6 646 läst · 45 svar
7k läst
45 svar
Såg med ställbart djup..?
Varför det, konstaterar bara att det redan finns tillräckligt med maskiner för träbearbetning som fungerar alldeles ypperligt, speciellt då ts redan har en cirkelsåg som är utmärkt för det som skulle göras.H Handyman 2.0 skrev:
Tycker du att cirkelsågen inte är bra för det ts ska göra?
Min åsikt är att vinkelslip med små skivor och höga hastigheter passar bättre till annat än att kapa fasadpanel med oberoende av vad tillverkare vill sälja för tillbehör.
Redigerat:
H
Handyman 2.0
Bannad
· Västerbotten
· 21 inlägg
Handyman 2.0
Bannad
- Västerbotten
- 21 inlägg
Oj. Jag glömde ett ord. Bevare mig väl. How dare I?! Att komma med rättstavningsinlägg, är nog det jag stör mig allra mest.P Pysslarn skrev:
Just därför jag vill se dig hoppa in i alla olika trådar och klaga på sånt, när du gör det över att jag tipsar om att använda en carbide cutting disc till en vinkelslip. Det är inte vad du killgissar dig till.
H
Handyman 2.0
Bannad
· Västerbotten
· 21 inlägg
Handyman 2.0
Bannad
- Västerbotten
- 21 inlägg
H
Handyman 2.0
Bannad
· Västerbotten
· 21 inlägg
Handyman 2.0
Bannad
- Västerbotten
- 21 inlägg
Ja om det är en hel panelvägg på en till åtta meter, skulle jag inte använda min vinkelslip. Till enskilda brädor, skulle jag definitivt göra det. Jag kom med tips som har att göra med en eller ett par brädor, men får flertalet mothugg och gliringar, om att det är puckat att använda till en hel panel. Vart trådis har skrivit om att det är en hel vägg och inte bara enskilda brädor, vore skojsigt att få veta.A AndersS skrev:Varför det, konstaterar bara att det redan finns tillräckligt med maskiner för träbearbetning som fungerar alldeles ypperligt, speciellt då ts redan har en cirkelsåg som är utmärkt för det som skulle göras.
Tycker du att cirkelsågen inte är bra för det ts ska göra?
Min åsikt är att vinkelslip med små skivor och höga hastigheter passar bättre till annat än att kapa fasadpanel med oberoende av vad tillverkare vill sälja för tillbehör.
Jag ser det då inte, men mitt tips är för enstaka murkna brädor, vilket jag har skrivit. Det ignorerar ni, men att trådis inte skriver ut något, kan ni läsa. Vet inte riktigt vad jag ska få ut av det, men ni kan väl läsa trådis tankar, fast inte läsa bokstäver och ord.
Jodå det står tydligt, att ruttna panelbrädor ska kapas och en offerbräda sättas där, redan i första inlägget och första meningenH Handyman 2.0 skrev:Ja om det är en hel panelvägg på en till åtta meter, skulle jag inte använda min vinkelslip. Till enskilda brädor, skulle jag definitivt göra det. Jag kom med tips som har att göra med en eller ett par brädor, men får flertalet mothugg och gliringar, om att det är puckat att använda till en hel panel. Vart trådis har skrivit om att det är en hel vägg och inte bara enskilda brädor, vore skojsigt att få veta.
Jag ser det då inte, men mitt tips är för enstaka murkna brädor, vilket jag har skrivit. Det ignorerar ni, men att trådis inte skriver ut något, kan ni läsa. Vet inte riktigt vad jag ska få ut av det, men ni kan väl läsa trådis tankar, fast inte läsa bokstäver och ord.
"Rötna vertikala fasadpanelbrädor längst ner mot marken. Ska ta av dem 12cm och sätta en offerbräda istället"
H
Handyman 2.0
Bannad
· Västerbotten
· 21 inlägg
Handyman 2.0
Bannad
- Västerbotten
- 21 inlägg
Ja och var läser du att det är en hel panelvägg? Brädor innebär inte att det är 2 meter sammanhängande vägg, eller hur? Att du och flera andra, killgissar er till att det är en hel vägg och därför dissar mitt förslag på lösning, på alla möjliga nivåer, det ena mer hittepå än det andra, blir bara löjligt.A AndersS skrev:
Trodde att byggahus skulle vara fritt från er tomtar som härjar runt på alla olika Facebookinlägg och sprider gyttja omkring er, men tji vad fel jag hade.
Och vad är en offerbrädaH Handyman 2.0 skrev:Ja och var läser du att det är en hel panelvägg? Brädor innebär inte att det är 2 meter sammanhängande vägg, eller hur? Att du och flera andra, killgissar er till att det är en hel vägg och därför dissar mitt förslag på lösning, på alla möjliga nivåer, det ena mer hittepå än det andra, blir bara löjligt.
Trodde att byggahus skulle vara fritt från er tomtar som härjar runt på alla olika Facebookinlägg och sprider gyttja omkring er, men tji vad fel jag hade.
Jag "sågar" inte ditt förslag konstaterar bara utifrån vad ts skriver att det finns bättre .
Första steget till att bli riktigt bra på något är att vara riktigt dålig på det. Du är på rätt väg!K kurlakarl skrev:
Du har lärt dig något, det är vad som räknas.
I don't prejudge anyone. Your question makes it clear that you don't have much experience with tools. I've never seen a circelsag without depth adjustment. You didn't notice that your saw has this feature. On the topic of the thread. The rotten ends of the planks should be cut off at an angle, and so should the upper edge of the sacrificial plank, so that rainwater does not flow inside. And here you will have a problem because of this angle. If you screw a horizontal board as a guide, it will be a bit difficult to start cutting. A plunge saw would be best for this.K kurlakarl skrev:Blev husägare förra året och snickrade inte överhuvudtaget innan dess. Min första vinkelkap köpte jag däremot som 14 åring för att kapa avgasrör och trimma moppar (den funkar för övrigt fortfarande, över 20 år senare) och jag har renoverat motorer på roadracinghojar. Det är dumt att döma någon på förhand!