hittar i huvudet)
Skalan gick från 0-220, och då borde 110 vara rakt upp, men här var 80 rakt upp. 120-220 var komprimerad till typ en 3e del av skalan.
I min värd av perfektion linjerar visarna på hastighet och varv varandra på högsta växeln, men när man låg i 80 med den här pekade hastighetsmätarnålen rakt upp och varvräknarnålen liggande åt vänster.
Mycket irriterande.
Bilen var även 3 cylindrig.....vem vill sitta och höra på nått som låter som en gräsklipparmotor ??
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Tja, dem har väl vunnit "Engine of the year" i sin klass vartenda år sen den kom för typ 10 år sen..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Typ en sån?
Byggveteran
· 2 388 inlägg
Jag är allätare gällande motorljud.Isakare skrev:
En rak 5a, en rak 6a eller v8a med lite öppna rör, allt passar mig.
Åker just nu en liten 3.8 liters v6a och det funkar precis lika bra om den får lite varv
Glömde en sak jag skulle berätta om.
Service på firmabilen, och byte av bromsklossar, Transit Custom -21
Bilen har gått 7.800 mil på 2 år, automat och mycket köande i Stockholmstrafiken, bilen är konstant maxlastad och väger drygt 3 ton (Tjänstevikt 2050kg)
Det var 2 mm kvar på samtliga bromsklossar runt om !!!
Sällan bromsar slits så jämnt fram/bak.
Service på firmabilen, och byte av bromsklossar, Transit Custom -21
Bilen har gått 7.800 mil på 2 år, automat och mycket köande i Stockholmstrafiken, bilen är konstant maxlastad och väger drygt 3 ton (Tjänstevikt 2050kg)
Det var 2 mm kvar på samtliga bromsklossar runt om !!!
Sällan bromsar slits så jämnt fram/bak.