Har ställt lite frågor här i forumet ang att anlägga en ca 120m lång grusväg till huset vi ska bygga, men jag tänkte skulle vara bra att samla alla mina dumma frågor i en tråd allt eftersom de dyker upp och vem vet, någon kanske har nytta av mina misstag i framtiden :).

Lite grundfakta, den kommer löpa över både morän/pinje(första 50-75m iaf), gammal jordbruksmark, gamla diken, glaciärlera, det kommer förmodligen behövas sprängas och det kommer behövas en del vägtrummor.
Kommer även gräva ett kabeldike parallellt med med vägen för elen upp till huset, men även lägga ner rör för framtida belysning längs vägen.

Jag är inte ute efter att bygga en väg som uppfyller alla standarder som finns, utan en väg som pallar med att betongbil, lastbil med prefabhuset och framtida slamtömningsbil kan ta sig fram. Mao good enough. Blir det små potthål så får jag fylla ingen dem allt eftersom, men jag vill inte behöva ta dit en tungbärgare för betongbilen har kört fast :rofl:

Min plan för första delen där det är morän:
Gräva bort allt organiskt mtrl
Markduk N2
Bergkross 0/63
(sen slitlager, men det kommer dit efter vägen är klar)
den kommer även löpa över ett gammalt dike som jag frågat om i en tidigare tråd. Det kommer jag fylla igen med små och medelstora stenar som redan finns i ett stenröse.

Sen kommer jag fram till en passage där det nog är lite mer sankt, eller åtminstone har varit ett dike en gång i tiden för det är i dagsläget vatten där, finns nog en del lera oxå och då blir klurigare.

(längre än så här har jag inte planerat än :))

Frågor så här långt.
Ungefär hur tjockt lager lager 0/63 ska jag ha?
När man fyller igen diket med sten, ska det vara markduk under stenarna?

När det blir lite mer blött och lerigt, ska man lägga på ett extra lager av bergkross med större fraktioner först eller hur ska man gå till väga?

Om man ska ha ett kabeldike bredvid vägen, är det något spec man ska tänka på?
 
Redigerat:
Varför i ska du ha belysning. Det är redan på tok för ljust på natten. En infart på landsbygden behöver inte belysning.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför i ska du ha belysning. Det är redan på tok för ljust på natten. En infart på landsbygden behöver inte belysning.
Du... där ute är det becksvart om natten på vintern, du ser inte ett skit :D
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag vet inte om du redan har tittar i Trafikverkets handbok för att bygga denna väg:

http://trafikverket.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1547645&dswid=213

Där hittar du en tabell som anger hur tjockt bärlager du behöver på terrassytan för att få långsiktig bärighet. Värst är det när du ska lägga vägen på gammal åkermark/lera.

Här är tabellen:

Rekommenderade tjocklekar för väglager baserat på årstrafik, klimatzon, materialtyp.

Så på lermarken krävs rätt rejält förstärkningslager, typ 450 mm och sen bärlager 100 mm på det och 50 mm väggrus 0-18 mm som slitlager överst. Lägger du vägen där du har sprängt så slipper du i princip förstärkningslager och du kan även gå ned om det är torr och fast morän.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Du... där ute är det becksvart om natten på vintern, du ser inte ett skit :D
Desto större anledning att inte förstöra det.
Det ska vara mörkt på natten.
 
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
Jag kan hålla med Daniel om belysningen. Det används alldeles för mycket trädgårds- och vägbelysning i onödan. Men jag förstår också att det ibland behövs. Det bästa hade ju varit att belysningen går på rörelsedetektor och att den inte nödvändigtvis reagerar så fort någon går utanför dörren...?
 
  • Gilla
Flomi och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Du... där ute är det becksvart om natten på vintern, du ser inte ett skit :D
Därför har man alltid pannlampa när man går någonstans så andra lampor behövs inte. Utom kanske en brolampa eller gårdslykta utanför själva huset.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Ang belysning: vi har barn som kommer gå längs denna väg kvällstid, någon form av belysning behövs.
Sen behöver den givetvis inte vara på hela tiden
 
  • Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte om du redan har tittar i Trafikverkets handbok för att bygga denna väg:

[länk]

Där hittar du en tabell som anger hur tjockt bärlager du behöver på terrassytan för att få långsiktig bärighet. Värst är det när du ska lägga vägen på gammal åkermark/lera.

Här är tabellen:

[bild]

Så på lermarken krävs rätt rejält förstärkningslager, typ 450 mm och sen bärlager 100 mm på det och 50 mm väggrus 0-18 mm som slitlager överst. Lägger du vägen där du har sprängt så slipper du i princip förstärkningslager och du kan även gå ned om det är torr och fast morän.
Jo jag har sett den Tabellen
Men den är inte helt lätt att tyda för en nybörjare
Sedan är det väl högre krav(gissar jag) om det är ett företag som bygger åt en kund och då har garantiåtaganden mm än om man gör åt sig själv och kan fixa till efterhand?
Det jag är ute efter är vad som är tillräckligt bra under olika förutsättningar
 
N noone70 skrev:
Ang belysning: vi har barn som kommer gå längs denna väg kvällstid, någon form av belysning behövs.
Sen behöver den givetvis inte vara på hela tiden
Barn klarar sig även när det är mörkt. Förse dem med en ficklampa. Sannolikt har de redan en i telefonen. Man behöver inte lysa upp allt mörker.
 
  • Gilla
Flomi och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte om du redan har tittar i Trafikverkets handbok för att bygga denna väg:

[länk]

Där hittar du en tabell som anger hur tjockt bärlager du behöver på terrassytan för att få långsiktig bärighet. Värst är det när du ska lägga vägen på gammal åkermark/lera.

Här är tabellen:

[bild]

Så på lermarken krävs rätt rejält förstärkningslager, typ 450 mm och sen bärlager 100 mm på det och 50 mm väggrus 0-18 mm som slitlager överst. Lägger du vägen där du har sprängt så slipper du i princip förstärkningslager och du kan även gå ned om det är torr och fast morän.
Ska skriva ut handboken i kväll och läsa
 
D Daniel 109 skrev:
Barn klarar sig även när det är mörkt. Förse dem med en ficklampa. Sannolikt har de redan en i telefonen. Man behöver inte lysa upp allt mörker.
Visst säg du det till dem :crysmile::rofl::crysmile:
 
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Jo jag har sett den Tabellen
Men den är inte helt lätt att tyda för en nybörjare
Sedan är det väl högre krav(gissar jag) om det är ett företag som bygger åt en kund och då har garantiåtaganden mm än om man gör åt sig själv och kan fixa till efterhand?
Det jag är ute efter är vad som är tillräckligt bra under olika förutsättningar
Se det så här, bygger du enligt denna handbok så håller vägen för tung trafik även när lermarken är blöt som nu. Bygger du med ett tunnare förstärkningslager så får du räkna med att vägen kalvar när du kör grusbil på den så här efter tjällossningen och leran är som blötast. Det går att fixa genom att lägga på några lastbilslass med nytt grus. Så det är bara en fråga om vad du accepterar och lermarken är din utmaning. Grusig morän och berg är lätt att bygga väg på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte om du redan har tittar i Trafikverkets handbok för att bygga denna väg:

[länk]

Där hittar du en tabell som anger hur tjockt bärlager du behöver på terrassytan för att få långsiktig bärighet. Värst är det när du ska lägga vägen på gammal åkermark/lera.

Här är tabellen:

[bild]

Så på lermarken krävs rätt rejält förstärkningslager, typ 450 mm och sen bärlager 100 mm på det och 50 mm väggrus 0-18 mm som slitlager överst. Lägger du vägen där du har sprängt så slipper du i princip förstärkningslager och du kan även gå ned om det är torr och fast morän.
Har du någon koll på hur det är med glaciärenlera?
Enligt en geologisk karta ska det vara 1-3m glaciärlera.
Jag vet inte vad som skiljer den från vanlig lera, men en gissning är att den borde vara rätt kompakt med tanke på att den packats av 1km tjock is
 
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Har du någon koll på hur det är med glaciärenlera?
Enligt en geologisk karta ska det vara 1-3m glaciärlera.
Jag vet inte vad som skiljer den från vanlig lera, men en gissning är att den borde vara rätt kompakt med tanke på att den packats av 1km tjock is
Glaciallera är väl den som vi har i Sverige längs kusterna, brukar ligga varvigt efter årstiderna. Blir rejält smetig under vintern. På ytan brukar det vara torrskorpelera, alltså att leran har blandats om av årstidernas verkan.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.