j.erkers j.erkers skrev:
Inte varje dag men en gång i veckan i alla fall. Sen blir det mer på sommaren när ugnen ute kan användas. Det blir liksom inte lika bra på stålet i ugnen...
Jag kör året runt ute, fast kanske varannan vecka. Ibland i regn, ibland i snö... det går bra det med.
 
j.erkers
G Gilgo skrev:
Jag kör året runt ute, fast kanske varannan vecka. Ibland i regn, ibland i snö... det går bra det med.
Kört i pensionärskuvösen - trots att jag inte är där än - några gånger. Men jag börjar så sakteliga bli gammal, lat och bekväm. Längtar dock till varmare tider och att stå under bar himmel och laga mat, både pizza och annat som inte hör hemma i denna tråd
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ok ingen pizza men testade det jag skrev som motivering när jag vann min Ooni-ugn här på BH:
Frukostbröd!
Två nybakade bröd på rött skärbräde, kniv och smörask synlig, bakverk ser hemlagade ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Blev pizza idag med. Har kört med ett nytt recept på degen. Blir riktigt bra faktiskt.
Receptet står i beskrivningen.
En pizza med pepperoni och skinka på en mönstrad tallrik, brunnen kant, vit bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Blev pizza idag med. Har kört med ett nytt recept på degen. Blir riktigt bra faktiskt.
Receptet står i beskrivningen.
[bild]
[media]
Ser smaskig ut. :love:
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Var är alla deg recept? 🙂 kalljäst ska ätas fredag och/eller lördag
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var är alla deg recept? 🙂 kalljäst ska ätas fredag och/eller lördag
Kör på känn. Beror på rumstemp och mjölsort. Man måste reglera efter det annars blir det ingen bra deg.
 
nino nino skrev:
Var är alla deg recept? 🙂 kalljäst ska ätas fredag och/eller lördag
Jag kör efter PizzaApp eller Oonis app, och så får man labba fram lite vad som är bäst just för ditt mjöl och dina förhållanden.

Jag har dock börjat att endast jäsa i rumstemp och ca 48 timmar för ett resultat som jag gillar.


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag kör efter PizzaApp eller Oonis app, och så får man labba fram lite vad som är bäst just för ditt mjöl och dina förhållanden.

Jag har dock börjat att endast jäsa i rumstemp och ca 48 timmar för ett resultat som jag gillar.


/Jocce
Ja rumstemp skall vara bäst. Det är väl en del processer som avstannar i kylskåpet. Står en del i LN's bok om det.
 
G Gilgo skrev:
Ja rumstemp skall vara bäst. Det är väl en del processer som avstannar i kylskåpet. Står en del i LN's bok om det.
Ja, fördelen med kalljäst är väl att man kan preppa lite längre innan och välja när man tar ut den osv.
Men föredrar rumstemp, dock svårt att tajma exakt tycker jag, de där 0,1 grammen jäst osv ;)


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja, fördelen med kalljäst är väl att man kan preppa lite längre innan och välja när man tar ut den osv.
Men föredrar rumstemp, dock svårt att tajma exakt tycker jag, de där 0,1 grammen jäst osv ;)


/Jocce
Jag brukar jäsa i rumstemp och dom degarna som inte går åt åker in i kylen ca 80% jästa. Kör surdeg, föredrar det framför jäst för surdegen har man alltid redo i kylen. Jäst måste man ju åka och köpa.

Ibland klarar dom sig uppåt 1 vecka i kylen. Bara att ta fram ett par timmar innan bak. Så nog går det att preppa långt innan 😀
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
engs
nino nino skrev:
Var är alla deg recept? 🙂 kalljäst ska ätas fredag och/eller lördag
Oonis app, kör på 220g/boll, 65% vatten, 1% olja.

Lägger in rumstemp och tider beroende på när det planeras pizza och jag har tid. Ofta blir det en 6-10h jäsning i rumstemp, in i kylen på kvällen.

Proportioner efter vad appen säger.

G Gilgo skrev:
Jag brukar jäsa i rumstemp och dom degarna som inte går åt åker in i kylen ca 80% jästa. Kör surdeg, föredrar det framför jäst för surdegen har man alltid redo i kylen. Jäst måste man ju åka och köpa.

Ibland klarar dom sig uppåt 1 vecka i kylen. Bara att ta fram ett par timmar innan bak. Så nog går det att preppa långt innan 😀
Får du också detta fenomen?

Desto längre den legat i kylen, desto kortare tid bör man ha den ute i rumstemperatur innan utbak.

Tar man fram samma deg t.ex. 3h innan efter ett dygn i kylskåp blir det OK. Men efter 3-4 dygn i kylen så riskerar den bli överjäst på 3h, med runt samma rumstemp i båda fallen.

Antar det händer lite i kylen om än väldigt långsamt, som är orsaken?

Kör med torrjäst visserligen, kanske surdeg uppför sig annorlunda.
 
Redigerat:
Några försök till så kanske man kan få dom runda... 😄

Första 2
Två hembakade pizzor med pepperoni och svamp på bakplåt, vardagsröra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nr 3

Hemgjord oregelbunden pizza med korv på spis, text "Rundast hittills", metallspatel, mjölutspridning, humoristisk underton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nr 5

Hemgjord pizza med salami ovanpå, oregelbunden form, texten säger "Någorlunda rund iaf...".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men goda blev dom, godare botten än på pizzerian var betyget.

Fick baka ut i dinkel.

Den mörkare på första bilden fastnade på spaden då jag glömde att mjöla spaden 😬
Skaka spaden med degen på och rörde den sig inte så lyfte jag och kastade in mjöl under, det funkade fint
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Såg detta program på TV4 play:
https://www.tv4play.se/video/8e40b775beb29f504fd7/avsnitt-2

De skulle försöka kopiera en stor pizzakedjas storsäljare, Domino's Pepperoni passion.
Rätt kul att följa hur de försökte få till degen, gräddningen, rätt pepperoni osv.

edit: Programmet är Snackmasters, säsong 2, avsnitt 2
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men goda blev dom, godare botten än på pizzerian var betyget.

Fick baka ut i dinkel.

Den mörkare på första bilden fastnade på spaden då jag glömde att mjöla spaden 😬
Skaka spaden med degen på och rörde den sig inte så lyfte jag och kastade in mjöl under, det funkade fint
Vad körde du med för degrecept?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.