12 258 läst · 28 svar
12k läst
28 svar
Mitt växthusbygge - 5 månader komprimerat till 7 minuter film (Vitavia Cassandra)
Ja ja, det hade väl inte tagit 5 månader om jag kunnat lägga tid och jobba kondenserat. Men med den lilla tid man har så tog det från slutet av april till slutet av september att få det klart. Eller klart - det ska fortfarande återfyllas lite mer runtom samt läggas en rad med sten runt också. Sen så.
Men för den som vill se mig slita lite och hur bygget gick till så ta en titt på filmen. Om du är otålig kan du ju ställa in Youtube på att spela upp i 2x hastighet så blir det bara 3,5 minuter
Men för den som vill se mig slita lite och hur bygget gick till så ta en titt på filmen. Om du är otålig kan du ju ställa in Youtube på att spela upp i 2x hastighet så blir det bara 3,5 minuter
Kul att se film på bygget!
Rejält var det också, själv har jag kört med tält som duken vittrat sönder på… Så borde kanske ha något rejälare. För egen del tänker jag att jag vill komma åt vanliga jorden inifrån växthuset för att kunna plantera rejäla saker som kan sprida sina rötter även där, typ vindruva/vinranka.
Rejält var det också, själv har jag kört med tält som duken vittrat sönder på… Så borde kanske ha något rejälare. För egen del tänker jag att jag vill komma åt vanliga jorden inifrån växthuset för att kunna plantera rejäla saker som kan sprida sina rötter även där, typ vindruva/vinranka.
The foundation for the greenhouse was made in one piece. Then it is connected to the foundations for the inner and outer "boxes" with rebar that was placed before pouring the foundation. The only walls that are not connected with bonding bricks are the two "boxes" and they are not going anywhere...S sturnus skrev:
In some of the clips it might look like there are major joints (same joint for different levels of the wall) but there aren´t. That was just when stacking the bricks before starting with the mortar. There is overlap between bricks in all corners. I´m not worried.
Det blir lite av trial and error tror jag... det är mest min fru som styr odlandet och hon har inte bestämt sig än. Men invändigt blir det dels ett persikoträd i kruka, sen åtminstone chili, tomater och gurka. I utvändiga odlingslådan blir det eventuellt blommor och squash. Eventuellt planterar vi även vindruvor inuti, som får växa uppe i taket.Fulkemisten skrev:
Snyggt jobbat!
Fråga, vad ska den utvändiga murade lådan vara till?
Någon slags rabatt?
Fråga, vad ska den utvändiga murade lådan vara till?
Någon slags rabatt?
Grymt jobbat, blev väldigt fint! Har du någon uppskattning på vad allt gick på?