Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är tråkigt att energiskatten på el är så hög (högre per kWh räknat än på bensin/diesel).
Är energiförlusterna så stora på avgasbilar? Jag trodde de låg på 70 resp. 50 % för bensin och diesel. Och är det relevant?

Energiskatten är 3:44/liter för bensin och 1:58/liter för diesel. Så två kronor resp. 79 öre per mil på hyfsat energisnåla bilar. Mot elbilens 78 öre. Räknat på 0,6 och 0,5 l resp 2 kWh/mil.

Så tja, som vanligt är det bensinbilen som kommer ut dåligt på driften (dieseln straffas ju istället via fordonsskatten av någon anledning, förmodligen för att gynna den tunga trafiken).

Men som sagt, vad är poängen med att räkna per kWh?

För egen del är jag för övrigt mot all energiskatt då den motverkar effektivisering. Vill man hindra koldioxidutsläpp finns bättre alternativ.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Energiskatten är 3:44/liter för bensin och 1:58/liter för diesel. Så två kronor resp. 79 öre per mil på hyfsat energisnåla bilar. Mot elbilens 78 öre. Räknat på 0,6 och 0,5 l resp 2 kWh/mil.
En liter bensin innehåller 9,05 kWh energi, motsvarande för diesel är 9,96 kWh

Så skatten per kWh för bensin blir 38öre/kWh och diesel 16öre/kWh.
Och elen energibeskattas med 39 öre/kWh.

Så det är dock nästan jämt skägg med bensinskatten.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Ja, jag läste mig till det också, men vad är poängen med att räkna på input och inte output i energibeskattningen (om man nu tvunget ska ha sådan)?

Energiförlusterna ger ju rimligen ingen beskattningsbar nytta.
 
MultiMan
tveksamt tveksamt skrev:
Ser man bilarna sådär börjar man ju genast undra hur man fick plats med en människa i dem förut över huvud taget..
Ingenting mot Peel P50:

340152317_225801996785272_1422294862313282713_n.jpg
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag läste mig till det också, men vad är poängen med att räkna på input och inte output i energibeskattningen (om man nu tvunget ska ha sådan)?

Energiförlusterna ger ju rimligen ingen beskattningsbar nytta.
Jag fick för mig att det här är en spin-off från min tanke att elen till bilen under dagen ofta kostar mindre än kaffet jag har med mig under dagen.
Så det fanns ju ingen anledning att ens fundera över någon verkningsgrad någonstans öht.

Men däremot ett konstaterande att skatterna sabbade min kalkyl, då det bara baserades på Nordpool-pris.

Men visst, att blanda in att energiskatten på bensin är något lägre var ju en onödig eftersläng från min sida, bara för att få folk att inte glömma att elen ÄR hårt beskattad, ja t.o.m högre än bensin
Det hade ju inget att göra med det jag i övrigt skrev.
(Men kaffet hade blivit lite billigare med en flytande-bränsle-kök om jag vågat fylla det med diesel från pump)
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Nja, då åker du ju på koldioxidskatt också, så det går nog på ett ut.

Själv står jag och sågar ved, så jag kan bjuda på en kopp kokkaffe på vedspisen. Skattefritt! :geek:

Utedag med ved, stockar staplade, motorsåg, vedställ i konstruktion, solsken, gräs, träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
2017 ny Seat Ibiza inkl. vinterhjul 135'.
Men trots allt en referens.
Gött. En sprillny elbil med 30-40 mil ser jag fram emot för 135. ;)
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Går ju att få en beg Zoe runt hundringen iaf:

[länk]
Problemet med zoe är att jag vill få plats, det var inte ens lönt för mig att prova bilen, det hade blivit en 2 mannabil/3 mannabil. Ingen får plats bakom mig förutom barn. Och jag sätter av princip inte mitt barn under någon omständighet på vänster sida utav risk för kollision.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En liter bensin innehåller 9,05 kWh energi, motsvarande för diesel är 9,96 kWh

Så skatten per kWh för bensin blir 38öre/kWh och diesel 16öre/kWh.
Och elen energibeskattas med 39 öre/kWh.

Så det är dock nästan jämt skägg med bensinskatten.
El har mycket högre exergi, så det är en något skev jämförelse. Man har med andra ord inte lika mycket nytta av en kWh bensin som en kWh el om det är rörelse man vill ha ut av det.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Problemet med zoe är att jag vill få plats, det var inte ens lönt för mig att prova bilen, det hade blivit en 2 mannabil/3 mannabil. Ingen får plats bakom mig förutom barn. Och jag sätter av princip inte mitt barn under någon omständighet på vänster sida utav risk för kollision.
Så kan det förstås vara. Man får ju utgå från sina behov när man väljer bil. Kollade lite på billigare begagnade elbilar och de som verkar gå att hitta under 200K hos handlare förutom Zoe är väl främst Nissan Leaf, Kia E-soul, BMW i3 och e-golf. Även e-up, men den är väl om möjligt ännu mindre än Zoen. Ionic Electric finns också några stycken under 200K. Priser hos handlare, alltså.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Problemet med zoe är att jag vill få plats, det var inte ens lönt för mig att prova bilen, det hade blivit en 2 mannabil/3 mannabil. Ingen får plats bakom mig förutom barn. Och jag sätter av princip inte mitt barn under någon omständighet på vänster sida utav risk för kollision.
Är det inte till höger som risken är störst? Om du kör och det är trångt hamnar barnet vänster bak. Fram sitter barnet till höger hoppas jag.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Så kan det förstås vara. Man får ju utgå från sina behov när man väljer bil. Kollade lite på billigare begagnade elbilar och de som verkar gå att hitta under 200K hos handlare förutom Zoe är väl främst Nissan Leaf, Kia E-soul, BMW i3 och e-golf. Även e-up, men den är väl om möjligt ännu mindre än Zoen. Ionic Electric finns också några stycken under 200K. Priser hos handlare, alltså.
i3 har jag provat. Den var fräck och så. Men den är ju extremt liten och går tokkort till sitt tokigt höga pris. Den jag testade låg på 200.

ionic har för kort räckvidd men den var trevlig.

Hoppas att priserna bara sjunker ordentligt, det är tokdyrt idag. Och jag köper gärna en europeisk bil om 2 år =) Annars så får det va så och jag kör på diesel och bensin.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det inte till höger som risken är störst? Om du kör och det är trångt hamnar barnet vänster bak. Fram sitter barnet till höger hoppas jag.
Nej min 4 åring kör bilen.

Barnet skall sitta till höger bak, om det blir frontalkrock så är min teori att min vänstra sida drabbas hårdast på mötesfri väg.

Men sen kvittar det ju för att jag kan ju inte köra runt med en ryggsäck väl ? ;)
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Så kan det förstås vara. Man får ju utgå från sina behov när man väljer bil. Kollade lite på billigare begagnade elbilar och de som verkar gå att hitta under 200K hos handlare förutom Zoe är väl främst Nissan Leaf, Kia E-soul, BMW i3 och e-golf. Även e-up, men den är väl om möjligt ännu mindre än Zoen. Ionic Electric finns också några stycken under 200K. Priser hos handlare, alltså.
Vi har en e-up som andrabil bredvid en GTE.
e-up tycker vi båda är helt underbar, kör gärna den till jobbet eller till andra småärenden som man gör.
Sommartid går det att komma ner strax under 9 kWh/100km.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej min 4 åring kör bilen.

Barnet skall sitta till höger bak, om det blir frontalkrock så är min teori att min vänstra sida drabbas hårdast på mötesfri väg.

Men sen kvittar det ju för att jag kan ju inte köra runt med en ryggsäck väl ? ;)
När jag köpte bilbarnstol sa de att barnet satt säkrast vänster bak. Tyvärr blev det för trångt bakom mig som är lång i dåvarande bilen (BMW 3 serie). Säljaren hävdade att det var en risk att bli påkörd vid påfart till motorväg och att det då smäller höger bak. Jag ignorerade detta och satte lilleman höger bak. Bakom mig fick han inte plats och vänster fram skymde han höger backspegel och frun fick inte plats bakom.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.