kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft nedslag i stolpar utanför huset några gånger. Ibland lyser hela elcentralen upp i ett blått sken, men ingen ansluten utrustning har någonsin gått sönder då detta hänt. Men med en Easee så kanske bilen?
Av ren nyfikenhet, har du någon åskskydd i huset?

Nu till det roliga. Han som installerade Easee laddaren åt mig ville även sälja separat åskskydd. Som jag dock tackade nej till...däremot fick han koppla in boxen där jag hade mina föredetta direkt el element inkopplade för där fanns det plats och fanns sen tidigare även en jordfelsbrytare där till de systemet. Skadar ju inte att ha sladden som är fastspikat på väggen skyddat (den dom finns i laddboxen skyddar ju bara det som kommer EFTER boxen oavsett vilken typ den är...?

Vet nu inte alls hur dessa skydd fungerar. Men jag själv bor på ett sådant område där vi nästan aldrig har åska.

Förstår att åska är stort problem på vissa ställen där du har åska var och varannan vecka....

Men du ska väl för det första INTE ladda bilen när det åskar??:surprised::thinking:
För det andra, inget har gått sönder...varför skulle din bil ta skada då?:thinking:

Ps. En gammal men intressant video vad åska kan göra oavsett skydd.

Videon är på finska men bilderna talar om inte annat....
 
Redigerat:
Nissens
Orkar inte lyssna på finska, det måste vara det fulaste språket i världen…

Åska har nog inte orsakat mycket skada, blixtar däremot…. Men det är mest där man har luftledningar. Och det blir allt mer ovanligt…

Har du någon funktion på din laddbox att den inte laddar när det är åskoväder på gång? Eller sitter du och vakar på nätterna?
 
K
Borde bli enkelt att hävda ursprungligt fel på varan vid garanti/reklamationsrätt gentemot återförsäljaren.
 
  • Gilla
kasper1
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Borde bli enkelt att hävda ursprungligt fel på varan vid garanti/reklamationsrätt gentemot återförsäljaren.
Det kan bli en snårig historia och finns det inga pengar så ännu besvärligare att ställa krav till ett konkursbo

Citat:
Reklamera när företaget gått i konkurs

Om du vill klaga på en felaktig vara eller tjänst som du har köpt av ett företag som gått i konkurs, kan du ha möjlighet att vända dig direkt till företagets leverantör eller varans tillverkare för att klaga. Du kan ställa samma krav som vid en vanlig reklamation, det vill säga att felet åtgärdas, att du får en ny vara eller pengarna tillbaka.

Om du fått en garanti från leverantören eller tillverkaren, får du klaga enligt villkoren i garantin.

Om du inte kan reklamera kan du istället vända dig konkursboet för att ställa dina krav. Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning och vissa skulder prioriteras framför andra. Det gör att du har små möjligheter att få pengar tillbaka.

Om du har betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/foretaget-gar-i-konkurs/
 
kisumisu kisumisu skrev:
Av ren nyfikenhet, har du någon åskskydd i huset?

Nu till det roliga. Han som installerade Easee laddaren åt mig ville även sälja separat åskskydd. Som jag dock tackade nej till...däremot fick han koppla in boxen där jag hade mina föredetta direkt el element inkopplade för där fanns det plats och fanns sen tidigare även en jordfelsbrytare där till de systemet. Skadar ju inte att ha sladden som är fastspikat på väggen skyddat (den dom finns i laddboxen skyddar ju bara det som kommer EFTER boxen oavsett vilken typ den är...?

Vet nu inte alls hur dessa skydd fungerar. Men jag själv bor på ett sådant område där vi nästan aldrig har åska.

Förstår att åska är stort problem på vissa ställen där du har åska var och varannan vecka....

Men du ska väl för det första INTE ladda bilen när det åskar??:surprised::thinking:
För det andra, inget har gått sönder...varför skulle din bil ta skada då?:thinking:

Ps. En gammal men intressant video vad åska kan göra oavsett skydd. [media]
Videon är på finska men bilderna talar om inte annat....
Jag har överspänningsskydd till robotklipparen och ett för huset i allmänhet, men jag tror inte de gör någon större skillnad faktiskt.

Om laddboxen har dåligt överspänningsgap till elektroniken så är dock risken för att bilen steks större än om det inte är så.

Vi laddar bilarna oavsett väder (vi har tre laddfordon). Det skulle vara omöjligt att hålla på att ta ut laddarna runt om hela dygnet. Det är inte alltid det varnas för åskan som kommer heller. Alternativet vore inså fall att man skulle ha blixtvisit inte öronen kopplat till ett larm som väcker en. Men inte ens det skulle räcka för att undvika att bilen är inkopplad när det åskar.
 
Någon som vet hur överspänningsskyddet ser ut på en genomsnittlig batteribil? Rimligen förlitar de sig inte helt och fullt på extern utrustning.
 
B bakterie skrev:
Någon som vet hur överspänningsskyddet ser ut på en genomsnittlig batteribil? Rimligen förlitar de sig inte helt och fullt på extern utrustning.
Det gör de inte, men om man får för hög spänning på CP eller PP i laddhandsken så spelar det ingen roll vad det finns för överspänningsskydd i bilen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Det kan bli en snårig historia och finns det inga pengar så ännu besvärligare att ställa krav till ett konkursbo

Citat:
Reklamera när företaget gått i konkurs

Om du vill klaga på en felaktig vara eller tjänst som du har köpt av ett företag som gått i konkurs, kan du ha möjlighet att vända dig direkt till företagets leverantör eller varans tillverkare för att klaga. Du kan ställa samma krav som vid en vanlig reklamation, det vill säga att felet åtgärdas, att du får en ny vara eller pengarna tillbaka.

Om du fått en garanti från leverantören eller tillverkaren, får du klaga enligt villkoren i garantin.

Om du inte kan reklamera kan du istället vända dig konkursboet för att ställa dina krav. Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning och vissa skulder prioriteras framför andra. Det gör att du har små möjligheter att få pengar tillbaka.

Om du har betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
[länk]
Jag menade bara att informera om vart man ställer sina anspråk på garantier o reklamationsrätten. Den påverkas inte av att Easee eventuellt skulle kursa.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Jag menade bara att informera om vart man ställer sina anspråk på garantier o reklamationsrätten. Den påverkas inte av att Easee eventuellt skulle kursa.
Jo givevist så påverkas det och det blir nog ett "korthus" med bolag som rasar.
Nu vet jag inte exakt hur återförsäljarleden ser ut i Sverige. Men de har knappast kassa att täcka smällen.
 
K
P paralun skrev:
Jo givevist så påverkas det och det blir nog ett "korthus" med bolag som rasar.
Nu vet jag inte exakt hur återförsäljarleden ser ut i Sverige. Men de har knappast kassa att täcka smällen.
Vet inte hur det ser ut just på laddare, dock vet jag att massor elektronik köps in av handeln utan några garantier från leverantörerna, åtminstone av dom större återförsäljarna. Naturligtvis till ett billigare pris.
 
P paralun skrev:
Jo givevist så påverkas det och det blir nog ett "korthus" med bolag som rasar.
Nu vet jag inte exakt hur återförsäljarleden ser ut i Sverige. Men de har knappast kassa att täcka smällen.
Med tanke på marginalen installatörerna tar ut efter gröntavdrag så borde det finnas marginal, köpte en kabel vid installation för 1400 kr , billigaste online var 1500 kr. Så inköpspris bör ligga en bit där under, så över 1000 kr i vinst på bara den kabeln. Att installera laddboxar med 50% avdrag lär varit en guldgruva senaste åren.
Men säkert kommer en del mindre företag som enbart installerar laddboxar att gå i konkurs också
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant nog är inte Easee den enda laddboxen med "integrerad" jordfelsbrytare.
Noterar t.ex. Myenergi Zappi, som förvisso verkar använda en riktig 4-polig kontaktor, men till synes saknar direkt elektromagnetisk/mekanisk jordfelsbrytning och testknapp.

Den ingick dock inte i ESV:s test så vitt jag kan se.
Det finns fler än det exemplet på den lösningen. Att de haft förmågan att använda något vettigt för kopplingen av nät är ju det stora steget mot allt surr kring Easee.
 
C
GK100 GK100 skrev:
Det finns fler än det exemplet på den lösningen. Att de haft förmågan att använda något vettigt för kopplingen av nät är ju det stora steget mot allt surr kring Easee.
Säkerligen - det var bara ett exempel jag hade i bakhuvudet då jag tidigare sett bilder på innanmätet. Även Zappi påstår, så klart, att de uppfyller kraven enligt gällande standard för AC och DC RCD (EN 61008 och EN 62955). Hela poängen är ju att ingen extern JFB skall behövas.

Men även om t.ex. Zappi använder en riktig kontaktor och därmed (sannolikt) klarar isolationsavståndet och den mekaniska sammanlänkningen av polerna, så delar den samma påstådda brister vad beträffar testknapp och direkt elektromagnetisk utlösning. Vill även minnas att det finns ett krav på bryt- och inkopplingsordning för nolla vs. fas.
Min poäng var att kanske flera tillverkare med "integrerad" JFB har anledning att dra öronen åt sig(?)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vill även minnas att det finns ett krav på bryt- och inkopplingsordning för nolla vs. fas.
Kravet är att nollan inte får brytas före eller slutas efter faserna. Exakt samtidigt är ok.
 
C cpalm skrev:
Säkerligen - det var bara ett exempel jag hade i bakhuvudet då jag tidigare sett bilder på innanmätet. Även Zappi påstår, så klart, att de uppfyller kraven enligt gällande standard för AC och DC RCD (EN 61008 och EN 62955). Hela poängen är ju att ingen extern JFB skall behövas.

Men även om t.ex. Zappi använder en riktig kontaktor och därmed (sannolikt) klarar isolationsavståndet och den mekaniska sammanlänkningen av polerna, så delar den samma påstådda brister vad beträffar testknapp och direkt elektromagnetisk utlösning. Vill även minnas att det finns ett krav på bryt- och inkopplingsordning för nolla vs. fas.
Min poäng var att kanske flera tillverkare med "integrerad" JFB har anledning att dra öronen åt sig(?)
Flera andra av tillverkarna har lösning som i princip bara kräver en korrekt slutkomponent i kedjan för nätbortkoplingen dvs något relä av tillräcklig spec eller den enklaste kontaktor man kan hitta om man nu är på det humöret. Vad man menar med direkt elektromekanisk utlösning som inte fylls av fjäderbelastade kontakter där brytning sker när drivenergin till spolen faller är utanför min nivå. Att det skulle kräva en passiv uppklinkningsmekanism som triggas aktivt via mätkretsar och utan någon kontroll av driftberedskapen är inte på spår om man tänker efter bara en liten smula. Eventuella synpunkter på nollbrytningen faller ju vid fyrpoligt utförande i den delen och om man lämnar delar av låsningen kring just konventionell JFB där det är betydelsefullt är det mindre så i laddboxfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.