21 144 läst · 45 svar
21k läst
45 svar
Grillplats av stenblock (bilder)
Jag har haft problem att det ryker mycket när jag eldat i eldgropen och huvudproblemet är för fuktig ved. Dock så skulle jag vilja slippa rök i ansiktet så jag testade att göra en liten skorsten enligt nedan. Fungerade lite grann iaf. Några förslag på förbättringar? Har funderat på längre rör (förbi stocken) och att kanske någon slags huv i botten skulle hjälpa. Vad tror ni om det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg den här. Vet inte om det funkar i stor skala. Vet att det gör det i liten på t ex vedeldade campingkök av gengastyp. Sekundär förbränning som eldar upp rökgaserna nästan helt med hjälp av förvärmd luft. Troligen mer funktionellt än en skorsten.
Får nog bli ett mer lågbudget alternativ än detta men en huv av något slag skulle nog göra det bättre.Typ en sådan här https://ventilation.se/overgang-250...-IxUSJGkmEBNcDn2OEwB0ykLf3JBZ_MBoCgEsQAvD_BwEAnna_H skrev:
Ja, bilden var såklart mest tänkt som inspiration. Men du behöver något större än den du hittade där för att samla in röken.M Marsman80 skrev:
Så här ser det ut i grillstugorna vid vårt friluftsområde (Kilenegården)
En sak som gjorde att det blev mindre rök vid start av eld var att ta bort topplagret med grus som hade blivit fullt av blöt aska. Jag antar att elden då försöker torka ut askan och det skapar en massa rök.
Så här ser det ut med nytt grus under elden.
Så här ser det ut med nytt grus under elden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en kona som man förvarade stenprodukter i, har ett spjäll i botten. Gjort för att flytta med en truck och pallgafflar. Rejält med material iaf så lär överleva mig med marginalFulkemisten skrev: