B blumenthal skrev:
Jag satte mig ned och räknade lite baserat på luftvolymer och utomhustemperaturer och kom fram till att det skulle dra 6000 kWh om året att värma all tilluften. Spontant låter det mycket men om det stämmer så har FTX-aggregatet betalat för sig på 15-20 år. Frågan är om man kan räkna med att ett FTX-aggregat håller så länge.

Någon frågade om jag var ideologisk motståndare till FTX-aggregat. I princip är jag inte det, men jag är nog ideologisk motståndare till apparater jag inte helt och hållet begriper mig på. Jag har aldrig haft ett FTX-aggregat och vet inget om hur mycket skötsel det kräver eller hur länge det kan förväntas fungera. Sådana osäkerhetsfaktorer gör det svårare att fatta ett korrekt beslut.



Det här är en sådan detalj som jag inte förstår. Hur kan FTX-aggregatet värma tilluften till 16 grader under de angivna förhållandena? I sådana fall måste den ju kyla frånluften till 4 grader och hur kan den göra det utan någon sorts värmepump?



En annan sak jag inte förstår är vad alla filter ska vara bra för. Uteluften är ju ren, det är därför man vill ha in den i huset. Så vad är poängen med att filtrera den? Ett finmaskigt galler för att inte suga in flugor kan jag begripa men de extremt dyra superfiltren som verkar vara standard på alla FTX-aggregat förstår jag inte alls vitsen med. Vad händer om man river ut alla filter ur sitt FTX-aggregat och kör ofiltrerat?
I alla FTX aggregat sitter det någon form av värmeväxlare, plattvärmeväxlare, roterande och motströms, motströms är effektivast, återvinner 80-90% av värmen i luften man skickar ut = förvärmer uteluften, det är där förtjänsten med ett FTX aggregat ligger. Med endast frånluft värmer du upp luften i huset och skickar ut den utan återvinning.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Jag satte mig ned och räknade lite baserat på luftvolymer och utomhustemperaturer och kom fram till att det skulle dra 6000 kWh om året att värma all tilluften. Spontant låter det mycket men om det stämmer så har FTX-aggregatet betalat för sig på 15-20 år. Frågan är om man kan räkna med att ett FTX-aggregat håller så länge.

Någon frågade om jag var ideologisk motståndare till FTX-aggregat. I princip är jag inte det, men jag är nog ideologisk motståndare till apparater jag inte helt och hållet begriper mig på. Jag har aldrig haft ett FTX-aggregat och vet inget om hur mycket skötsel det kräver eller hur länge det kan förväntas fungera. Sådana osäkerhetsfaktorer gör det svårare att fatta ett korrekt beslut.



Det här är en sådan detalj som jag inte förstår. Hur kan FTX-aggregatet värma tilluften till 16 grader under de angivna förhållandena? I sådana fall måste den ju kyla frånluften till 4 grader och hur kan den göra det utan någon sorts värmepump?



En annan sak jag inte förstår är vad alla filter ska vara bra för. Uteluften är ju ren, det är därför man vill ha in den i huset. Så vad är poängen med att filtrera den? Ett finmaskigt galler för att inte suga in flugor kan jag begripa men de extremt dyra superfiltren som verkar vara standard på alla FTX-aggregat förstår jag inte alls vitsen med. Vad händer om man river ut alla filter ur sitt FTX-aggregat och kör ofiltrerat?
Uteluften är inte ren, beroende på vart du bor innehåller den olika mängd av mer eller mindre skadliga partiklar, nu pratar jag inte om det man ser utan dessa är ner under 0,5micrometer, dom går rakt ut i blodet genom lungorna, det andra filtren gör är att skydda värmeväxlaren mot dammpåläggning, några tiondelar där gör att man tappar 10-15% av värmeöverföring en, alltså mera energi för att värma luften till inblåsningstemperaturen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu jämför du äppel med päron.
Men ja, om man bara tittar på kostnaderna och inte tar med den förbättrade inomhusmiljön så kostar det givetvis mer med FTX än vad man sparar in i värmekostnad.

Om du har gått från självdrag till FTX så är det flera steg.
S -> F
F -> FT
FT -> FTX

S -> F, ger ökade kostnader i form av fläktmotor samt utsugen luft. Ger bättre inomhusklimat (högre luftombyte).
F -> FT, ger ökade kostnader i form av fläktmotor. Ger lite bättre inomhusklimat (går lättare styra var tilluften ska ske och hur mycket vid varje ställe).
FT -> FTX, ger ökade kostnader i form av rotorväxlarmotorn men ger samtidigt besparing va ca 80% av utsugen luft. Ger bättre inomhusklimat (varmare tilluft).

Ett FTX-aggregat (utan tillsatsvärme) drar ca 0,2-0,5 kW per timme.
En bostad på 100 m² bör ha ett luftombyte på ca 126 m³/h (0,35 l/s och m²).
Det åtgår ca 530 W att värma 100 m³ luft från 5⁰ till 21⁰.
Att jämföra deiftkostnader före och efter är väl defenitivt att jämföra äpplen med äpplen?

Att jämföra kostnader med komfort tycker jag dock är mer äpplen mot päron då värderingen av komfort varierar från person till person.

Mitt svar var ett inlägg i debatten om att kostnaden i kronor inte altid är der viktigaste och du verkar ju hålla med.

Mitt aggregat drar för övrigt mindre än 0.2kWh på en timma.
 
Mats-S
B blumenthal skrev:
Framförallt verkar alla FTX-aggregat ha dyra filter som måste bytas regelbundet.
D Diamant skrev:
Eventuell energibesparing med FTX plus filterkostnad plus investeringskostnad går inte att räkna hem.
Yep, filtren är helt sjukt dyra och ska bytas 2ggr om året ... så jag kör med en ekonomilösning på filtersidan.
Framför filtret har jag ett förfilter av lågprismodell som jag byter 2-4 ggr/år. Det här är förfiltret som jag klipper till:
https://www.filterhuset.se/universalfiltre/detaljer/universalfilter-klipp-sjalv-1m2

När jag byter förfiltret så dammsuger jag det stora originalfiltret och återanvänder det. Så ett filterbyte för mig kostar typ 10-20kr kanske, inte typ 300kr som det stora filtret kostar.

För att förekomma kommentarer om att jag blockerar luftflödet med mitt "extra förfilter". Nej, inte om man byter det i tid. Dessutom finns det ett varningssystem på FTX:n som säger till om luftflödet hindrasa, det har aldrig varnat hos mig :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Vi håller på och bygger ett nytt hus. Eftersom FTX verkar vara standard på nybyggen nuförtiden utgick vi ifrån att vi också skulle ha det och la ned ventilationskanaler i bottenplatta och mellanbjälklag. Vi har alltså ett system som är förberett för FTX.
En riktigt dålig ide! Du kommer att ångra Dig många ggr!
Men nu när jag sätter mig in i FTX-aggregatens värld känner jag mig inte alls så säker på att det är en bra idé. Till en början kostar FTX-aggregat pengar, ganska mycket pengar. Besparingen den ger i värmeekonomi verkar också ganska blygsam, särskilt om man har billig uppvärmning. Sedan är det ytterligare en komplicerad pryl som kan gå sönder och behöver underhållas. Framförallt verkar alla FTX-aggregat ha dyra filter som måste bytas regelbundet.

Tanken har därför slagit mig att strunta i FTX-aggregatet och bara koppla samman rören med två kanalfläktar, vilket borde vara detsamma som att göra ett FT-system.

Är det tillåtet att göra på det här viset? Vilka regler kan det tänkas bryta emot? Är det olämpligt på något annat vis?

Det kommer förstås ge kallare tilluft men jag tänker att det kan inte gärna vara värre än tilluftsventilerna vi har i väggarna i vårt nuvarande hus, vilka är fullt uthärdliga. Det kommer krävas lite mer uppvärmning, men ventilationen är en så liten andel av den totala värmeekonomin att det inte borde kunna göra någon avgörande skillnad.

Vad finns det mer för anledningar till att detta är en dålig idé?
 
Jag har nybyggt hus och lyckades med energiklass A utan FTX. FT, bergvärme och solceller var receptet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag har nybyggt hus och lyckades med energiklass A utan FTX. FT, bergvärme och solceller var receptet.
Ingen återvinning alls på frånluften så du kan ladda borrhål på sommarn?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Yep, filtren är helt sjukt dyra och ska bytas 2ggr om året ... så jag kör med en ekonomilösning på filtersidan.
Framför filtret har jag ett förfilter av lågprismodell som jag byter 2-4 ggr/år. Det här är förfiltret som jag klipper till:
[länk]

När jag byter förfiltret så dammsuger jag det stora originalfiltret och återanvänder det. Så ett filterbyte för mig kostar typ 10-20kr kanske, inte typ 300kr som det stora filtret kostar.

För att förekomma kommentarer om att jag blockerar luftflödet med mitt "extra förfilter". Nej, inte om man byter det i tid. Dessutom finns det ett varningssystem på FTX:n som säger till om luftflödet hindrasa, det har aldrig varnat hos mig :)
Har du tryckgivare över filter som mäter begynnelse och sluttryckfall? Över de f7 filter eller likvärdigt som sitter på aggregatet.
Inte för att att sopiga filter påverkar så mycket mer. de flesta små anläggningar får möjligtvis ett lägre flöde eftersom fläktarna sällan styrs på flöde eller tryck i tilluften utan ställs in i % på flätkapacitet.
 
Lol, sjukt många svar i tråden. Har bott i hus utan ftx hela livet och satte in i ny stuga. Märkte skillnaden direkt på komforten - du kan ventilera på rejält och ha frisk luft utan att det drar kallt. Det är den stora vinsten. Köp filter på meter och klipp till själv om du tycker det blir dyrt
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Om du ändå har kanalisation till alla rum och har möjlighet att stoppa in aggregatet själv är det väl ingey att fundera på. FTX är inte så värst dyrt. Nu minns jag inte om du angett hur stort hus du har, men ett Östberg Heru 100 S eller ett Acetec A100S G3 är inte så värst dyrt. Den här ovan som tycker att 600 kr i folterkostnad per år är dyrt kanske inte ska ha eget hus. På ovan nämnda aggregat brukar man byta en gång om året.
 
K
Jag resonerade tvärt om när vi byggde hus och satsade på ett billigt FTX-aggregat och luftvärmepump. Vet inte vad du tittat på för aggregat och hur priset har utvecklats. Men vi gav typ 15k för Heru-agg och sen drygt 15 för luftvärmepumpen med installation. Fanns ingen annan värmepump som kom i närheten av de pengarna. Nu gör vi av med under 5000 kWh per år på 165 m2.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Om du ändå har kanalisation till alla rum och har möjlighet att stoppa in aggregatet själv är det väl ingey att fundera på. FTX är inte så värst dyrt. Nu minns jag inte om du angett hur stort hus du har, men ett Östberg Heru 100 S eller ett Acetec A100S G3 är inte så värst dyrt. Den här ovan som tycker att 600 kr i folterkostnad per år är dyrt kanske inte ska ha eget hus. På ovan nämnda aggregat brukar man byta en gång om året.
K Kimajo skrev:
Lol, sjukt många svar i tråden. Har bott i hus utan ftx hela livet och satte in i ny stuga. Märkte skillnaden direkt på komforten - du kan ventilera på rejält och ha frisk luft utan att det drar kallt. Det är den stora vinsten. Köp filter på meter och klipp till själv om du tycker det blir dyrt[/QUOTE
Det är även min tanke. Kanaler finns så varför inte ett FTX.
Ett Heru 100 får man nog tag på för strax norr om 20k.
Ett FTX är bättre än FT på de flesta sätt. Att det är dyrare är något helt annat.
Ska man gå på ekonomi på installationskostnader så är det nog lika bra att gå på självdrag.
Själv tycker jag att det är stor skillnad sedan jag bytte ut ett 30år gammalt FTX aggregat till ett nytt FTX aggregat. Men jag slänger nog på ett lager till med isolering runt både till- och frånluft när hösten närmar sig.
Ekonomiskt så lönar det sig inte med isoleringskostnaden, men å andra sidan så lönar det sig inte att äta, ha bil, dricka kaffe, resa på semester och andra saker jag gör här i livet.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Det beror på vad du har för uppvärmningskostnader om FTX är lönsamt. I mitt fall har jag mekanisk frånluft och kan inte räkna hem en FTX då jag under 2022 betalade 8500kr för uppvärmning till 22 grader av mitt 80kvm lilla hus varav 4000kr var fast kostnad för fjärrvärmen.
 
Tack till alla som har svarat och spridit ljus över denna fråga. Jag har preliminärt bestämt mig för att satsa på ett FTX-aggregat, men det är fortfarande ganska svårt att veta vilket man ska ha.

Huset det handlar om är på 240 kvm, så Heru 100 och aggregat i den storleksklassen är för små. Dessutom ska aggregatet stå i källaren och ha anslutningarna på ovansidan, vilket verkar vara en mindre vanlig konfiguration eftersom det finns färre sådana aggregat.

Till en början vet jag inte om jag ska ha roterande värmeväxlare eller motströmsväxlare. Roterande verkar vanligare men samtidigt lite dyrare och med sämre effektivitet. Om jag förstått saken rätt är de roterande värmeväxlarnas stora fördel att de växlar över både värme och fukt vilket gör att de inte behöver någon kondensavrinning och inte kan frysa igen. Men mitt aggregat ska stå i en källare med enkel tillgång till avrinning och ligger i södra Sverige med låg frostrisk vilket borde göra både kondens och avfrostning till ganska mycket av icke-frågor. Betyder det att jag ska ha en motströmsvärmeväxlare.

En annan sak jag har reagerat över är att alla FTX-aggregat verkar ha 160 mm anslutningar, både stora och små. Det känns lite fånigt eftersom jag har 250 mm grova anslutningsrör. Men jag antar att det bara är att skaffa en förminskninig och hoppas att tryckförändringen som blir vid en sådan övergång inte påverkar driften alltför mycket.

Och så var det de där filtrena. Finns det något man kan göra redan vid valet av FTX-aggregat för att minska filterproblemen och i största allmänhet göra så att man kan använda så billiga filter som möjligt som behöver bytas så sällan som möjligt?
 
Jag hjälpte en kompis att installera ett Systemair-aggregat. Vägghängt med alla anslutningar upptill.
https://shop.systemair.com/sv-SE/save--vtc--toppanslutna/c40061
Jag är ingen expert på att bedöma kvaliteten, men aggregatet är tyst och hade bra recensioner iallafall...

Vad gäller storleken så är det bättre att välja ett lite större aggregat om du ligger på gränsen. Det gör mycket för ljudnivån om fläktarna kan gå på 60% istället för 85...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.