17 830 läst · 106 svar
18k läst
106 svar
FT istället för FTX
*B blumenthal skrev:Vi håller på och bygger ett nytt hus. Eftersom FTX verkar vara standard på nybyggen nuförtiden utgick vi ifrån att vi också skulle ha det och la ned ventilationskanaler i bottenplatta och mellanbjälklag. Vi har alltså ett system som är förberett för FTX.
Men nu när jag sätter mig in i FTX-aggregatens värld känner jag mig inte alls så säker på att det är en bra idé. Till en början kostar FTX-aggregat pengar, ganska mycket pengar. Besparingen den ger i värmeekonomi verkar också ganska blygsam, särskilt om man har billig uppvärmning. Sedan är det ytterligare en komplicerad pryl som kan gå sönder och behöver underhållas. Framförallt verkar alla FTX-aggregat ha dyra filter som måste bytas regelbundet.
Tanken har därför slagit mig att strunta i FTX-aggregatet och bara koppla samman rören med två kanalfläktar, vilket borde vara detsamma som att göra ett FT-system.
Är det tillåtet att göra på det här viset? Vilka regler kan det tänkas bryta emot? Är det olämpligt på något annat vis?
Det kommer förstås ge kallare tilluft men jag tänker att det kan inte gärna vara värre än tilluftsventilerna vi har i väggarna i vårt nuvarande hus, vilka är fullt uthärdliga. Det kommer krävas lite mer uppvärmning, men ventilationen är en så liten andel av den totala värmeekonomin att det inte borde kunna göra någon avgörande skillnad.
Vad finns det mer för anledningar till att detta är en dålig idé?
FT utan uppvärmning är en katastrof, avsevärt sämre än uteluft via hål i väggar.
Kall uteluft i kanaler kommer leda till kondens på kanalernas utsida med vattendropp och vattenskador.
Skall du ha FT med kanaler måste du har värme och då skiljer inte priset mycket till ett FTX.
*
H Hybro skrev:Respekterar Din åsikt och vad just Du tycker.
Och tack för din frågeställning om att det är fel på mig. Dagens bästa
Men tacknämligt om Du accepterar att jag kan ha fel. Vilket jag i o f s inte tror.
Och givetvis måste vi på nåt vis tillföra värme i våra bostäder.
En FTX tillvaratar värmen i frånluften, som Du kanske förstår?
Och t o m kyler inluften varma sommardagar. Hokuspokus.
Nära gratis i drift är gott i den totala ekonomin för uppvärmning resp kylning.
Dum och oerfaren som jag är, med FTX sen 95, både sämre och bättre så ser jag deffinitivt nyttan av en sån.
Men jag accepterar stilla leende för mig själv nu när jag går å lägger mig, att alla inte begriper bättre.
- Hellström besökte ett långtidsboende i Göteborg.
Sjöng en trudelutt och önskade en farbror god bättring.
Farbrorn sa: Jag önskar dig detsamma.
- En fråga dock. Hur fixar man lämpligt
tryck i en bostad med t ex bergvärme?
En frånluftsfläkt och elda för kråkorna?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lappa mellan golv istället för tröskelplatta efter borttagning av vägg
Golv -
fönsterventil med bäst luftflöde istället för väggventil
Ventilation -
Kan jag sätta friskluftsventiler bakom ytterpanelen i luftspalten? Istället för att borra genom ytterpanelen?
Lösvirke & Timmerhus -
Råkade sätta vanlig board istället för oljehärdad till luftspalt
Tak & Vind -
Galet eller?? Kan jag lyfta huset istället för att gräva ut?
Utbyggnad och tillbyggnad