B Bo Berglund skrev:
Fast det stämmer inte! Det är en tråd specifikt om Bahnhof som tjänsteleverantör. Allt annat är OT....
Nja, och lite jämförande med andra operatörer inom branschen hur de agerar. Vilket kan visa på att Bahnhof inte agerar annorlunda än de övriga som har liknande prisstrategier, dvs samma kålsupare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
jasså, vilken leverantör säljer sina kunder? Och då antar jag att du menar information om kunden och inte kunden i sig?

jag antar att du snubblat på något i ett avtal du valt att tolka som du vill själv?
Nej du, att tro eller att anta är att icke veta. Jag vet eftersom jag har jobbat med detta i 25 år.
 
E Eloffen skrev:
Nej du, att tro eller att anta är att icke veta. Jag vet eftersom jag har jobbat med detta i 25 år.
Men du kan inte förklara vem som säljer sina kunder, hur de säljs, varför de säljs och till vem?
Är ju rätt intressant.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men du kan inte förklara vem som säljer sina kunder, hur de säljs, varför de säljs och till vem?
Är ju rätt intressant.
Jag är av den åsikten att du bör anstränga dig själv, då lär du dig något på vägen. Det är inte särskilt mödosamt och det mesta går enkelt att finna.
 
E Eloffen skrev:
Jag är av den åsikten att du bör anstränga dig själv, då lär du dig något på vägen. Det är inte särskilt mödosamt och det mesta går enkelt att finna.
Ok, du vet alltså inte.
Det brukar ju annars vara så att den som påstår något bör kunna backa upp det
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Jag är av den åsikten att du bör anstränga dig själv, då lär du dig något på vägen. Det är inte särskilt mödosamt och det mesta går enkelt att finna.
Kommer man med ett påstående så får man engagera sig lite mer än att skriva en kort mening och be folk leta reda på vad det handlar om. Som du beter dig upplever jag som högst arrogant. Nu är det 3:e eller 4:e inlägget där du inte har något konkret att komma med. Det är lite som fabeln om pojken och vargen. Ingen tror dig till slut.

Tillför något i tråden eller försvinn härifrån är du snäll.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Jag är av den åsikten att du bör anstränga dig själv, då lär du dig något på vägen. Det är inte särskilt mödosamt och det mesta går enkelt att finna.
Förklara nu, jag var med -97/98 när bredband började testas, Telia och "Birgerssons" Bredbandsbolaget var det då.
Så berätta nu vad du vet, för jag förstår inte vad du syftar på!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Så berätta nu vad du vet, för jag förstår inte vad du syftar på!
Misstänker att @Eloffen, lite hemlighetsfullt, syftar på detta:
https://utpressningskollen.se/

Sen kommer jag ihåg att det för många år sedan var en mindre skandal runt Telia där mängder av Telia-kunder fått ett utpressnings-sms, som visade sig ha sitt ursprung i en tjänst de sålde som översatte IP-adresser till mobilnummer. Vet dock inte mer om det än vad som stod i media...
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Misstänker att @Eloffen, lite hemligthetsfullt, syftar på detta:
[länk]
Då får man lära sig att inte raka sig så man kan prata ur skägget. Eller växa upp tills man fått skägg.
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Misstänker att @Eloffen, lite hemlighetsfullt, syftar på detta:
[länk]

Sen kommer jag ihåg att det för många år sedan var en mindre skandal runt Telia där mängder av Telia-kunder fått ett utpressnings-sms, som visade sig ha sitt ursprung i en tjänst de sålde som översatte IP-adresser till mobilnummer. Vet dock inte mer om det än vad som stod i media...
Aldrig hört talas om så det kan ju inte varit någon stor händelse.;)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Aldrig hört talas om så det kan ju inte varit någon stor händelse.;)
...och inga kunder såldes.
 
kisumisu
Tråden har redan spårat ut så....

Måste bara berätta en lustig sak som hänt mig. Jag har flera nummer.

Jag vet att är man kund hos ett bolag så försöker dem sälja mer tjänster tex Telenor envisades sälja tv till mig.

Är riktigt glad för Ownit när dem låter mig vara ifred!

Kanske det som syftades med sälja sina kunder?
Gick inte heller fram enda som gick fram (en liten stund) "sluta ring jag äger ingen tv".

Vet nån här hur länge ett företag får ha kunduppgifterna enligt EU GPDR eller går dem gå runt?

Fick här nån månad sedan ett mail från Bredband2. Jag har ju varit kund där men över 1 år sedan och nej jag har ingen annan kundrelation med dem (vad jag vet).

Nåt år sedan ringde "nån från Cmore" tänkte först det var Allente. Men det var nån som ville att jag skulle ta cmore via streaming istället.

Nu håller Allente på såhär, dem försökte lura mig det största sportpaketet. Svarar inte nå mer utan blockar alla dessa nummer. Dem använder ett tag samma. Har man "viktigt" säga så kan man ju maila eller skicka ett vanligt hederligt brev!

Så någonstans finns en halvsanning att sälja sina kunder...

Eller är det här tackvare att vi har så öppet med nummerserier på internet?
Alla möjliga säljare och lurendrejare ringer och får tag i våra svenska nummer.

Jag har även ett finskt abbonemang och dit ringer INGEN obehörig. Varken nasare eller +44, +47 etc nummer.....

Det värsta är nu när nasare har börjat knacka dörr. Kanske för att fler o fler gör såhär som jag. Men det är tur att det är det mest kostsamma sätt (y) I alla fall förs oss som bor lite avsides.

Ps. Ingen av mina nummer ligger på Hitta, Eniro etc...
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Tråden har redan spårat ut så....

Måste bara berätta en lustig sak som hänt mig. Jag har flera nummer.

Jag vet att är man kund hos ett bolag så försöker dem sälja mer tjänster tex Telenor envisades sälja tv till mig.

Är riktigt glad för Ownit när dem låter mig vara ifred!

Kanske det som syftades med sälja sina kunder?
Gick inte heller fram enda som gick fram (en liten stund) "sluta ring jag äger ingen tv".

Vet nån här hur länge ett företag får ha kunduppgifterna enligt EU GPDR eller går dem gå runt?

Fick här nån månad sedan ett mail från Bredband2. Jag har ju varit kund där men över 1 år sedan och nej jag har ingen annan kundrelation med dem (vad jag vet).

Nåt år sedan ringde "nån från Cmore" tänkte först det var Allente. Men det var nån som ville att jag skulle ta cmore via streaming istället.

Nu håller Allente på såhär, dem försökte lura mig det största sportpaketet. Svarar inte nå mer utan blockar alla dessa nummer. Dem använder ett tag samma. Har man "viktigt" säga så kan man ju maila eller skicka ett vanligt hederligt brev!

Så någonstans finns en halvsanning att sälja sina kunder...

Eller är det här tackvare att vi har så öppet med nummerserier på internet?
Alla möjliga säljare och lurendrejare ringer och får tag i våra svenska nummer.

Jag har även ett finskt abbonemang och dit ringer INGEN obehörig. Varken nasare eller +44, +47 etc nummer.....

Det värsta är nu när nasare har börjat knacka dörr. Kanske för att fler o fler gör såhär som jag. Men det är tur att det är det mest kostsamma sätt (y) I alla fall förs oss som bor lite avsides.

Ps. Ingen av mina nummer ligger på Hitta, Eniro etc...
Det finns mängder med företag som säljer information oberoende av bransch. Läser du det finstilta eller bara säger "Ok" vid cookie-frågan så ser du att det finns skrivning att de får dela med t.ex. samarbetspartner, osv.
För att minimera använder man Nix-telefoni/mobil, inte 100% men minimalt med samtal för oss.
https://nixtelefon.org/
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vet nån här hur länge ett företag får ha kunduppgifterna enligt EU GPDR eller går dem gå runt?
En sådan fråga har inget enkelt svar. Företaget måste göra en intresseavvägning där kundens intresse av integritet vägs mot företagets intresse av att spara uppgiften. Ju mer detaljerade uppgifter desto svårare att motivera ett skäl att hantera uppgifterna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
En sådan fråga har inget enkelt svar. Företaget måste göra en intresseavvägning där kundens intresse av integritet vägs mot företagets intresse av att spara uppgiften. Ju mer detaljerade uppgifter desto svårare att motivera ett skäl att hantera uppgifterna.
Fördelen med NIX är då att de inte får använda den information för att kontakta dig om du inte är kund längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.