När våren till slut kommer är det bråttom med allt. Efter att precis ha tagit bort innanfönstren är odlingshyllorna äntligen på plats och det är lättare med sådderna.

Planteringssystem med hyllor i fönster, inomhusodling av plantor, solljus genom förhäng, naturskymd utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 5 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
När våren till slut kommer är det bråttom med allt. Efter att precis ha tagit bort innanfönstren är odlingshyllorna äntligen på plats och det är lättare med sådderna.

[bild]
Vilka smarta och snygga hyllor. Hur har du fäst dem?
 
Det är byggt som en separat "bokhylla", två sidostycken med två hyllplan i nivå med spröjsen, och står på fönsterbrädan. Den är fäst med ett vinkelbeslag i mittenstolpen i fönstret (på undersidan av ett av hyllplanen). Lysrören är fästa under hyllplanen och lysrören kan enkelt flyttas upp och ned eftersom de hänger i en kedja. Konstruktionen passar mig bra eftersom jag inte har så mycket plats och det här är det enda fönstret mot solen.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Det är byggt som en separat "bokhylla", två sidostycken med två hyllplan i nivå med spröjsen, och står på fönsterbrädan. Den är fäst med ett vinkelbeslag i mittenstolpen i fönstret (på undersidan av ett av hyllplanen). Lysrören är fästa under hyllplanen och lysrören kan enkelt flyttas upp och ned eftersom de hänger i en kedja. Konstruktionen passar mig bra eftersom jag inte har så mycket plats och det här är det enda fönstret mot solen.
Tack!
Då är det samma grundkonstruktion som jag har i min kattsäkrade hylla, bara snyggare utförande.:love:
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Wei.. det blev färsk nyklippt gräslök från trädgården till sillen igår :D(y)

Person hackar gröna örter i keramikskål på träbord bredvid stekkorg och krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en stund och hitta tuvan.. :cool:
Men det fanns!
 
  • Gilla
  • Wow
fremax och 7 till
  • Laddar…
Fadai
Det gror fint i växthuset. Bild av små gröna skott i jord, med etikett "ZINNA". Plastbehållare används som miniväxthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unga växter gror i jord, etikett markerar möjligen sort eller planteringsdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Odlingstråg med jord och utslagna fröer i solljus; början till en planta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera småplantor i en svart plantbädd med jord, början till en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spetskål, röd- och gulbetor, zinnia och luktärter.
 
  • Gilla
  • Älska
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Det gror fint i växthuset. [bild][bild][bild][bild]
Spetskål, röd- och gulbetor, zinnia och luktärter.
Har du värme i växthuset?
 
Fadai
Jiji Jiji skrev:
Har du värme i växthuset?
Nej. Kål etc kan sås i minusgrader, de tål det mesta. Blommorna sådde jag förra veckan. Är mer rädd för att det blir alltför varmt på dagen, men ska väl sätta upp skuggardinen snart.
 
Fadai Fadai skrev:
Nej. Kål etc kan sås i minusgrader, de tål det mesta. Blommorna sådde jag förra veckan. Är mer rädd för att det blir alltför varmt på dagen, men ska väl sätta upp skuggardinen snart.
Det var zinniorna jag tänkte på. Har ni haft minusgrader sedan du sådde dem?
 
Fadai
Jiji Jiji skrev:
Det var zinniorna jag tänkte på. Har ni haft minusgrader sedan du sådde dem?
Jodå, 5-6 minus några nätter förra veckan, Men knappas så lågt i växthuset, kanske vid nollan. Fast jorden är ju rätt varm.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Den här vintern har gått hårt åt småplantorna. Jag tror att det mesta har dött. får väl ge det lite mer tid innan det blir kompost. Olika krukor med växter och jord på grönt bord utomhus. Zustand växterna verkar vissna eller döda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att det beror på att det först var 20 grader varmt långt in på hösten och sedan från en dag till en annan blev 11 grader kallt på natten. Sedan var det minusgrader rätt länge. (Så brukar vi inte ha det här där jag bor.) Växterna hann inte vintra in.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Satte några sticklingar av Westerlund på sensommaren och visste inte var jag skulle göra av dem så de hamnade i diskhon i tvättstugan. Tydligen var det precis där de vill vara så nu börjar de blomma.
Grön växt med rosa blomma framför tapet och kromad kran i inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökskran med örter framför, blommigt kakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och på bänken i tvättstugan står broccolin och verkligen väntar på att få komma ut.
Inomhusväxter belysta av växtlampa, odlade i krukor, på blommigt underlägg, mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inatt testar jag också med en liten kupevärmare i lilla växthuset så får vi se om det håller över noll-gradigt, ställde ut några av de fulaste pelargonerna till att börja med.
Växthusinteriör med plantor på hylla, elektrisk värmare på pall, genomskinlig plast, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För övrigt så ser det ut som kaos lite här och där med växter huller om buller och jord på golvet.
Inomhus trädgård med växter under belysning, trädgårdsredskap, planteringar på golv och bord, oordnat och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 6 till
  • Laddar…
Det höll 10 plusgrader inatt med värmaren så nu åkte fler pelargoner ut, risken finns väl att de stannar av i växten men tänker att det inte gör så mycket.
Ett växthus med olika plantor och hyllor, soligt väder, en pall och en värmefläkt inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Inomhusodling med växter under konstljus, skyddade av ett svart galler, på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser går chiliodlingen framåt i hundburarna.. några stycken fick flytta ut idag då det växt ur sitt hus :oops: nu står de i kattens värld.. (peppar peppar har han hitills inte visat intresse för dem)

Kruka med jord och spirande växter, blå etikett med text, inomhus odling, trälaminat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tagetesen har grott också, det gick snabbt.. funderar på vad jag ska ställa den (ute el inne..)
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
HAR SHOPPAT!!

Farmer Gracy har haft rea (jag köpte ju mina hostor där på ”super-rea”.. förra året och väntade på att få göra samma sak i år.. köpa rotbitar :giggle:) var 20% rabatt ..plus 10% påsk (y)

Är nöjd och förväntansfull..

Trädgårdsapp visar fyra olika växtsorter för plantering med kvantitet och planttyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på trädgårdsväxter med namn och antal: Hosta, Aquilegia, Veronica, Liatris. Försäljning, trädgårdsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.