Viktor.J Viktor.J skrev:
jag snackade med en hydrogeolog han sa 80% går i berget. Även firman som dränerade här sa samma. Är det ”bara” ytvatten så åker på berget går det ju att skapa rännor i berget som det kan åka i. Kanske enklare än att ta bort mängder med sten. Hade ju varit tråkigt om du höll på i ett år och så har du inte löst problemet.

riktig borr menar jag typ cobra/tryckluftsdriven Atlas-Copco. Jag har 12-16J borrhammare och det tar för lång tid. Borrningen är det som tar tid och sliter mest. Borrhammare i +10J klassen är bra att ha till mindre sten för att kunna lyfta dom själv. Men när vi dränerade hade de tryckluftsdriven borr, vi borrade 40mm hål 500mm djupt på någon minut i granit. Så den käkade på bra.
Vi har ett stort berg bakom huset och teorin är att det rinner ner i sprickor på alla möjliga ställen. Vet därför inte hur vi skulle kunna göra rännor. Antagligen går vattnet redan ”under” en eventuell ränna.

Är det typ ett sånt här as du tänker? https://www.proffsmagasinet.se/mask...W40ApKAtkswXry8AgjQ1Knf8IpOTEedxoCYs8QAvD_BwE
 
Kan man bila bort delar av berget med en grävmaskin med en biffig hydraulhammare, eller är det otänkbart?
 
D DerPontus skrev:
Vi har ett stort berg bakom huset och teorin är att det rinner ner i sprickor på alla möjliga ställen. Vet därför inte hur vi skulle kunna göra rännor. Antagligen går vattnet redan ”under” en eventuell ränna.

Är det typ ett sånt här as du tänker? [länk]

Då har ni liknande förutsättningar som mig. Förstår inte din tänkta lösning riktigt. Det man skulle kunna göra är att spräcka upp ett fett dike där du är typ 50cm under underkant golvnivå. Och gjuta upp ett fall bort från huset, typ som en vallgrav. Men din sula är med största sannolikhet inte så djup så inte nog med att du ska bort med en miljard ton berg, du ska också undervikts en ny sula - kul. Då blir det billigare att bygga nytt.

Det som händer om man inte kommer tillräckligt långt ner är en sidarkiv likt min. Det kommer ändå in vatten under dräneringen och fyller på i lågpunkter etc.

Det är svårt att bilda sig en uppfattning när man inte sett. Men baserat på det jag löser så känns det väldigt tveksamt att spräcka 7m långt och 2m djupt dike (om jag förstod lösningen korrekt).
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Kan man bila bort delar av berget med en grävmaskin med en biffig hydraulhammare, eller är det otänkbart?
bilning har ibland fungerar bättre än spräcka för mig. Det beror på hur berget ser ut och hur homogent det är. Så att bila är/kan vara ett alternativ.
 
Jobbar med ämnet och tycker inte det låter omöjligt på långa vägar, men några tips och funderingar som kommer hjälpa på vägen

Undvik snigel, fel utfört så kan du lyfta hela huset.

Hydralspräckare av god kvalitet kostar över 150papp men går att hyra för ca 3papp om dagen och med en liten grävare så kan du plocka ett antal m3 om dagen

Borrning rekommenderar jag att du hyr in för att borra upp allt som går, det tjänar du inga pengar på att göra själv(sparar kroppen), dock så kan du behöva komplettera ett par dagar in i hydrauliska spräckningen

Både manuella kilar och hydraliska taggar in ju längre ner du kommer så kalkylera med en trappa i berget, alt använd en söm med Snigel
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Grävmaskin kan man hyra.
hammare med kompressor hyr man.
Balk är inte stor kostnad, bara för man ska bli lite mer effektiv om man ska göra själv.

Beror på tiden man har på sig med.

Det jag tog bort hemma kosta mig cirka 4000 kr i snigel dynamit för 500 kg.
betalade ett par tusen i bortkörning av sten, då de körde till grustagt så tog de emot gratis.
diesel till kompressor 200 liter kanske.
Köpte borrstål i norge för 2-3000 kr

Så jag hamnade på cirka 14-15000 för att ta bort 10-11 lastbilar med berg.
Är nyfiken på balken, är det dyrt? Köpte du din eller byggde du ihop den själv? Det är alltså för att fästa en borr på en grävare?
 
H
Jag byggde min själv.
Men finns att köpa med.

byggde av lite överblivet stål som låg.
Hade igentligen allt så den kosta mig inget.
Ska göra om den lite, för ska ta bort mer hemma.
Men sambon har hota med att sälja den om jag inte ger mig :crysmile:

sett det säljs andra modeller i Norge
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=158917822&ci=4
 
  • Hydraulisk maskinutrustning, troligtvis borr- eller slagverk, med slangar och stång, utomhus vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 23 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag byggde min själv.
Men finns att köpa med.

byggde av lite överblivet stål som låg.
Hade igentligen allt så den kosta mig inget.
Ska göra om den lite, för ska ta bort mer hemma.
Men sambon har hota med att sälja den om jag inte ger mig :crysmile:

sett det säljs andra modeller i Norge
[länk]
Tack för länken! Vilken borrmaskin rekommenderar du till en sån balk?

Ursäkta för trådkapningen.
 
H
D rob_t_j72 skrev:
Tack för länken! Vilken borrmaskin rekommenderar du till en sån balk?

Ursäkta för trådkapningen.
de flesta är byggda för en handhållen maskin typ rh 571 eller liknande med handtag i sidan för att enkelt sätta in i rör och låsa fast.

jag hade tillgång till en bbc24w för stödben.
Maskin som är ofta används under jord, den har då vatten spolning för damm dämpning.
Har ganska bra borrsynk när vattnet fungerar som både kylande och damm dämpande.
Fick göra en annan typ av fäste för den dock.

Nu är det sån fart i den så jag borrar bara på halvfart.
Har bara en vikt att hänga på tyvärr.
Hänger jag på mer vikter så kan jag gå upp på full fart.
Med en vikt blir det för mycket tomslag och det dödar både borr stål och slagstämpel i maskinen.

Så ska jag bygga om balken i vår så blir det mer vikter så man kan ösa på lite.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Då har ni liknande förutsättningar som mig. Förstår inte din tänkta lösning riktigt. Det man skulle kunna göra är att spräcka upp ett fett dike där du är typ 50cm under underkant golvnivå. Och gjuta upp ett fall bort från huset, typ som en vallgrav. Men din sula är med största sannolikhet inte så djup så inte nog med att du ska bort med en miljard ton berg, du ska också undervikts en ny sula - kul. Då blir det billigare att bygga nytt.

Det som händer om man inte kommer tillräckligt långt ner är en sidarkiv likt min. Det kommer ändå in vatten under dräneringen och fyller på i lågpunkter etc.

Det är svårt att bilda sig en uppfattning när man inte sett. Men baserat på det jag löser så känns det väldigt tveksamt att spräcka 7m långt och 2m djupt dike (om jag förstod lösningen korrekt).
Problemet idag är att det rinner in vatten på plattan vid kraftigt regn. Det står dock även vatten under plattan när det regnar mycket, vilket inte är optimalt men det är åtminstone inte blött. Ibland blir dock kapillärverkan så stor att det tränger upp vatten i fogarna på klinkergolvet.

Såhär är lösningen tänkt ungefär:
Enkel ritning av hus och marksektion med noteringar om borttagning och tänkt dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är en relevant poäng du gör med att det skulle kunna fortsätta rinna in vatten under huset även om vi får ner dräneringen dit vi vill, under dräneringen s.a.s. Eftersom plattan är 5 cm tjock och ligger direkt på jord så får vi då ändå potentiella problem med fukt, eftersom den jorden kommer att förbli blöt och suga kapillärt och blöta ner plattan.

Dina synpunkter talar väl för att anlägga "diket" längre ut, lämna lite berg intill huset och dessutom låta diket gå klart djupare än plattan för att minimera risken att vatten rinner "under". Eller att man löser problemet inifrån som föreslås i min förra tråd genom att bila upp plattan, gräva ur, lägga makadam och isolering, gjuta nytt och leda bort ev. vatten antingen via dräneringsslang eller till en pumpgrop.
 
K Kaboff skrev:
Jobbar med ämnet och tycker inte det låter omöjligt på långa vägar, men några tips och funderingar som kommer hjälpa på vägen

Undvik snigel, fel utfört så kan du lyfta hela huset.

Hydralspräckare av god kvalitet kostar över 150papp men går att hyra för ca 3papp om dagen och med en liten grävare så kan du plocka ett antal m3 om dagen

Borrning rekommenderar jag att du hyr in för att borra upp allt som går, det tjänar du inga pengar på att göra själv(sparar kroppen), dock så kan du behöva komplettera ett par dagar in i hydrauliska spräckningen

Både manuella kilar och hydraliska taggar in ju längre ner du kommer så kalkylera med en trappa i berget, alt använd en söm med Snigel
Tack för tipsen! Vad menar du med "taggar in ju längre ner du kommer"? Och vad är en söm med snigel?
 
F Fluxor skrev:
Kan man bila bort delar av berget med en grävmaskin med en biffig hydraulhammare, eller är det otänkbart?
Jag har inte grävt bort all jord nu så det är svårt att bedöma men delvis är berget ganska ruttet och går sönder i flisor så då är nog en hydraulhammare på grävmasking inte helt fel. Men bitvis är det också stenhårt.
 
A AG A skrev:
Frågan är väl hur mycket du älskar och uppskattar din fru?
Hon kan väll vara med. Varför bara "gubbar" som kan spräcka sten?
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Hon kan väll vara med. Varför bara "gubbar" som kan spräcka sten?
Och om han låter frun göra det tyngsta jobbet så sparar han ju sin rygg
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.