Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).

Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.

Hur dålig är min idé?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).

Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.

Hur dålig är min idé?
Kolla @tommib s källartråd. Bara sätta igång :)
 
  • Gilla
possum77 och 7 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kolla @tommib s källartråd. Bara sätta igång :)
Inlägg 1: "Det är långt kvar, jag räknar med minst tre år innan första rummet är klart och kanske upp mot åtta år innan resten blir klart."

Så kanske lite dumt ändå? :)
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 5 till
  • Laddar…
tommib
Inte alls. Kolla sista inläggen i tråden. Nu är det snart klart. Skeppade precis idag iväg tre bigbags med sten (har inte användning för mer på tomten nu).


Man måste ha lite tålamod. Och pannben. Jättemycket pannben. :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
saiter och 55 till
  • Laddar…
Varför inte gå en utbildning för spräckpatroner och göra det med små laddningar. Dels är det väldigt roligt och dels lär du spara pengar och tid jämfört med snigeldynamit.
Köper du en bergborr, en hydraulspräckare och lite spräckpatroner kan du ha en rolig sommar och du kommer få igen en hel del pengar när du är klar och säljer verktygen. Komplettera med en grävmaskin så är du redo att börja jobba.
Tycker det låter som extremt höga offerter du fått för dom små mängderna berg.
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man måste ha lite tålamod. Och pannben. Jättemycket pannben. :cool:
c826644b-1cf9-4f20-b9b8-77486f40837e_text.gif
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 23 till
  • Laddar…
Ett arbete som detta är danande! Jag hade definitivt gett mig på det om jag hade varit under 50...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
Inlägg 1: "Det är långt kvar, jag räknar med minst tre år innan första rummet är klart och kanske upp mot åtta år innan resten blir klart."

Så kanske lite dumt ändå? :)
Med berget lättillgängligt på tomten så har du lite fler frihetsgrader för att hyra bra maskiner jämfört med ett 50x50 cm hål till en källare :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
Hur dålig är min idé?
Hur värderar du din egen tid och din egen hälsa?

Det är klart att det går men det är kopiöst mycket arbete och väldigt tungt om man gör det utan stora maskiner. Det är lätt hänt att det slutar med skilsmässa och dålig rygg.
 
  • Gilla
Bengt Sjöberg och 6 till
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).

Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.

Hur dålig är min idé?
Om du beslutar dig för att genomföra att ta bort berget så ett tips är att lyssna med som har gjort samma vägval men ingen erfarenhet.Ser inte omöjligt ut men det är tungt jobb så lite hjälp med borrning och spräckning är nog behövligt.Själv började jag med att ta bort berg men snigeldynamit och stort misstag att det skulle ta 4 veckor men tog betydligt längre tid och anledningen var fel snigeldynamit som var dålig effekt och satsade på spräckkilar som gick bättre.hade jag lyssnat lite mer på folk som genomfört liknade projekt hade det spart mycket tid och framförallt pengar.bytte till ett annat märke på snigeldynamiten och blev lite bättre resultat.Och skulle hyrt en bergborrmaskin med en kompressor från början hade det gått snabbare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vad är orimliga mängder berg, och vad är syftet med att ta bort det?

Vi spräckte bort ca 30 ton för ett par år sedan för att kunna gjuta en isolerad platta till en vinterträdgård i direkt anslutning till huset. Anlitade en firma som spräckte på hydraulisk väg och betalade ca 50 papp på löpande räkning för spräckning av det mesta och bortforsling från gropen. Sen kunde de inte komma tillbaka efter semestern så jag körde det sista med borrhammare, spräckkilar och det berömda pannbenet…. Rygg och äktenskap är intakt.

Bortforsling av sten kostade en slant det med. Fick plats i två lastväxlarflak, även om bilen som hämtade hade vissa problem i första försöket…
 
  • Gilla
Lillebjörn och 4 till
  • Laddar…
Kolla in @afrikapoolen på Instagram o hur det går för honom med sin lilla bergklack. Jag tror snabbt man blir ödmjuk när det handlar om berg:)
 
  • Gilla
AnitaBerit och 5 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade definitivt gett mig på det om jag hade varit under 50...
Det kan jag nuförtiden också använda som ursäkt, ska komma ihåg den :rofl:
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Ett par bilder på mitt projekt… Långt ifrån orimliga mängder förmodligen.

Påbörjat efter midsommar 2021 och klar i november samma år. Majoriteten av volymen spräckt hydrauliskt, majoriteten av tiden nedlagd av mig med kilar.
 
  • Konstruktion eller markarbete nära byggnad, stora klippblock, märkta för borttagning eller sprängning, trädgård och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med balkong, fönster och uppgrävd mark full med stora stenblock framför. Verkar vara byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering, utsprängd berggrund, grunden blottlagd, byggarbetsplats, trädäck, dag, molnigt, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta framför hus, delvis täckt av snö, byggmaterial och verktyg synliga, pågående arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonle336 och 48 till
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Kolla in @afrikapoolen på Instagram o hur det går för honom med sin lilla bergklack. Jag tror snabbt man blir ödmjuk när det handlar om berg:)
Där är man ju i lä… :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.