Snyggt, vad är det för kassett?
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Snyggt, vad är det för kassett?
Tack! Den heter Spartherm Arte 1Vh-66.
 
  • Gilla
Jamab60 och 1 till
  • Laddar…
Livstecken från Röda Grind! Höst och vinter brukar historiskt sett vara lite lågsäsong för oss när det kommer till renovering. Så även i år. Den tid vi har lyckats få loss har vi lagt på att avsluta lite småprojekt (samt skissat på vårprojekten). Vi har bland annat färdigställt de två skrubbarna på övervåningen. Den ena fungerar nu som kombinerat städ- och linneskåp. Den andra fyllde vi från golv till tak med ungarnas spel, målarsaker och diverse pyssel. Inget att skriva hem om kanske, men man ska inte underskatta tillfredsställelsen i riktigt bra förvaring. :)

Nästa projekt vi tog oss an var barnens rum. Bortsett det faktum att de nu, 7 respektive 10 år gamla, ansåg sig vuxit ur de gulliga bebisrummen, så hade de också vuxit ur sin klädförvaring. När vi fixade deras rum för ca 7 år sedan så satte vi bara in varsitt fristående linneskåp som enda förvaring för kläder och dessa har, inte helt oväntat, tappat sin funktion i takt med att barnen och deras kläder växt i storlek. Så rymliga platsbyggda garderober stod överst på prioriteringslistan i båda barnrummen. Lillkillen skulle också lämna sin växasäng bakom sig så det var tvunget att göras plats för en 90-säng. Storkillen, som tror sig få en gamingdator i födelsedagspresent :D, behövde mest av allt en anpassad plats för detta. Iaf om ni frågar honom.

Vi kände oss inte jättesugna på att lägga sexsiffriga belopp på platsbyggda garderober från snickeri till barnens rum, så vi landade i ett Ikea hack. Det visade sig vara en ganska svår utmaning att klämma in 100-garderober i deras små rum och samtidigt få plats med övriga nödvändiga funktioner som säng, skrivbord och prylförvaring. Det blev således mycket tid vid caden för mor i huset. Till slut fick vi ihop något som vi hoppas ska fungera och hålla även genom tonåren.

Barnen valde själva, med viss styrning från sin mor och far, färgerna till sina rum. Den lille önskade grönt och den store blått..riktigt mörkblått. Vi bytte i smyg den mörkblå färgen till en ljusare, men den är fortfarande väldigt mörk. :sweat::D

Storkillens rum är just i denna stund under construction. Vi hoppas kunna ha det klart inom en vecka eller två. Lillkillens rum är i princip klart. Han har flyttat in och trivs som fisken. Det ska klämmas dit en golvlist och målas en liten skåpsdörr till sängbordet bla. Tanken är att ta det när vi gör motsvarande i storebrorsans rum.

Jag lägger några före- och efterfoton från lillebrors rum av blandad kvalitet. Jag gissar att min man kliver in och beskriver processen lite utförligare med en och annan under-tiden-bild inom en snar framtid, men fram till dess får ni hålla till godo med mig. :) Fritt fram för frågor i vanlig ordning. Vi svarar efter bästa förmåga. :heart:

Hemtrevligt inrett rum, skåp, skrivbord, matta, leksaker, fönster, dekorativa detaljer, växt, mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före

Hemmakontor med minimalistisk stil, vit skrivbord, stol, bärbar dator, växt och figuriner. Tavelkonst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter

Ett mysigt sovrum med skrivbord, garderober, säng, och stor sfärisk taklampa. Person läser i sängen. Ljus inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter

Modernt sovrum med arbetsplats, säng, konst, prydnader och mjuk belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter

Mysigt inrett sovrum med arbetsplats, säng, konst, belysning och en stor taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter

Modernt vardagsrum, dinosauriemodell, konstverk med ögon, bokstavslampa, spegel, skandinavisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter

Modernt arbetsrum med dator, skrivbord, belysning, konst och växter. Mysig kvällsatmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
mahus och 41 till
  • Laddar…
Verkligen jättefint, vad är det för färg och storlek på gruset/natursingel?

Bernieberg Bernieberg skrev:
Ett annat projekt vi spenderat mycket tid och muskelkraft på är fortsättningen på rabatter och gångar som gjordes förra sommaren. Denna sommar har vi gjort färdigt längs ena långsidan på huset.

Vi började med att gräva rabatt, en riktigt maffig precis vid grinden och som omsluter ett gammalt plommonträd. Jag höll mig till spaden och @Fru B komponerade växtligheten. Lite belysning på trädet fick vi också till.

Med rabatten klar började vi gräva gång längs huset. Samma procedur som innan med markduk, bärlager och natursingel, och stålkanter på sidorna. Längs med grunden satte vi en remsa med kullersten. Det var väldigt roligt att sätta och hela familjen var involverade :). Mellan gången och kullerstenen grävde vi till sist ännu en rabatt och fyllde med växter. @Fru B har verkligen fått till det och det har blommat på olika ställen ända sedan vi planterade och det håller fortfarande på.

[bild]
Strax efter första spadtaget

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
En rensbrunn till avloppet som nu är gömd men inte glömd.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
F Fundersam99 skrev:
Verkligen jättefint, vad är det för färg och storlek på gruset/natursingel?
Tack! Färgen kan vi nog inte hjälpa till med. Gruset är taget från ett lokalt stenbrott, Nybro grus i Igesdela, så helt enkelt den blandningen som de har där. Storleken däremot har vi koll på..8-14 mm. Vi började med 8-12, men året efter när vi skulle göra nästa etapp så hade de ändrat storleken till 8-14.
 
Fint sovrum! Vad är det för storlek på rummet? Vi planlägger en utbyggnad med liknande form och storlek på rum, så alltid intressant att se referenser.
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Scherm Scherm skrev:
Fint sovrum! Vad är det för storlek på rummet? Vi planlägger en utbyggnad med liknande form och storlek på rum, så alltid intressant att se referenser.
Tack! Rummet är 4,2x3,6 m. Lite extra åt båda håll hade inte skadat, men det funkar. Vi ska nog snart göra ett litet omtag i sovrummet. Det gick lite fort när övervåningen färdigställdes eftersom vi hade en bebis som ville se världen. :) Men inga större saker. Kanske lite ny färg, några vägglister och nya möbler. Vi får se. Det marinerar lite just nu.
 
F FruB skrev:
Tack! Rummet är 4,2x3,6 m. Lite extra åt båda håll hade inte skadat, men det funkar. Vi ska nog snart göra ett litet omtag i sovrummet. Det gick lite fort när övervåningen färdigställdes eftersom vi hade en bebis som ville se världen. :) Men inga större saker. Kanske lite ny färg, några vägglister och nya möbler. Vi får se. Det marinerar lite just nu.
Ska det kanske vara 4,2x2,6?!
 
Scherm Scherm skrev:
Ska det kanske vara 4,2x2,6?!
Nej, det tror jag inte. :) Bredden på rummet är ca 4,2 meter. Då har vi klämt in en 180-säng och en garderobslänga med djupet 700 mm. Det ger 850 mm var ungefär på varje sida om sängen. Sängen är sen ca 2 m och vi har en byrå placerad mot väggen som är 400 mm. Mellan säng och byrå har vi nog ca en meter gångväg.
 
F FruB skrev:
Nej, det tror jag inte. :) Bredden på rummet är ca 4,2 meter. Då har vi klämt in en 180-säng och en garderobslänga med djupet 700 mm. Det ger 850 mm var ungefär på varje sida om sängen. Sängen är sen ca 2 m och vi har en byrå placerad mot väggen som är 400 mm. Mellan säng och byrå har vi nog ca en meter gångväg.
Okej, jag menar barnrummet som visas på de sista bilderna. :)
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Scherm Scherm skrev:
Okej, jag menar barnrummet som visas på de sista bilderna. :)
Jaha..förlåt! Lite trög uppenbarligen. Vet inte varför jag trodde du menade vårt sovrum. :crysmile: Barnrummet är ca 4,2x2,2. Så nätt och jämnt att sängen med en sänggavel får plats på bredden.
 
TRJBerg
F FruB skrev:
Livstecken från Röda Grind! Höst och vinter brukar historiskt sett vara lite lågsäsong för oss när det kommer till renovering. Så även i år. Den tid vi har lyckats få loss har vi lagt på att avsluta lite småprojekt (samt skissat på vårprojekten). Vi har bland annat färdigställt de två skrubbarna på övervåningen. Den ena fungerar nu som kombinerat städ- och linneskåp. Den andra fyllde vi från golv till tak med ungarnas spel, målarsaker och diverse pyssel. Inget att skriva hem om kanske, men man ska inte underskatta tillfredsställelsen i riktigt bra förvaring. :)

Nästa projekt vi tog oss an var barnens rum. Bortsett det faktum att de nu, 7 respektive 10 år gamla, ansåg sig vuxit ur de gulliga bebisrummen, så hade de också vuxit ur sin klädförvaring. När vi fixade deras rum för ca 7 år sedan så satte vi bara in varsitt fristående linneskåp som enda förvaring för kläder och dessa har, inte helt oväntat, tappat sin funktion i takt med att barnen och deras kläder växt i storlek. Så rymliga platsbyggda garderober stod överst på prioriteringslistan i båda barnrummen. Lillkillen skulle också lämna sin växasäng bakom sig så det var tvunget att göras plats för en 90-säng. Storkillen, som tror sig få en gamingdator i födelsedagspresent :D, behövde mest av allt en anpassad plats för detta. Iaf om ni frågar honom.

Vi kände oss inte jättesugna på att lägga sexsiffriga belopp på platsbyggda garderober från snickeri till barnens rum, så vi landade i ett Ikea hack. Det visade sig vara en ganska svår utmaning att klämma in 100-garderober i deras små rum och samtidigt få plats med övriga nödvändiga funktioner som säng, skrivbord och prylförvaring. Det blev således mycket tid vid caden för mor i huset. Till slut fick vi ihop något som vi hoppas ska fungera och hålla även genom tonåren.

Barnen valde själva, med viss styrning från sin mor och far, färgerna till sina rum. Den lille önskade grönt och den store blått..riktigt mörkblått. Vi bytte i smyg den mörkblå färgen till en ljusare, men den är fortfarande väldigt mörk. :sweat::D

Storkillens rum är just i denna stund under construction. Vi hoppas kunna ha det klart inom en vecka eller två. Lillkillens rum är i princip klart. Han har flyttat in och trivs som fisken. Det ska klämmas dit en golvlist och målas en liten skåpsdörr till sängbordet bla. Tanken är att ta det när vi gör motsvarande i storebrorsans rum.

Jag lägger några före- och efterfoton från lillebrors rum av blandad kvalitet. Jag gissar att min man kliver in och beskriver processen lite utförligare med en och annan under-tiden-bild inom en snar framtid, men fram till dess får ni hålla till godo med mig. :) Fritt fram för frågor i vanlig ordning. Vi svarar efter bästa förmåga. :heart:

[bild]
Före

[bild]
Efter

[bild]
Efter

[bild]
Efter

[bild]
Efter

[bild]
Efter

[bild]
Efter
Det blev väldigt snyggt! Och effektivt inrett/möblerat. Synd på det mysiga gamla skrivbordet men jag förstår att ni ville ha något fräshare o mer anpassat.
Det var väl sådär välstädat åtminståne i 10 minuter? ;):rofl:
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det blev väldigt snyggt! Och effektivt inrett/möblerat. Synd på det mysiga gamla skrivbordet men jag förstår att ni ville ha något fräshare o mer anpassat.
Det var väl sådär välstädat åtminståne i 10 minuter? ;):rofl:
Tack! Ja, man blir tvungen att kompromissa ibland. Det gamla skrivbordet var lite för stort och skrymmande i Lillemans rum. Vi har för stunden flyttat ut det i kontoret/biblioteket, men det är ju tyvärr inte så ergonomiskt för oss långbenta varelser. Både jag och min man slår i undersidan när vi sitter vid det och sedan pandemin kör vi rätt mycket hemmajobb, så vi behöver något bättre tyvärr. Så hand upp om man är sugen på ett fint gammalt skrivbord. :)

Haha..det går snabbt att stöka till ett litet rum om man vill. Nu råkar vår lille pojk vara ovanligt skötsam, så det håller sig faktiskt relativt städat. Det underlättar dessutom undanplockningen att allt har en plats, vilket det har just nu. Det är väl när det börjar smyga sig in alla dessa märkliga saker, som inte har någon given plats, som det brukar spåra ur. :D Just pinnar och stenar brukar kunna dyka upp i tid och otid och ställa till det. Var förvarar man sin sjuttioelfte favoritsten? I trädgården om du frågar mig, men det är inte alltid att barnen håller med mig. :crysmile:
 
  • Älska
  • Haha
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi visst haft ett halvårs spontanpaus i projekttråden. Det känns också som att det varit ganska lugnt på byggfronten, men en del har ju faktiskt hänt så dags att komma ikapp.

Strax efter att vi pimpat ett barnrum tog vi tag i nästa som stora grabben bor i. Det blev en liknande operation med platsbyggda garderober och sovnisch, nytt fast monterat skrivbord och ny färg överallt.

Rum under renovering med byggmaterial, verktyg, träskivor och skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ljust rum med möbler täckta av plast, ett rullat papper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering pågår i ett rum med mörkgråa väggar, vit snickeri, fönster, och skyddad golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett sovrum med planetdekorationer, arbetsplats, mörk inredning, säng, fönster, och en dator på skrivbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett modernt sovrum med kontorsutrymme, inredd i mörkblått, med ljusinsläpp från fönstret och dekorativa hängande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mysigt sovrum med mörka toner, skrivbord, säng, konst, fönster med gardiner och ovanlig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mysigt arbetsrum med dator, stol, fönster och växter. Stilren och hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Svedåkers och 45 till
  • Laddar…
Superfint! Vilken typ av färg använde ni för att måla garderoberna?
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.