R Risarvaren skrev:
Det verkar inte finnas någon utrymningsväg heller.
Om så är fallet så kan kommunen tvinga fastighetsägaren att utrymma bostaden bums!
En finns ju, genom dörrn. Har svårt att tro att det ALLTID krävs två? Skulle det isf krävas ett öppningsbar fönster? Jag har visserligen av en slump haft öppningsbart fönster, när jag sökt/byggt men ingen har nämnt det. Om ytan är tillräckligt liten känns det orimligt.
I denna lägenhet vore det lämpligt med ett fönster på loftet med ex en repstege, men nu var väl inte den väggen mot fasad, utan mot en grannlägenhet? Så sover man på loftet och lägenheten brinner, är det nog svårt att ta sig ut.
 
R roli skrev:
Du kan gå till boverket.se och söka. Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd - avsnitt 5:321
Då kommer nästa fråga gäller det för den aktuella lägenheten på ca 35kvm.
I de du länka till hittar jag"max 30 personer, max 200personer" känns som detta gäller för andra ändamål.
 
A Alexn72 skrev:
Då kommer nästa fråga gäller det för den aktuella lägenheten på ca 35kvm.
I de du länka till hittar jag"max 30 personer, max 200personer" känns som detta gäller för andra ändamål.
Du får väl ta och läsa allt och inte bara delar. Normkrav står sällan samlat på en enda punkt utan är utspridda.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
De du länkar till säger att om de är självdrag så finns inget kvar på ovk.
(y)
Även om det är så att självdrag skulle vara tillräckligt, så kan jag inte se hur det skulle kunna vara självdrag i den bostaden. Var menar du att tilluft/frånluft via självdrag finns?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Var hittar man den informationen?
Just Google it....
Du får 100 träffar från olika myndigheter och organisationer
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
En finns ju, genom dörrn. Har svårt att tro att det ALLTID krävs två? Skulle det isf krävas ett öppningsbar fönster? Jag har visserligen av en slump haft öppningsbart fönster, när jag sökt/byggt men ingen har nämnt det. Om ytan är tillräckligt liten känns det orimligt.
I denna lägenhet vore det lämpligt med ett fönster på loftet med ex en repstege, men nu var väl inte den väggen mot fasad, utan mot en grannlägenhet? Så sover man på loftet och lägenheten brinner, är det nog svårt att ta sig ut.
Det krävs alltid två. Finns tydliga prejudikat där petsoner som köpt bostadsrätter blivit tvingade att flytta ut av den anledningen.
 
P patriklarsson skrev:
En finns ju, genom dörrn. Har svårt att tro att det ALLTID krävs två? Skulle det isf krävas ett öppningsbar fönster? Jag har visserligen av en slump haft öppningsbart fönster, när jag sökt/byggt men ingen har nämnt det. Om ytan är tillräckligt liten känns det orimligt.
I denna lägenhet vore det lämpligt med ett fönster på loftet med ex en repstege, men nu var väl inte den väggen mot fasad, utan mot en grannlägenhet? Så sover man på loftet och lägenheten brinner, är det nog svårt att ta sig ut.
Det kan ju brinna framför den enda utgången, därför behövs två av varandra oberoende utgångar.
Ja det blir svårt att utrymma från den aktuella lägenheten om man sover på loftet.
Kontentan blir att man inte får bo där.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det kan ju brinna framför den enda utgången, därför behövs två av varandra oberoende utgångar.
Ja det blir svårt att utrymma från den aktuella lägenheten om man sover på loftet.
Kontentan blir att man inte får bo där.
Görs en inspektion s å måste man flytta ut, tror inte fastighetsägaren kan kräva hyra i det läget.
 
R Risarvaren skrev:
Görs en inspektion s å måste man flytta ut, tror inte fastighetsägaren kan kräva hyra i det läget.
Som svar på trådrubriken, det kan omöjligt finnas något bygglov där...
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det kan ju brinna framför den enda utgången, därför behövs två av varandra oberoende utgångar.
Ja det blir svårt att utrymma från den aktuella lägenheten om man sover på loftet.
Kontentan blir att man inte får bo där.
Så med andra ord spelar det ingen roll hur liten bostaden är? Så en etta på 20e våningen ska man alltså hoppa ut genom öppningsbart fönster om det brinner vid dörrn? Då går jag hellre genom elden :)
Eller låt säga en attefallsbostad som har ytterdörr och fönster bredvid varandra i h ett sovloft i andra änden, ganska lik TS lght. Brinner det där tar man sig inte ut oavsett.
Jag ser det inte enklare att öppna ett fönster bredvid e dörr som brinner än att sparka ut dörren. Däremot att man har en väg ut på borrenplan o en väg ut på övre plan i en 1,5-2 plansvilla, förstår jag vitsen med. Det andra är ju bara hål i huvet regler.
 
P patriklarsson skrev:
Så med andra ord spelar det ingen roll hur liten bostaden är? Så en etta på 20e våningen ska man alltså hoppa ut genom öppningsbart fönster om det brinner vid dörrn? Då går jag hellre genom elden :)
Eller låt säga en attefallsbostad som har ytterdörr och fönster bredvid varandra i h ett sovloft i andra änden, ganska lik TS lght. Brinner det där tar man sig inte ut oavsett.
Jag ser det inte enklare att öppna ett fönster bredvid e dörr som brinner än att sparka ut dörren. Däremot att man har en väg ut på borrenplan o en väg ut på övre plan i en 1,5-2 plansvilla, förstår jag vitsen med. Det andra är ju bara hål i huvet regler.
En etta har alltid fönster och räddnimg kan ske medelst stegar av olika slag.
En formell vistad skall ha en alternativ väg ut. Punkt.
Att göra iordning en källarlägenhet för uthyrning går inte för sig utan alternativ utgång stor nog för en person.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
utan alternativ utgång stor nog för en person.
Utveckla gärna, storlek på ex källarfönster som man ska åla sig ut ur, 2m över golv?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Så med andra ord spelar det ingen roll hur liten bostaden är? Så en etta på 20e våningen ska man alltså hoppa ut genom öppningsbart fönster om det brinner vid dörrn? Då går jag hellre genom elden :)
Eller låt säga en attefallsbostad som har ytterdörr och fönster bredvid varandra i h ett sovloft i andra änden, ganska lik TS lght. Brinner det där tar man sig inte ut oavsett.
Jag ser det inte enklare att öppna ett fönster bredvid e dörr som brinner än att sparka ut dörren. Däremot att man har en väg ut på borrenplan o en väg ut på övre plan i en 1,5-2 plansvilla, förstår jag vitsen med. Det andra är ju bara hål i huvet regler.
Du får projektera hur ditt enskilda fall ska lösas när du ansöker. Vi kan inte plädera och förklara alla regler för alla tänkbara scenarion här i tråden.

I typfallet ska man kunna utrymma själv utan hjälp av räddningstjänsten, man ska inte bli fast och utlämnad.

I 20-våningshuset går du ut på balkong eller genom reservutgång till trapphus.

Folk kommer bli inbrända men reglerna ska trygga att idiotfel undviks.

TS' hyresvärd har hål i huvudet.
 
  • Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Utveckla gärna, storlek på ex källarfönster som man ska åla sig ut ur, 2m över golv?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...de/boverkets-byggregler/brandskydd/utrymning/

Fönster bör ha en fri öppning med minst 0,50 meters bredd och minst 0,60 meters höjd. För fönster som är vridbara kring en horisontell axel bör det fria måttet beräknas under fönsterbågens lägst belägna del. Summan av bredd och höjd bör vara minst 1,50 meter. Öppningens underkant bör ligga högst 1,2 meter över golv.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.