När man tar en säkerhetskopia, vart sparas den? På sd kortet?
Tyckte mig läsa att man kunde spara till Google Drive eller nåt liknande?
 
Den sparas i en fil i filsystemet på kortet. Filen kan man kopiera till valfritt ställe för säkrare förvaring.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Blir det fel om jag installerar HA på ssd disken och återställer backupen då den kommer från sd kortet?
 
Nej
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Har en shelly1 som jag dels styr vp med via ext ingång och har även koll på om den är igång, kabel från kontaktor till sw.
Får sw spänning så är vp i drift.
Skulle vilja ha tim/tid räknare på den, det borde vara enkelt löst?
Då kan jag räkna ut en ungefärlig elförbrukning kan jag tycka?
 
Ja, det är bara att lägga till en helper som räknar sekunder när ett visst villkor gäller.
 
useless useless skrev:
Ja, det är bara att lägga till en helper som räknar sekunder när ett visst villkor gäller.
Har du lust att skriva mer precis hur jag ska göra?
Har noll koll, eller en länk

Väljer jag skapa hjälpare och väljer mätare så finns inte den sensorn, antar att jag gör nåt fel :D
 
Redigerat:
J
Jag försökte få chat gpt att skriva en blueprint.Tyvärr går det inte så bra att klistra in. Du får formatera nedan så det ser ut som bilderna nedan. Gjorde ett inlägg till under med länkar till Google Drive istället, så bör det gå att klistra in direkt. Useless kan säkert detta bättre, och det går lätt att ändra till andra namn om ni kommer med förslag.

Här är en blueprint som du kan använda för att skapa en automation i Home Assistant som använder en hjälpare för att räkna tid när en enhet som heter SW är på: blueprint: name: Räkna tid när SW är på description: Skapa en automation som räknar tid när enheten SW är på domain: automation input: sw_device: name: SW-enhet description: Enheten som heter SW selector: entity: domain: switch mode: restart trigger: platform: state entity_id: "{{ input.sw_device }}" to: "on" action: • service: input_number.set_value data_template: entity_id: input_number.sw_time_count value: "{{ states('input_number.sw_time_count')|float + (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.input_number.sw_time_count.last_changed)) }}" För att använda denna blueprint i Home Assistant kan du följa dessa steg: Kopiera hela koden ovan.Öppna Home Assistant.Gå till Inställningar -> Automatiseringar och scener -> Blueprint.Klicka på "Importera blueprint".Klistra in koden i fältet och klicka på "Importera".Fyll i de nödvändiga fälten och klicka på "Skapa automation". Jag hoppas att detta hjälper! Låt mig veta om du har några andra frågor.

Så här ska det se ut.

En skärmdump av en chatt där en hemautomation-blueprint för Home Assistant beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kodsnutt i YAML-format, troligen för hemautomatisering. Innehåller trigger och action för enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktioner för att importera en blueprint till Home Assistant på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
J
Eller använd menysystemet:
Här är en steg-för-steg-guide för att skapa en automation i Home Assistant som använder en hjälpare för att räkna tid när enheten SW är på: Öppna Home Assistant.Klicka på "Inställningar" längst ner till vänster på skärmen.Klicka på "Automatiseringar och scener".Klicka på "Lägg till automatisering".Välj "Tom automatisering".Ange ett namn för din automatisering och klicka på "Nästa".Välj "State" som utlösare och klicka på "Nästa".Ange enheten som heter SW i fältet "Välj enhet" och välj sedan "På" i rullgardinsmenyn bredvid den.Klicka på "Nästa".Välj "Kör en åtgärd" och klicka på "Nästa".Välj "Anropa en tjänst" och klicka på "Nästa".Ange följande information i fältet:
• Tjänst: input_number.set_value

• Data: {"entity_id": "input_number.sw_time_count", "value": "{{ states('input_number.sw_time_count')|float + (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.input_number.sw_time_count.last_changed)) }}"}

Klicka på "Nästa".Granska dina inställningar och klicka sedan på "Slutför". Nu har du skapat en automation som räknar tid när enheten SW är på! Jag hoppas att detta hjälper! Låt mig veta om du har några andra frågor.
Även här blir datafältet knasigt.
Så här:
Svart bakgrund med vit text, kodexempel för datamanipulation, variabler, funktioner, svenskt språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är textfiler på ovan
Först med Blueprint, den andra via menyn. En räcker.
https://drive.google.com/file/d/1TRg3MCD9URAMBaIT-xDx_V7G0_AmIWNM/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1TJs7Bl85NvuQttmELjwL5cEKhtIjlcJ7/view?usp=drivesdk
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J
Tyvärr verkar det inte funka att klistra in det som blueprint. Verkar kräva en länk...
Lessen Nino
Kanske via menyn...
Eller använd lite av hjälpen ovan och försök steg för steg
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tyvärr verkar det inte funka att klistra in det som blueprint. Verkar kräva en länk...
Lessen Nino
Kanske via menyn...
Eller använd lite av hjälpen ovan och försök steg för steg
Ja det är lugnt, bra om man inte får allt serverat (ibland) då kanske man lär sig lite också
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Är ju hyfsat ny på det här med HA, såg nu att det finns en uppdatering på HA OS till 10.0 (jag har 9.5). Är det nåt ni hoppar på direkt eller sitter man lugnt i båten och tar det senare?
 
Ska dom här vara med som dom står: &quot ?

Ska jag ändra entity_id till min enhet?

Är det fler ställen jag ska ändra?

input_number.sw_time_count. Ska den också ändras?
 
OpiMaza
D Dublin skrev:
Är ju hyfsat ny på det här med HA, såg nu att det finns en uppdatering på HA OS till 10.0 (jag har 9.5). Är det nåt ni hoppar på direkt eller sitter man lugnt i båten och tar det senare?
Om du har eller gör en backup innan så kan du återställa om det blir knasigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.