88 045 läst · 384 svar
88k läst
384 svar
Jag är hyresgäst i ett svartbygge?
Hej,A Alexn72 skrev:
Det är ett lagkrav i de flesta flerfamiljshus, se info på länken:
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/
Du har inte bott på landet va?K kortis skrev:
Ivan hade varken slavar eller knark. Speciellt organiserad var han inte heller, ofta fick man dunken innan den hunnit svalna (just in time delivery?). Skulle nog säga att han var en vanlig småalkad lantis.
Jag slutade själv handla där när kunde gå på boa och handla bärs. Men smaken av finkel sitter fortfarande kvar 20+år senare....
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det var åtminstone närproducerat!Unikt namn skrev:Du har inte bott på landet va?
Ivan hade varken slavar eller knark. Speciellt organiserad var han inte heller, ofta fick man dunken innan den hunnit svalna (just in time delivery?). Skulle nog säga att han var en vanlig småalkad lantis.
Jag slutade själv handla där när kunde gå på boa och handla bärs. Men smaken av finkel sitter fortfarande kvar 20+år senare....
U ör det ju sex mil till byn när jag som oftast är på landetUnikt namn skrev:Du har inte bott på landet va?
Skönt att det löser sig! Försök få det skriftligt att du inte behöver betala mer hyra. Efter det kan du ju alltid anonymt tipsa lämplig instans hos kommunen och möjligtvis skatteverket att det finns flera hyreslägenheter på den adressen och att de inte verkar vara helt okej. Sen kan du lägga hela grejen bakom dig och låta kommunen/skv ta hand om ärendet bäst dom vill.Anja Jönsson skrev:Idag är 2april och jag fick nyckel till ny lägenhet igår. Tur i oturen! Men denna ide, att skriva här, fick jag häromdagen när jag tittade runt i stall-lägenheten och insåg: Fan! Har jag bott i denna kylan och STÅTT UT!? Och betalat så mycket för något jag inte ens kan sova i! Hur stod förra hyresgästen ut? Och finns det ens ventilation?? Ett ljus tändes i mitt sinne och jag började leta runt. Det finns INTE en springa! Inget alls på toalett, tätslutande badrumsdörr, inget kring dessa vackra gamla metallfönster, ja NOLL!
DÅ kom jag på! Åh måste fråga i ett byggforum! Någon måste veta mer regler än jag, och kunna ge mig råd, likt ni gjort!
Jag känner mig rakryggad och säker och hör av mig till uthyraren. Jag skriver: jag ber om att slippa uppsägningstid på tre månader. Jag vill alltså ej betala hyra april maj juni. Jag undrar om lägenheten du hyrt ut, ens är godkänd som bostad? Jag känner mig lurad. Kontraktet jag skrev på, var för ett boende. Inte en kall skrubb, där jag får åka hem till min mamma för att få sova, kl 2 på natten. Finns det ens ventilation? Kan du komma och visa mig vart den sitter?
Han svarade ej på ventilations frågan alls. Skrev bara: "Du kan flytta imorgon och du behöver inte betala mer."
Så nu flyttar jag! Tack alla för hjälpen! Och slipper betala 17000:- nu i tre månader (dubbla hyror!) (9000:- för gamla och 8000:- för nya)
Tack all! Nu överlever jag! För 17000:- extra hade jag inte!
Ni har kommenterat mycket fel i lägenheten. Känns så skönt att lämna. Jag har funderat. Och det har kännts i hela själen att: här ska man inte bo. Ingeting "fungerar" korrekt och i varje litet moment av vardagen krånglar något. Allt från planlösning, till luftkvalitet, ljudnivå, värme, sophämtning osv...
Tack för proffs hjälp! ❤️
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Folk som yrat om att jävlas med att om myndigheterna. För det första det är bara barnsligt att hämnas. Ska man tipsa om hämmd bör man veta vad man sysslar med.
Värmem Ett element till så är värmen löst. Men vi vet inte om allting var korrekt. Sen
är 17gr inomhus godkänt. Självklart krävs väldig lite för få godkänt. Lyhört? omöjligt att svata om. Jag misstänker att bi ts som väldigt känslig lätt blir av stör ljud av ljud samt att det inte ska vara tyst
Värmem Ett element till så är värmen löst. Men vi vet inte om allting var korrekt. Sen
är 17gr inomhus godkänt. Självklart krävs väldig lite för få godkänt. Lyhört? omöjligt att svata om. Jag misstänker att bi ts som väldigt känslig lätt blir av stör ljud av ljud samt att det inte ska vara tyst
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Då kontaktar jag dig direktK kortis skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
självdrag finns kvar idag. Ofta är fönsterBjörkisvägen skrev:Fast då under förutsättningen att fönstren är öppningsbara.
Förr i tiden hade man en varm murstock som skapade självdrag, duschade inte inne och hade något lägre lagkrav på boendemiljö än vad vi har idag.
Sannolikt är det eluttag utan jordfelsbrytare precis utanför duschen, vilket möjligen var ok i 1930-talets lort-Sverige, men är förbjudet idag då det är direkt livsfarligt.
Så ur lagens mening handlar det här inte om en ung kvinna som har dålig koll, itan om en gammal gubbe - hyresvärden - som inte har koll eller är lagbrytare medvetet.
Än idag dyggs lägenheter med självdrag. Än idag gör fönster att öppna Kan bara bra och ha lite kåBjörkisvägen skrev:Fast då under förutsättningen att fönstren är öppningsbara.
Förr i tiden hade man en varm murstock som skapade självdrag, duschade inte inne och hade något lägre lagkrav på boendemiljö än vad vi har idag.
Sannolikt är det eluttag utan jordfelsbrytare precis utanför duschen, vilket möjligen var ok i 1930-talets lort-Sverige, men är förbjudet idag då det är direkt livsfarligt.
Så ur lagens mening handlar det här inte om en ung kvinna som har dålig koll, itan om en gammal gubbe - hyresvärden - som inte har koll eller är lagbrytare medvetet.