Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det hade blivit billigare för just denna kund. ..... Det hade knappast blivit billigare om alla sätter en separat PSA på kylen.
När jag jobbade på Tom Tits Experimentc:a 1999 så fick jag igenom att varenda grupp (säkring) fick en egen 30 mA jordfelsbrytare. Även på så "ovanliga" saker som pumparna i parken, alla maskiner i köket m.m. Detta sparade flera hundra tusen under de kommande åren, när vi fick in vatten i någon maskin så förstördes inte den maskinen/apparaten utan jordfelsbrytaren på just den gruppen räddade maskinen (och kanske någon enstaka gång någon person).

Utan jordfelsbrytare eller med 300 mA dito, förstörs kretskort och isolering när det kommer in vatten (vilket det finns mycket av på Tom Tits.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Det låter som att Tom Tits behöver höja kapslingsklassen på sina maskiner eller på annat sätt se till att de inte blir dränkta. Det löser man inte med en JFB.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som att Tom Tits behöver höja kapslingsklassen på sina maskiner eller på annat sätt se till att de inte blir dränkta. Det löser man inte med en JFB.
JFB hindrar elektroniken att gå sönder.

Du vet uppenbarligen inte vad Tom Tits är för något .... länk; https://www.tomtit.se/upplev/experiment/

TT är ett helt kvarter stort med utställningar inomhus och utomhus. Med barn som tar på saker, restaurang, café, fiskdammar, m.m.

Jag har jobbat många år i industrin, man kan inte bygga allt vattentätt (IP 68). Många av utomhusexperimenten är placerade i nedgrävda brunnar, de har överlevt flera översvämningar ....

Hög kapslingsklass hjälper inte alltid, vad kan du få för kapslingsklass på en 11 KW vattenpump som måste stå under vattennivån för att simulera en bäck. Och att sedan förutse att att vid ett skyfall kommer kommunens huvudledning att svämma över och dränka ett antal utrustningar.

En pizzaugn i sten för restaurangbruk där en kock plötsligt bestämmer sig för rengöra den genom att ta vattenslangen och börja spola.

En motorstyrning var monterad dikt an mot en betongvägg, med fläktkylning, under vintern byggde kondensvattnet upp sig i kapslingen (motorstyrningen var avstängd) och kapslingen fylldes med vatten.
(Satte distanser mellan skåp och betongvägg så fungerade det sedan).

Jag kan fortsätta med en lång lista ......Stora_klockfont-nen.jpg
 
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nej jag vet inte vad Tom Tits är, men jag har svårt att se att det skulle kunna ändra mitt svar. Man bygger inte en anläggning som förlitar sig på att JFBer finns och fungerar, speciellt inte där barn vistas. De grundläggande skydden måste fungera, för deras egen skull. JFB är ett tilläggsskydd för oförutsedda olyckor. Men jag tänka mig att denna anläggning faller in under "särskilda slag" av anläggningar, t.ex 711, som allmänt kräver en JFB. Men om man "behöver" en separat JFB för varje "grupp", då är något fel som behöver åtgärdas IMHO.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
JFB är ett tilläggsskydd för oförutsedda olyckor.
Precis, JFB är ett tilläggsskydd som i detta fall indikerar ett fel och utlöser om det kommer fukt i utrustningen.

I industrin använder man övervakade IT-system, där man kontinuerligt mäter resistansen mellan nollan (som flyter) och jorden. IT-systemet tillåter 1-kortslutning mot jord men skickar ett larm.

JFB är i TT´s fall ett tillägg till säkerheten som löser om mer än 30 mA går till jord, ock skyddar utrustningen och barn.

Eftersom man inte i förväg vet exakt vad som kopplas in på varje grupp (det ändras mycket ofta) så var det mycket enklare att sätt 1 JFB på varje grupp än att vid varje flytt av ett experiment sätta in en ny JFB.
 
Jag avundas inte det jobb du hade för att skydda allmänheten från Molgan och hans hantlangare som kopplar hellre än bra ute i ledningarna. Visst får man sätta en JFB på varje grupp, och visst får man använda en JFB som felskydd. Men det känns inte som att jag vill besöka Tom Tits...

Jag tror inte man övervakar IT-system pga att det ofta inträffar jordfel, utan för att IMD'n helt enkelt är det felskydd som reglerna kräver när man vill ha extra hög åtkomst. Det passar inte riktigt in på Tom Tits, eller hade ägarna klagat på att strömmen ofta bryts vilket du löste genom att gå all-in med JFBer? Jag kan ha viss förståelse för det.
 
Mikael_L
Nu kan det väl iofs hända att personskyddet var väl sörjt på annat vis (tänker mest på dubbelisolerat)
Men sen sätts det JFB för att skydda en annan sak, i detta fall elektronik och sånt.

Många är ju förtjusta i att sätta 300mA JFB på värmepumpar, det ger ju inget personskydd, utan det är nog mer tänkt till för att skydda apparaten i sig.
Och så kan man ju också tänka sig att använda 30mA eller 10mA JFB till, tänker jag.

Jag är väl inte direkt brydd i vilka och hur många JFB folk sätter någonstans, inte heller anledningen.
Så länge som det grundläggande personskyddet är på plats så får väl folk och elektriker gödsla hur mycket de vill.
Själv försöker jag normalt sett hålla nere antalet JFB och PSA för att skydda kundens plånbok, men finns önskemål om fler, eller speciella skäl till det så får det bli så.
 
  • Gilla
Levin_m
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det passar inte riktigt in på Tom Tits, eller hade ägarna klagat på att strömmen ofta bryts vilket du löste genom att gå all-in med JFBer? Jag kan ha viss förståelse för det.
Vi hade upp till 400 000 besökare per år, om ett experiment pajade var det viktigt att det inte drog med sig andra samtidigt.

Bara att hitta en tryckknapp med lampa som stod pall tog mig 2 år. I industrin är det ingen klåfingrig som vrider och slår på knapparna, samtidigt skall en 4-åring orka trycka in knappen. Jag hittade knappen på enarmade banditer
41010577.jpg
1998 var LED-lampor en nyhet. Glödtrådarna i glödlampor går sönder när man slår på dem.

Det slitage vi hade på TT var många många gånger värre än i industrin .....

Betänk även att flera experiment var byggda av konstnärer/formgivare med mycken liten förståelse av vad som håller och är säkert.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
C claesborjesson skrev:
Vi hade upp till 400 000 besökare per år, om ett experiment pajade var det viktigt att det inte drog med sig andra samtidigt.
Fullt förståeligt, men rätt förbluffande att höra att man tidigare valt bort JFB helt för att 4-åringarna inte skall släcka hela parken när de bankar sönder någon elektrisk utrustning :surprised:
 
C cpalm skrev:
Fullt förståeligt, men rätt förbluffande att höra att man tidigare valt bort JFB helt för att 4-åringarna inte skall släcka hela parken när de bankar sönder någon elektrisk utrustning :surprised:
Var har du fått detta ifrån ????

Inga JFB har valts bort, däremot hade man 1 jordfelsbrytare till flera experiment.

Till maskiner/pumpar/trafos fanns inga JFB eller JFB på 300 mA.

De tryckknappar som besökare hanterar är nästan alltid lågspänning, med transformator med galvaniskt isolering (skyddstrafo). Då finns inga krav på JFB.

Större utrustningar går under vad som då hette tivoli-direktivet (idag kanske maskindirektivet), dessa besiktiga årligen av en externt företag. Av de 600 experiment vi hade när jag slutade var det 2 under detta direktiv.

Dock är det många elektriker som inte tar hänsyn till hur utrustningen hanteras, de har bara erfarenhet hur det fungerar i hemmen (inga komplicerade apparater) eller industrin (kunnig personal). I en utställningsmiljö med barn, vatten, förståndshandikappade m.m. samtidigt som man uppmuntrar besökarna att ta på sakerna blir det extremt slitage på utrustningen.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.