2 427 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Buskar som insynsskydd
yonna skrev:
S Sofia. skrev:Hej!
Jag har fått väldigt många träd borttagna runt min tomt för att det ska styckas av och byggas ett hus. Jag vill anlägga ett buskage som insynsskydd sommartid, vill inte ha någon prydlig häck eftersom jag inte tycker att det passar. Jag har möjlighet att göra ett väldigt stort buskage om jag vill och vill att det ska vara runt 2 meter högt. Jag funderade antingen på att sätta bara vresrosor eller om man ska blanda. Bor i zon 3, soligt läge. Hur hade ni skapat ett buskage som ser naturligt ut?
Satsa på bambu om din växtzon tillåter det. Bergbambu blir inte så höga kanske max 3,5 m så man behöver inte klippa dem.
De växer otroligt fort jämfört med flesta andra alternativ.
Se bifogade bilder. Plantering, efter ett år, efter 2 år, efter tre år. Tror att ingen annan växt slår det.
Hade lite samma fundering. Jag tog klassikern thuja, men skulle nog valt något annat om jag gjort om det igen. Thuja är så tråkigt.
I väntan på att insynsskyddet växer sig tätt så placerade jag en 10m lång knappt 2m hög vedstapel, parallellt med häcken.
I väntan på att insynsskyddet växer sig tätt så placerade jag en 10m lång knappt 2m hög vedstapel, parallellt med häcken.
Liknande trådar
-
Buskar som insynsskydd, vem anlita?
Häckar, Buskar & Träd -
Insynsskydd träd/buskar
Häckar, Buskar & Träd -
Fråga om okända träd/buskar samt om insynsskyddsväxter
Häckar, Buskar & Träd -
Insynsskyddande häck/buskar i Jämtland
Häckar, Buskar & Träd -
Vad för buskar för insynsskydd på denna plats?
Häckar, Buskar & Träd