jonmo jonmo skrev:
Ja helt ärligt har jag ju tagit bort lite masonitbitar som satt för de delar som inte täcktes av kapslingarna. Man fann det uppenbarligen vara en god ide att skuva masonit framför värsta delarna av installationen. Som distanser valde man såklart det isolerande materialet "kopparrör".
Perfekt! Koppar leder ju bara ström när det omsluts av PVC…
 
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
Fixar inte målaren det där också? Eller det kanske är just det han gjort….:rofl:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag vill kommentera det raljerande kommentarerna angående centralen i sommarstugan.
(Italic = Jonmo )

Vad tycker vi om denna installation i sommarstugan?



Några highlights:
Slut på 6mm2? Inga problem, 2*1,5 är ju ungefär 6 så arean är ju ungefär samma.

Det är godkänt att ha matande arean lika med utgående


Fick några ledare över? Inga problem, låt dem hänga bredvid bara.
Låg dom innanför kapslingen bör de 1 ) märkas 2) sättas Wago på änden

Inga passande klamrar till röret för inkommande el? Lugna ner dig, tapeten håller röret på plats!
Inte snyggt men inget allvarligt fel

Har man kort med rör kan man med fördel använda ett till flera grupper. Funkar ju utmärkt med 16 enfasgrupper och 2 trefas på 10 utgående VP-rör.
Kan vara helt godkänt dock beroende på belastning så att man ej får överhettning (vilket det är ganska liten sannolikhet ...)


Är det verkligen korrekt med en takdosa där det går in en knippe med 4 spänningssatta faser och två nollor som bara genar genom dosan, samt två nollor, två faser samt en nolla som kommer in genom en annan stuts och viker av åt sidan.
Ja det är korrekt, inget fel.
]
Slutligen en bild på något som inte är fel men fantastiskt. Ett drivdon av det mer aggressiva slaget
Och var ligger felet med denna transformator ???

Inte helt snyggt gjort men inga större fel rent elektriskt, vad fick du betala ?
Begärde du att få kontrollera behörigheten (auktorisationen) ?

Att racka ner på något p.g.a. utseendet utan att förstå fakta, du vet väl att öppna kapslingen till elcentralen får bara göras av elektriker, är du elektriker ?????
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag vill kommentera det raljerande kommentarerna angående centralen i sommarstugan.
(Italic = Jonmo )
Tips, använd faktiska citat istället.
C claesborjesson skrev:
Slut på 6mm2? Inga problem, 2*1,5 är ju ungefär 6 så arean är ju ungefär samma.
Det är godkänt att ha matande arean lika med utgående
Ok, fair. I så fall vill jag klaga på slöseriet i att ha två trådar. Och på färgen. Och på att man på TRE andra ställen i centralen använder 1,5mm2 för att brygga över, och därmed ha mindre inkommande area än utgående på totalen.
Elcentral med säkringar och anslutna elektriska kablar i en teknisk anordning eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C claesborjesson skrev:
Fick några ledare över? Inga problem, låt dem hänga bredvid bara.
Låg dom innanför kapslingen bör de 1 ) märkas 2) sättas Wago på änden
Ja de låg innanför kapslingen. Du håller med andra ord med om att man inte ska göra såhär?
C claesborjesson skrev:
Inga passande klamrar till röret för inkommande el? Lugna ner dig, tapeten håller röret på plats!
Inte snyggt men inget allvarligt fel
Nej, men det stör väl helhetsintrycket av installationen, tycker du inte det?
C claesborjesson skrev:
Har man kort med rör kan man med fördel använda ett till flera grupper. Funkar ju utmärkt med 16 enfasgrupper och 2 trefas på 10 utgående VP-rör.
Kan vara helt godkänt dock beroende på belastning så att man ej får överhettning (vilket det är ganska liten sannolikhet ...)
Det som är liten sannolikhet är att detta är en bra installation.
C claesborjesson skrev:
Är det verkligen korrekt med en takdosa där det går in en knippe med 4 spänningssatta faser och två nollor som bara genar genom dosan, samt två nollor, två faser samt en nolla som kommer in genom en annan stuts och viker av åt sidan.
Ja det är korrekt, inget fel.
Först en Mea Culpa: det skall såklart stå "två nollor, två faser samt en JORD". Men även utan detta vill jag nog hävda att "Inget fel" är väl ändå att ta i. Man bör väl verkligen undvika alla andra topologier än rena träd för eldragningar? Om man nu verkligen kände att det behövdes en dosa här, vilket är extremt tveksamt då det är 120 cm från centralen och det inte sker några kopplingar i den. Det verkar snarare vara en form av elektrisk rastplats där man kan plocka upp en prostituerad kabelhärva och kanske köpa lite begagnade toppklämmor med gamla klippta kabeländor utstickandes av en alkoholiserad bit kulokabel som saknar sin gamla polare, den svarvade mässingsproppen.

Om vi dessutom begränsar oss till den dragningen som är korrekt beskriven, så har vi ju i BÄSTA fall en trefasgrupp med nolla och en enfasgrupp med nolla (jorden har installatören såklart hämtat från ytterligare en annan grupp man träffat på längre norrut i anläggningen). Det är väl inte "korrekt"? Möjligtvis en nödlösning om man märker upp allt noga och dessutom vet vad man håller på med. Varken a eller b stämmer här.
C claesborjesson skrev:
Slutligen en bild på något som inte är fel men fantastiskt. Ett drivdon av det mer aggressiva slaget
Och var ligger felet med denna transformator ???
Nu börjar det bli dags för nya glasögon eller ett ingrepp för att skrapa bort placken från hjärnbarken. Jag skriver ju bokstavligen att det inte är något fel med den. Däremot finner jag det lite roligt med en transformator på 90*95*165mm för att driva några sketna spottar. Ett tidsdokument mera, inte något vi normalt accepterar idag.
C claesborjesson skrev:
Inte helt snyggt gjort men inga större fel rent elektriskt, vad fick du betala ?
Begärde du att få kontrollera behörigheten (auktorisationen) ?

Att racka ner på något p.g.a. utseendet utan att förstå fakta, du vet väl att öppna kapslingen till elcentralen får bara göras av elektriker, är du elektriker ?????
Fascinerande att i samma mening klaga på fakta och komma med ett falskt påstående. Vem som helst får öppna sin kapsling, du får nog komma med en referens om du ska bli trodd där.

Jag är dessutom elektriker, eftersom jag identifierar mig som en sådan. Eftersom det inte är en skyddad titel går det bra för vem som helst att kalla sig det. Däremot har jag inte auktorisation eller jobbar under någon annans sådan, det löjeväckande skråväsendet tänker jag inte respektera.

Anläggningen sitter i den sommarstuga jag köpte för 6 år sen, där det äntligen blivit dags att renovera hallen. Jag har inte beställt eller betalat, jag har en muntlig lögn från föregående ägare att allt är gjort av den lokala elfirman. Jag vägrar tro att det stämmer, detta är mycket mer i linje med förra ägarens generella hantverksskicklighet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Alfredo och 16 till
  • Laddar…
Typ kan själv...
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag vill kommentera det raljerande kommentarerna angående centralen i sommarstugan.
(Italic = Jonmo )

Vad tycker vi om denna installation i sommarstugan?



Några highlights:
Slut på 6mm2? Inga problem, 2*1,5 är ju ungefär 6 så arean är ju ungefär samma.

Det är godkänt att ha matande arean lika med utgående


Fick några ledare över? Inga problem, låt dem hänga bredvid bara.
Låg dom innanför kapslingen bör de 1 ) märkas 2) sättas Wago på änden

Inga passande klamrar till röret för inkommande el? Lugna ner dig, tapeten håller röret på plats!
Inte snyggt men inget allvarligt fel

Har man kort med rör kan man med fördel använda ett till flera grupper. Funkar ju utmärkt med 16 enfasgrupper och 2 trefas på 10 utgående VP-rör.
Kan vara helt godkänt dock beroende på belastning så att man ej får överhettning (vilket det är ganska liten sannolikhet ...)


Är det verkligen korrekt med en takdosa där det går in en knippe med 4 spänningssatta faser och två nollor som bara genar genom dosan, samt två nollor, två faser samt en nolla som kommer in genom en annan stuts och viker av åt sidan.
Ja det är korrekt, inget fel.
]
Slutligen en bild på något som inte är fel men fantastiskt. Ett drivdon av det mer aggressiva slaget
Och var ligger felet med denna transformator ???

Inte helt snyggt gjort men inga större fel rent elektriskt, vad fick du betala ?
Begärde du att få kontrollera behörigheten (auktorisationen) ?

Att racka ner på något p.g.a. utseendet utan att förstå fakta, du vet väl att öppna kapslingen till elcentralen får bara göras av elektriker, är du elektriker ?????
Är det du som har utfört det här arbetet?
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 8 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Är det du som har utfört det här arbetet?
Den tanken har slagit mig också, men nu ska vi inte misstänkliggöra. Jag hävdar att det fanns tillräckligt med saker att slå ner på i själva kommentaren! :)
 
M -MH- skrev:
Den vänstra "adaptern" ser spännande ut med en skruvad del där den kontakterar i lamphållaren. Kan ju inte vara gjord igår...
Gick under namnet Strömtjuv.
Alltså uttag att skruva in i lampkontakt med Edisongänga 27.


- Denna här är rätt fin också..

En hand håller en svart mekanisk del med gängor och tvinnade reglageknoppar mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en svart trippel-adapter mot oskarp bakgrund med köksmiljö. Adaptern ser använd och sliten ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkar finfint:rofl: Om man vet vad den ska användas till.
Påtaglig risk att man får sig en hurring.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
guggen och 5 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jag är dessutom elektriker, eftersom jag identifierar mig som en sådan.
Härligt!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Härligt!
Du vet man får vara lite som man vill nuförtiden!
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Tycks gå bra i de flesta fall.



- Ref inlägg 9883.

Svårt att se på sånt, tycker jag.
Att det fungerar överhuvudtaget!

Men vem vet om allt ens är avsäkrat, som råttboet ser ut.

En värmekamera kan nog avslöja en hel del felaktigheter om allt belastas.

Se säkringsgrupp längst ned till höger i bild.
Matning nedifrån och upp. Enkla eller dubbla ledare! Nån slags anpassning till last?
Aldrig sett tidigare.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Tycks gå bra i de flesta fall.



- Ref inlägg 9883.

Svårt att se på sånt, tycker jag.
Att det fungerar överhuvudtaget!

Men vem vet om allt ens är avsäkrat, som råttboet ser ut.

En värmekamera kan nog avslöja en hel del felaktigheter om allt belastas.

Se säkringsgrupp längst ned till höger i bild.
Matning nedifrån och upp. Enkla eller dubbla ledare! Nån slags anpassning till last?
Aldrig sett tidigare.
Jag tänker att den här anläggningen är ett ganska bra exempel på att vi har väldigt goda marginaler i en svensk standardinstallation, vilket innebär att en så här risig installation kan vara i drift i decennier (förmodligen minst 20 år) utan att något händer.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag vill kommentera det raljerande kommentarerna angående centralen i sommarstugan.
(Italic = Jonmo )

Vad tycker vi om denna installation i sommarstugan?



Några highlights:
Slut på 6mm2? Inga problem, 2*1,5 är ju ungefär 6 så arean är ju ungefär samma.

Det är godkänt att ha matande arean lika med utgående


Fick några ledare över? Inga problem, låt dem hänga bredvid bara.
Låg dom innanför kapslingen bör de 1 ) märkas 2) sättas Wago på änden

Inga passande klamrar till röret för inkommande el? Lugna ner dig, tapeten håller röret på plats!
Inte snyggt men inget allvarligt fel

Har man kort med rör kan man med fördel använda ett till flera grupper. Funkar ju utmärkt med 16 enfasgrupper och 2 trefas på 10 utgående VP-rör.
Kan vara helt godkänt dock beroende på belastning så att man ej får överhettning (vilket det är ganska liten sannolikhet ...)


Är det verkligen korrekt med en takdosa där det går in en knippe med 4 spänningssatta faser och två nollor som bara genar genom dosan, samt två nollor, två faser samt en nolla som kommer in genom en annan stuts och viker av åt sidan.
Ja det är korrekt, inget fel.
]
Slutligen en bild på något som inte är fel men fantastiskt. Ett drivdon av det mer aggressiva slaget
Och var ligger felet med denna transformator ???

Inte helt snyggt gjort men inga större fel rent elektriskt, vad fick du betala ?
Begärde du att få kontrollera behörigheten (auktorisationen) ?

Att racka ner på något p.g.a. utseendet utan att förstå fakta, du vet väl att öppna kapslingen till elcentralen får bara göras av elektriker, är du elektriker ?????
Nu hade ju den här tråden dött ut rätt fort om bara elektriker öppnade kapslingar eftersom det är ett konsumentforum... Dessutom försöker vi hålla god ton i trådarna på det här forumet, påpeka gärna fel men gör det i konstruktiv anda.

Konkret är det ju obestridligt så att den centralen kunde varit betydligt snyggare, det behöver man knappast vara elektriker för att förstå. Det blir bara löjligt att använda någon form av härskartekniker för att försvara.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
Jag försvara inget av detta i bilden.
Knappast ett försäkringsbolag heller.

Ett besök från en behörig elektriker är nog att rekommendera.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Så där ser det nog mer eller mindre ut i alla 25+ år gamla installationer som har byggts på och modifierats över tid. Förutom några tveksamma vidarekopplingar mellan dvärgbrytarna, där man blandat kabeldimensioner under samma klämma, och att flera grupper delar kanalisation och kanske även nolla så är det väl inga akuta fel?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.