A AndersS skrev:
Fördelen med NIX är då att de inte får använda den information för att kontakta dig om du inte är kund längre.
Hur menar du då?

Att följa NIX är ju frivilligt för ett företag och det finns ju inget lagkrav på att samköra kundregister med NIX.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur menar du då?
Att följa NIX är ju frivilligt för ett företag och det finns ju inget lagkrav på att samköra kundregister med NIX.
Inga lagkrav, men de flesta företagen följer det utifrån att man lägger ut säljuppdraget på olika callcenterföretag och att NIX gäller. Så i praktiken fungerar det tillräckligt bra.

Googlade också detta-
NIX-Telefon syftar till att i enlighet med 21 § marknadsföringslagen (2008:486) erbjuda ett spärregister där fysiska personer som har ett telefonabonnemang kan anmäla att de inte önskar bli kontaktade på det telefonnumret i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte.

Sedan får var en och en avgöra om man man vill använda det, för oss fungerar det utmärkt då jag NIXat våra mobiler.
 
Ok, jag tänkte lite mer juridiskt här och såg då inte kopplingen mellan NIX, kundregister och GDPR. Att NIX kan fungera har jag ingen synpunkt på eller erfarenhet av, det har du säkert rätt i.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag tänkte lite mer juridiskt här och såg då inte kopplingen mellan NIX, kundregister och GDPR. Att NIX kan fungera har jag ingen synpunkt på eller erfarenhet av, det har du säkert rätt i.
"Kisumisus" hade så många frågor/funderingar att jag fokuserade på lösningen, än en djungel av juridiska regelverk;) och att man i Finland kanske har liknade reglerat men i lite annan form.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Dörrförsäljning har nog ingen begränsning men är mycket dyrare, än en automatisk uppringare i callcenter och ofta unga säljare med provisionssystem som inte behöver synas och konfronteras "öga mot öga" med en kund.
 
A AndersS skrev:
Fördelen med NIX är då att de inte får använda den information för att kontakta dig om du inte är kund längre.
bättre hade vart om man hade tyska modelen enda som får ringa dig är företag du har anivet din tillåtelse till får göra det annars grova bötter

har funnits förslag till svensk lag men nästan alla partier rösta ner den och hänvisa till ungdomsarbeten om jag mins rätt
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
bättre hade vart om man hade tyska modelen enda som får ringa dig är företag du har anivet din tillåtelse till får göra det annars grova bötter

har funnits förslag till svensk lag men nästan alla partier rösta ner den och hänvisa till ungdomsarbeten om jag mins rätt
Men den finns inte i Sverige, så jag som oftast är lösningsorienterad fokuserar då på hur man i praktiken kan göra;)
 
kisumisu
Många som svarat!

Tack för svaren!

Angående telemarketing så är det liknande lagar i Finland som Sverige.

Det som dock skiljer enormt är att tjänster som birthday, mrkoll, eniro, hitta...existerar inte i den meningen som i Sverige. Eniro finns dock och den fungerar så att för att kunna söka nummer där måste du ha ett konto som bara en som bor i Finland kan göra. Den är inte en öppen bok som i Sverige.

Nu har jag dock inte mina nummer på några av dessa tjänster då jag valt plocka bort dem.

Jag är också väldigt försiktig vad jag ger ut. Speciellt med telefonnummer och adresser! Måste jag ange email så anger jag oftast ett separat som jag gjort till ändamålet (dvs har flera mailadresser).

Tack o lov kostar dörrknackning mer göra! Men vissa larmbolag har gjort det.
 
Detta blev en spännande historia. Jag kontaktade Bahnhof då jag var en av de som låg på en högre taxa än nya kunder. De bad om ursäkt och sänkte mig till nuvarande taxa men kunde inte kompensera för att jag betalat för mycket en längre tid.

Jag såg sedan att det skulle bli billigare och betydligt snabbare om vi bytte till dem även som operatör så jag nappade på det.

På planerat datum kopplar de ur Telia Öppen Fiber men misslyckas med att koppla in sig själva. Enorma kötider till kundtjänst där de först får mig att felsöka massa saker innan de efter en dag kommer fram till att de har schabblat till det och meddelar att jag måste... Vänta. Vi har alltså inte internet och de tycker det är rimligt att man ska vänta en godtycklig tid.

Efter ytterligare dialog meddelas jag att en tekniker kan titta på det den tredje maj. Ungefär här blir jag förbannad.

Har precis haft ett halvtimmessamtal med kundtjänst igen där de under 90% av samtalet menar att jo, jag måste vänta för det finns ingen ledig tekniker och dels att nej, jag får inte avbryta kontraktet, bindningstiden gäller. Jag blir inte gladare och gladare under samtalet och när jag ärligt talat svurit tillräckligt mycket skickar de ändå ut en tekniker.

Nu får vi hoppas att denne löser det.

Det är nog tjugo år sedan jag varit såhär arg på en kundtjänst.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Så sammanfattningsvis. Det som är bra med BH är att man nästan aldrig behöver prata med kundtjänst. Det som är dåligt med BH är att när man väl behöver hjälp så är kundtjänsten skitdålig.

Jag tror dock jag pratat med kundtjänsten 3 gånger de senaste 15 åren eller så och då har jag fått bra hjälp även om kötiden var lång senaste gången.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Så sammanfattningsvis. Det som är bra med BH är att man nästan aldrig behöver prata med kundtjänst. Det som är dåligt med BH är att när man väl behöver hjälp så är kundtjänsten skitdålig.

Jag tror dock jag pratat med kundtjänsten 3 gånger de senaste 15 åren eller så och då har jag fått bra hjälp även om kötiden var lång senaste gången.
Brukar ofta prata med sambos BH men den vill inte avlägsna sig
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Nu tekniker varit ute och kopplar rätt i stationen så nu funkar internet men bara med routern de skickade, kopplar jag in min egen så tilldelas den inget IP.

Köar till kundtjänst igen. Brukar ju bara ta en timme.
 
kisumisu
Nu var det Ownits tur:
E-postmeddelande från Ownit om prisökning för 100/100 Mbit/s-tjänst till 429 SEK/månad från och med juni 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen liten höjning heller med 100kr mer per månad :mad: Och väldigt surt att man meddelar 3dagar innan fakturan kommer dessutom.

Fick den här månaden dessutom ett brev från Telia där det skulle vara högre hastighet och även tv ingå för 399kr/mån i 12månader.

Någon som vet om man binder sig mer än 1år och får sedan betala nån horribel summa 1år till?
Hur är Telia? Jag provade Halebop som jag antar samma som Telia?...hos dem var det problem med ping och uploaden var bara 20Mbit fast den skulle vara 100Mbit.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Brukar ofta prata med sambos BH men den vill inte avlägsna sig
Du kanske inte står först i kö?
 
  • Haha
  • Wow
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu var det Ownits tur:
[bild]

Ingen liten höjning heller med 100kr mer per månad :mad: Och väldigt surt att man meddelar 3dagar innan fakturan kommer dessutom.

Fick den här månaden dessutom ett brev från Telia där det skulle vara högre hastighet och även tv ingå för 399kr/mån i 12månader.

Någon som vet om man binder sig mer än 1år och får sedan betala nån horribel summa 1år till?
Hur är Telia? Jag provade Halebop som jag antar samma som Telia?...hos dem var det problem med ping och uploaden var bara 20Mbit fast den skulle vara 100Mbit.
De får inte höja priserna under bindingstid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.