Nu har jordfelsbrytaren löst ut några ggr under de två senaste veckorna men ingen automatsäkring löser ut?!

jordfelsbrytaren går att återställa omgående, det lite märkliga är också att jfb löst ut ganska exakt samma tid på dygnet.

Tagit bort de timers som styr lampor och funderat på vad mer som kan slå till/från samma tid. Men inte hittat var det felar.

ngt tips på hur jag eller elektriker går vidare

E
R RogerH skrev:
Nu har jordfelsbrytaren löst ut några ggr under de två senaste veckorna men ingen automatsäkring löser ut?!

jordfelsbrytaren går att återställa omgående, det lite märkliga är också att jfb löst ut ganska exakt samma tid på dygnet.

Tagit bort de timers som styr lampor och funderat på vad mer som kan slå till/från samma tid. Men inte hittat var det felar.

ngt tips på hur jag eller elektriker går vidare
Lägg upp foto på din gruppförteckningen så syns det vad den betjänar.

I grund och botten är det ett fel av något slag som ligger bakom, antingen har de kumulativa felströmmarna nu nått precis den nivån eller så handlar det om isolationsfel nolla-jord eller fas-jord.

I fallet nolla-jord är det inte helt enkelt att med din taktik frånskilja felet.

Jfb servar hela huset (ej garaget) så kök, tvättstuga, pannrum, badrum etc så mig veteligen ligger alla säkringar i huset över jfb.

Lite skumt tycker jag det är att jfb löst ut nästan på minuten 22:38 fyra ggr och vid en annan tidpunkt vid ett tillfälle. Borde inte detta tyda på att det är ngt som slår till eller från då som en lampa, golvvörme eller ngt annat som är tidsstyrt. Kan det bara ngt annat som påverkar att det blir ganska exakt samma tid

Tidpunkten kan vara en ledtråd, eller så är det slump. Men vad har du för apparater som är tidsstyrda?

Har du någon tariffstyrning, så att ex. värmen kör igång vid låg eltaxa? Har du laddare till elbil som går igång när färre saker drar el?

E
R RogerH skrev:
Jfb servar hela huset (ej garaget) så kök, tvättstuga, pannrum, badrum etc så mig veteligen ligger alla säkringar i huset över jfb.
Det går att ha teorier här men då du berättar att alla dessa grejer ligger på så hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med elektriker för meggning/isolationsprovning av anläggningen samt utökning med 2-3 jordfelsbrytare till.

• Gilla
SorenR
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tidpunkten kan vara en ledtråd, eller så är det slump. Men vad har du för apparater som är tidsstyrda?

Har du någon tariffstyrning, så att ex. värmen kör igång vid låg eltaxa? Har du laddare till elbil som går igång när färre saker drar el?
H hempularen skrev:

Det jag kan tänka mig var nexa brytare till lampor eventuellt golvvörme i badrum men inget annat.... funderade just nu på att en del telefoner eventuellt kan ha tidsstyrd laddning i oprativet. Men de flesta om inte alla laddas under alla möjliga tider

Värmepump som kör legionellabränning och en dålig elpatron kopplas in?

• Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
Avfrostning av gammal kyl/frys?
Eftersom felet verkar försvinna med att strömmen bryts kan det vara någon funktion som startar efter en viss tid men som förblir avstängd efter att strömmen brutits.

Lånar tråden, tände utebelysningen och vår JFB löstes. Däremot är alla dvärgsäkringar uppfällda, ska inte säkringen till utebelysningen också lösa ut vid jordfel? Om JFB inte hade löst ut direkt när jag tände så hade jag ju inte kunnat identifiera grupp?

Jordfelsbrytaren löser ut vid en felström på max 0,03 A. Säkringarna behöver minst 15-20 A.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Lånar tråden, tände utebelysningen och vår JFB löstes. Däremot är alla dvärgsäkringar uppfällda, ska inte säkringen till utebelysningen också lösa ut vid jordfel? Om JFB inte hade löst ut direkt när jag tände så hade jag ju inte kunnat identifiera grupp?

Säkringar skyddar mot överbelastning/kortslutning. En jordfelsbrytare löser ut vid felströmmar på 30 mA eller mer mot jord.

Alltså två olika skyddsmekanismer.
Det kan ibland vara svårt att identifiera och hitta stället där överledningen som skapar felströmmen finns.

• Gilla
plaggis och 1 till
  • Laddar…
Har 6 såna utomhusstolpar, och 16 såna där infällda boxar runt huset under taket. Ni ser ju hur kablarna ser ut där inne, kopplat i vanlig plint och inte i nån ip-klassad liten kopplingsdosa.

Nåt att göra åt eller bör skräpet helst bytas i så fall? Tänker mig egen JFB till utebelysning i alla fall,om inte annat. Har 1 ledig plats i centralen...

• Solcellslampa i snötäckt buskage, vinterdag, snö på marken, snöfläckar på lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal ventilationsöppning med gallerskydd, dammig, innehåller kablar och väggfästen, behöver underhåll.
    Skapa konto
  • Vit vägg med svart ventilationsgaller. Textur, enkel, arkitektur, vertikalt perspektiv, byggnadsdetalj.
    Skapa konto
Du har 230 V ut till pollarna. Nu är vädret fuktigt och blött, överledning till jord blir. Det blir till att lyfta upp alla och kolla så inte myrorna har byggt i stolpen, med en massa jord. En klassiker när JFB löser på stolp/pollare stolpar. Hittat många sådana myrbon i stolpar och i grova stolpar bygger dom 1 meter upp

EDIT Westalarmaturer i takfoten

J jonaserik skrev:
Du har 230 V ut till pollarna. Nu är vädret fuktigt och blött, överledning till jord blir. Det blir till att lyfta upp alla och kolla så inte myrorna har byggt i stolpen, med en massa jord. En klassiker när JFB löser på stolp/pollare stolpar. Hittat många sådana myrbon i stolpar och i grova stolpar bygger dom 1 meter upp

EDIT Westalarmaturer i takfoten
Tack, 2 av pollarna har lock på stolpen. Dem andra verkar ha skruvar på själva lamphuvudet. Är det lamphuvudet jag ska lyfta och checka på dessa?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.