R Robert-san01 skrev:
Att Tesla är dyra att försäkra har jag fått förklarat delvis beror på att de är dyra att laga då det inte finns så många verkstäder som gör det och då blir det dyra transporter.

Samt att det är långa köer till verkstäderna och långa leveranstider på delar så försäkringsbolagen måste stå för lånebil långa tider eller lösa in bilarna.

Kollegan fick vänta nästan 6mån på byte av en huv och skärm till sin MX förra året.
Betalar 350kr halvförsäkring för min Model 3 Long range 2023
 
M
A AndersS skrev:
Då är det intressanta hur många vi "naiva" är om snittsträckan för privatbil är 1100 mil/år? Många har i tråden skrivit att runt 2000-2500 mil/år räknar man hem en elbil kontra motsvarande fossil, dyrare inköp kontra minskad driftkostnad.
Så jag ändrar mig, vi är kanske inte naiva utan relevanta;)
Anders, jag misstänker att denna tråd kommer att förändras över tid. Här sitter mängder med folk bakom tangenterna som har tjänstebil, med dessa är det hopplöst att ens föra en dialog om kostnader för att äga en bil privat.

Sedan har vi alla som privatleasat sina bilar innan bonusen togs bort. Det är väldigt väldigt få i denna tråd (som jag förstått det) som äger sin elbil och där elbilen är såpass gammal att den måste helförsäkras. Bara genom bonusen kan det skilja 20kr/mil mellan före och efter för normalbilisten på ett privatleasingavtal.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
M
T Trevlig skrev:
Betalar 350kr halvförsäkring för min Model 3 Long range 2023
Kommer du behålla den efter 3 år?
 
M Markarbetaren skrev:
Anders, jag misstänker att denna tråd kommer att förändras över tid. Här sitter mängder med folk bakom tangenterna som har tjänstebil, med dessa är det hopplöst att ens föra en dialog om kostnader för att äga en bil privat.

Sedan har vi alla som privatleasat sina bilar innan bonusen togs bort. Det är väldigt väldigt få i denna tråd (som jag förstått det) som äger sin elbil och där elbilen är såpass gammal att den måste helförsäkras. Bara genom bonusen kan det skilja 20kr/mil mellan före och efter för normalbilisten på ett privatleasingavtal.
Jodå, har haft både under alla de år man haft bil, blev väl 25 år med tjänste/förmånsbil också, mesta tiden då det också ingick bränslekort vilket var trevligt.
Och sedan tråden startades har en del förändrats. Har räknat så objektivt det går, först på stora, sedan trodde jag att det skulle vara enklare med den lilla. Men med idag två bilar som blivit 6-7 år och körs betydligt mindre tillsammans under 2000 mil blir det bara svårare.
Ser bilen dessutom som transportredskap, så inga extra värderingar av att en ny bil ska stå garageplatsen, "längre" ska jag ärligt tillägga.;)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag blir lite nyfiken här, exakt vad är det som hindrar att en bränslebil med automatlåda har One Pedal Drive?

Sen att kanske ingen tillverkare ännu valt att ha det är en annan femma, men jag ser ingen som helst teknisk orsak till att det inte skulle kunna finnas.
Håller helt med. Har funderat på samma sak.
 
J jocke31 skrev:
Håller helt med. Har funderat på samma sak.
En del av den funktionen får man med autofarthållare och någon form av självkörande funktion. Med automat stannar den i bilkö, trafikljus med bil framför, etc, och följer sedan med när fordon framför kör. Så kanske man satsat på det istället och sedan även lagt utvecklingspengar på elbilarna.
 
M Markarbetaren skrev:
Kommer du behålla den efter 3 år?
Nope.

Men om jag gör så kostar det cirka 1200kr månaden.

Dock så har man ändå garanti 1 år till på hela bilen och 5 år till på drivlinan.
 
T Trevlig skrev:
Nope.

Men om jag gör så kostar det cirka 1200kr månaden.

Dock så har man ändå garanti 1 år till på hela bilen och 5 år till på drivlinan.
Vad ingår i "drivlinan" och finns det friskrivningar gällande vissa fel?
Är det obegränsad körsträcka?
 
T Trevlig skrev:
Nope.

Men om jag gör så kostar det cirka 1200kr månaden.

Dock så har man ändå garanti 1 år till på hela bilen och 5 år till på drivlinan.
Grymt billigt!
Något bolag som är för vanliga människor?
För mig kostar de flesta bolag drygt 3000:-
Så jag överväger inte ens en Tesla.

Men om du har lösningen så är det nog många som är intresserade:)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Grymt billigt!
Något bolag som är för vanliga människor?
För mig kostar de flesta bolag drygt 3000:-
Så jag överväger inte ens en Tesla.

Men om du har lösningen så är det nog många som är intresserade:)
Kolla Trygghansa, länsförsäkringar och watercirkels.

Alla landar jag på runt 350-500 månaden halv, 2000 mil. 35år Hus i mindre stad.
 
M
T Trevlig skrev:
Nope.

Men om jag gör så kostar det cirka 1200kr månaden.

Dock så har man ändå garanti 1 år till på hela bilen och 5 år till på drivlinan.
När jag kollar försäkringen på t.ex. Trygg Hansas "Insure My Tesla" på en ny 2023 års model 3 LR så ligger den på 400kr halv och 1400kr för hel per mån. En 3 år gammal kostar 600kr resp. 2100kr per mån.
Så ett rimligt antagande är att försäkringskostnaden för en ny model 3 idag kommer att vara 50% högre om 3 år.

Mina preffar är 50+, 3000kr självrisk, max 1000 mil/år och förare under 24 år. Självklart kan jag komma undan billigare med dubblad självrisk och ingen förare under 24 år. Men för jämförelsens skull vad jag har idag så..
 
M Markarbetaren skrev:
När jag kollar försäkringen på t.ex. Trygg Hansas "Insure My Tesla" på en ny 2023 års model 3 LR så ligger den på 400kr halv och 1400kr för hel per mån. En 3 år gammal kostar 600kr resp. 2100kr per mån.
Så ett rimligt antagande är att försäkringskostnaden för en ny model 3 idag kommer att vara 50% högre om 3 år.

Mina preffar är 50+, 3000kr självrisk, max 1000 mil/år och förare under 24 år. Självklart kan jag komma undan billigare med dubblad självrisk och ingen förare under 24 år. Men för jämförelsens skull vad jag har idag så..
Vet inte varför det är billigare för mig.
 
  • Skärmklipp av fordonsförsäkringar med priser och täckningsdetaljer på svenska. Halvförsäkring vald, rabatter applicerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Betalar 350kr halvförsäkring för min Model 3 Long range 2023
Kollat vad hel kommer att kosta?
 
T Trevlig skrev:
Vet inte varför det är billigare för mig.
Beror också på vart och hur du bor, skadehistorik, om du varit av med körkortet osv. Frun får ca 15% lägre premie än jag om vi frågar på samma bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.