Z Zodde skrev:
Sluta ignorera folk då får du kanske med dig att det är fler som inte förstår dig…

Trodde du hade pudlat efter detta felet.

”””Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.

Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.”
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris" ”””

Vi HAR sista veckorna HAFT samma elpris som augusti 21 så hela ditt citat har fel utgångspunkt

Att diskutera elpris utifrån fel fakta blir meningslöst. Det hoppas jag verkligen du ser själv.

När du blev varse om felet lämnade du AUGUSTI 21 och började använda det förvirrade begreppet ”generell prisnivå ” istället (vad det nu är har du inte förklarat trots flera frågor i tråden)
Är det 10års snitt som nån föreslog?

Isåfall måste man jmf med 10års snitt för gas också, man kan inte godtyckligt bara ändra ena sidan i en jmf för att få resultatet man först claimade…
Haha, jag ignoerar fn bara en, Daniel. Men det är ju nödvändigt. så mycket tid han kostat mig, helt i onödan. Du närmar dig.
Resten av ditt inlägg är så förvirrat att jag tror jag stoppar där. Har bättre saker för mig.

K karlmb skrev:
Haha, jag ignoerar fn bara en, Daniel. Men det är ju nödvändigt. så mycket tid han kostat mig, helt i onödan. Du närmar dig.
Resten av ditt inlägg är så förvirrat att jag tror jag stoppar där. Har bättre saker för mig.
Förvirringen består ju av att huvudpoängen i mitt inlägg är ditt citat, kul att även du tycker det är förvirrande.

Annars går det fint att bemöta sakfrågan, även om det är ovant…

• Haha
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Förvirringen består ju av att huvudpoängen i mitt inlägg är ditt citat, kul att även du tycker det är förvirrande.

Annars går det fint att bemöta sakfrågan, även om det är ovant…
Sakfrågan är att du tror att vi kommit ner till samma priser (säg snitt på en vecka eller så om du nu nödvändigt inte fattar) som augusti 21, vilket kan vara fallet, eller inte.
Det kan avgöras lite senare när vi ser hur vädret utvecklar sig, hittills har det blåst bra nu i typ 2 veckor, jag vet inte hur mkt det blåste i augusti 21, men det vet kanske du?
Fakta är ju att det är helt avgörande för elpriset numera hur mkt det blåser i norden.
En del andra faktorer som stoppade reaktorer, att Finland fått ingång(?) sin nya reaktor mm, påverkar förstås också.
Det är iaf bra om gaspriset håller sig på nuvarande nivå (Behöver jag säga hur pass lång tid vi ska räkna snittet på?) en tid så vi får möjlighet att studera priserna på el under en lite längre period för att se om du har rätt eller inte.
Resten av ditt inlägg är bara svammel.

K karlmb skrev:
Sakfrågan är att du tror att vi kommit ner till samma priser (säg snitt på en vecka eller så om du nu nödvändigt inte fattar) som augusti 21, vilket kan vara fallet, eller inte.
Det kan avgöras lite senare när vi ser hur vädret utvecklar sig, hittills har det blåst bra nu i typ 2 veckor, jag vet inte hur mkt det blåste i augusti 21, men det vet kanske du?
Fakta är ju att det är helt avgörande för elpriset numera hur mkt det blåser i norden.
En del andra faktorer som stoppade reaktorer, att Finland fått ingång(?) sin nya reaktor mm, påverkar förstås också.
Det är iaf bra om gaspriset håller sig på nuvarande nivå (Behöver jag säga hur pass lång tid vi ska räkna snittet på?) en tid så vi får möjlighet att studera priserna på el under en lite längre period för att se om du har rätt eller inte.
K karlmb skrev:

Du skriver "du tror att vi kommit ner till samma priser (säg snitt på en vecka eller så om du nu nödvändigt inte fattar) som augusti 21, vilket kan vara fallet, eller inte.
Jag tror inte, jag vet eftersom jag kollar siffrorna på Nordpool, enkel faktacheck!

Du skriver "Det kan avgöras lite senare när vi ser hur vädret utvecklar sig,"
NEJ, framtida väder har INTE med DAGENS elpris att göra. DU PÅSTOD att elpriset IDAG INTE kommit ned på AUG21 nivå... 8 cent/kWh var snitt AUG21, 8cent/kWh var snittet vecka 6-8 iår. Dagens pris kan aldrig ändras i efterhand om det skulle börja blåsa om en vecka...

Du skriver "så vi får möjlighet att studera priserna på el under en lite längre period för att se om du har rätt eller inte." LÄNGRE PERIOD? Vi har 2 mätpunkter som DU föreslagit, AUG2021 och IDAG, priserna är på samma nivå, varför blanda in nån"längre period"?? Snittet En hel månad AUG21 vs snittet 3 sista veckorna håller fint.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Hur får du ihop veckomedelvärde med att du behöver en längre mätperiod än två veckor?

• Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur får du ihop veckomedelvärde med att du behöver en längre mätperiod än två veckor?
Den såg jag inte ens;)

Z Zodde skrev:
Du skriver "du tror att vi kommit ner till samma priser (säg snitt på en vecka eller så om du nu nödvändigt inte fattar) som augusti 21, vilket kan vara fallet, eller inte.
Jag tror inte, jag vet eftersom jag kollar siffrorna på Nordpool, enkel faktacheck!

Du skriver "Det kan avgöras lite senare när vi ser hur vädret utvecklar sig,"
NEJ, framtida väder har INTE med DAGENS elpris att göra. DU PÅSTOD att elpriset IDAG INTE kommit ned på AUG21 nivå... 8 cent/kWh var snitt AUG21, 8cent/kWh var snittet vecka 6-8 iår. Dagens pris kan aldrig ändras i efterhand om det skulle börja blåsa om en vecka...

Du skriver "så vi får möjlighet att studera priserna på el under en lite längre period för att se om du har rätt eller inte." LÄNGRE PERIOD? Vi har 2 mätpunkter som DU föreslagit, AUG2021 och IDAG, priserna är på samma nivå, varför blanda in nån"längre period"?? Snittet En hel månad AUG21 vs snittet 3 sista veckorna håller fint.
Som vanligt. borra ner dig i ordval och teknikaliteter så att allt annat glöms bort.
Och där åker ridån ner. Du är from nu ignorerad.
Debattera gör jag med normala individer.
Ska bli skönt!

• Gilla
baal
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som vanligt. borra ner dig i ordval och teknikaliteter så att allt annat glöms bort.
Ska bli skönt!
Zodde försöker vara konkret. Men du växlar ju hela tiden med vad du menade med texten när det inte stämde med vad du trodde.

Vilka perioder menar du, om bu Zodde tolkade dig fel. Konkret nu så att det inte kan missförstås.

K karlmb skrev:
Ska bli skönt!
Du byter från Augusti21 till «genomsnittlig prisnivå» i din jämförelse. Det har varken med ”ordval lr teknikaliteter” att göra. Du angav en konkret period. När det sen visar sig att ditt påstående inte stämde är det klädsamt att pudla istället för å ”byta” mätperiod till något abstrakt ”genomsnittlig prisnivå” som ej går att verifiera om du inte anger tidsperiod
Augusti21 var en hel månad.

Fan där tog popcornen slut ^^

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tror/hoppas tråden dog. Var på övertid och långt ifrån ursprungliga ämnet. Tar min del av skulden som ifrågasättare men ångrar inget;)

• Gilla
baal
  • Laddar…
baal baal skrev:
Fan där tog popcornen slut ^^
Sorry

• Gilla
baal
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och där tog kärnkraftdebatten riktigt skruv, flera företag vill bygga egna SMR-reaktorer:
- [länk]
SMR
Svenska Mejeriers Riksförbund fanns en gång i tiden

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och där tog kärnkraftdebatten riktigt skruv, flera företag vill bygga egna SMR-reaktorer:
- [länk]
Jo undra vad han har för baktanke, ny renässesans för Bitcoin och mining?
Sen finns ju Ågesta, borde passa en SMR. Men blir nog belägrad av Greta och hennes vänner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.