Gruppköp är ju inne nuförtiden? Nån mer än jag som blev sugen på Douglas hammarna? Vid intresse och uteblivet svar från mig beror det på att jag jobbar borta i veckan utan tillgång till internet.
 
Lite mer hammarporr! Valet föll tillslut på en Douglas men jag var länge inne på följande:

yhst-15879359145117_1918_1978994

Finns i en titanvariant. En hammare med attityd!

(Hur gör man för att bilden inte ska bli så stor?)
 
ni som har hammare med rak klo , vad är fördelen med det och är där nackdel?
 
Det är nog mest en smaksak, men med rak klo är det lättare att komma åt och dra ur spik som t.ex. sitter nära en vägg eller dyl. Nackdelen i det fallet är ju att om spiken är lång så blir det något svårare att dra ur den i hela sin längd.
Vid rivning är det också lättare att nyttja en rak klo -Douglas kallar det ju för 'extreme rip claw' när hammaren har en helt rak klo.
En kollega till mig valde rak klo bl.a. för att man kan dräpa fast klon i en planka och släpa den efter sig istället för att bära den. Kanske inte det starkaste argumentet, men ändock ett argument.
 
Visserligen inte en hammare, men iaf en produkt från en hammartillverkare med en smart feature som jag inte har sett någon annanstans. Stiletto Clawbar, ett 12" koben i titan;
 
  • 07_TiCLW12_300.jpg
  • TICLW12_l.jpg
ACME skrev:
Visserligen inte en hammare, men iaf en produkt från en hammartillverkare med en smart feature som jag inte har sett någon annanstans. Stiletto Clawbar, ett 12" koben i titan;
Nyhet även för mig. Kan nog vara riktigt användbar!
 
glesbyggaren > beställde du via nätet eller köpte din kompis den i affär ???

ska antagligen också ha en sådan hammare om jag hittar en nät affär som skicka till Sverige
 
Jag har varit i kontakt med http://www.hammersource.com/ och dom skickar till Sverige.
Frakt & försäkring för 15oz + 20oz + reservskaft till båda skulle gå på ca $44.
 
acme > ska du beställa ?

dela frakt ??


ska beställa finsih 20 oz med 16" handtag
 
ACME skrev:
BTW; Vet någon hur jänkarna använder sina Drywall Hammers/ Hatchets ? Dom som har en yxegg istället för klo.
Vid läggning av shingeltak. Vanligaste takbeläggningen overthere.
Slagytan är formad så den inte skadar shingeln men ändå sänker spikhuvudet tillräckligt.
Huggsidan har man till att passa till shingel med.

Mvh
 
Jo, tack, shingelvarianten är jag med på, men hur är det med drywall hatchet?
 
Fredrik.engdahl skrev:
glesbyggaren > beställde du via nätet eller köpte din kompis den i affär ???

ska antagligen också ha en sådan hammare om jag hittar en nät affär som skicka till Sverige
Han köpte hammaren på plats i Seattle. Jag surfade runt lite och kontaktade ett ställe för att försäkra mig om att hammaren fanns i butiken vid rätt tidpunkt (man vet ju inte om just Douglashammaren är jättevanlig eller ovanlig i butikerna). Det visade sig att butiken var ett jätteställe med hur många hammare som helst!
 
har beställt ifrån hammersource.com och beställde ett extra handtag. Det blev en finish hammare 20oz med 16 " handtag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.