D Dr.Feelgood skrev:
Tack,
det skiljer kraftigt från "försäljningsgaranti" till verklig garanti. Det är därför jag efterfrågar garantibladen om någon kan dela med sig.
Som jag länkade till Growatt, så har de också 10år och 6000 cykler på hemsidan i försäljningsbladet, men det står något helt annat i garantibladet.
ja precis. Sitter bara med telefonen nu men här är länk till tillverkarens sida, där finns en massa dokument längre ner. Kanske finns där? Annars får jag kolla senare.
https://sofarsolar.eu/products/gtx3000/
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
ja precis. Sitter bara med telefonen nu men här är länk till tillverkarens sida, där finns en massa dokument längre ner. Kanske finns där? Annars får jag kolla senare.
[länk]
Det är 700 cykler per år som gäller för ditt system men fortfarande 10 år livstid.
Du har 35 kWh batteri, den skall laddas snabbt under de billiga timmarna så då kommer du lätt upp i 11kW effekt, vet inte om du betalar för effekttopp men det är nackdelen med större batteri.
I princip så kan du använda i bästa fall 20 000 kWh per år som du säljer till ett högre timpris. Säljer du det till 50 öre så har du tjänat 10 000 om året. Kan tänka mig att ditt system kostade mycket mer än 100 000 :)

Visst, pengar är inte allt och investeringskalkyler tar hänsyn till parametrar kända idag. Är lite avundsjul på ditt system :)
 
  • Gilla
Fogel74
  • Laddar…
E
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Tror inte tråden handlade om detta. Systemet klarar definitivt att lagra egenproducerad el så ser inte problemet. Att det dessutom klarar så mycket mer som dessutom är bra för elnätet osv är väl bara bra?
Jag håller inte med Skatteverket, och tycker det är vridet som sagt. Det gynnar ju bara nätet att tunga grejer körs på natten. Men det är off topic som sagt.
 
D
E enoch85 skrev:
Jag håller inte med Skatteverket, och tycker det är vridet som sagt. Det gynnar ju bara nätet att tunga grejer körs på natten. Men det är off topic som sagt.
Alla bidrag missbrukas, speciellt de till de redan rika, och det är vi medvetna om, man räknar väl med någon form av trickle down effekt som ändå ska vara positiv, ROT, RUT, hybridbilar som får premie men som aldrig laddats, osv
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Jag har ett batterilager på 7 kWh i mitt fritidshus, tror det blir svårt att räkna hem även om min grovt uppskattade kalkyl säger 12 år.

I Februari har det faktiskt varit lönsamare att sälja elen, än att lagra i batteriet.

Men vi vet ju inte vad som kommer hända med elpriset framöver, troligtvis blir det nog högt.

Och de statliga bidragen tas väl bort framöver, men de höga batteripriserna kommer nog sjunka också.

Growatt har precis visat ett hemmabatteri på 30 kWh som ska klara 7000 cykler till exempel.

Att öka egenanvändningen, som jag kör just nu, borde nog kunna löna sig framöver.

Kapa effekttoppar när alla elnätsbolag har infört effektavgift till år 2027 bör också kunna ge lite besparing.

Eventuella framtida stödtjänster till elnätet kan också ge lite intäkter.

Såg att Ferroamp har gjort integration mot vissa laddboxar för elbilar, där de kan styras så allt överskott från solcellerna åker ned i elbilens batteri. Förutsätter förstås att elbilen står parkerad hemma och ansluten då.
Då behövs inget dyrt batteri köpas in alls.

Så här kan det se ut en februaridag med lite sol i min stuga, kör endast en luftvärmepump där, så förbrukningen är låg.
Energihanteringssystem-dashboard visar strömförbrukning, solkraft, batteriladdning, produktions- och konsumtionssammanfattning, väderinformation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tack, jag tror jag kommer avvakta något/ett år till innan batterierna bli bättre/billigare.
Gillar starkt konceptet och älskar framtidsteknologi men är inte tillräckligt motiverat att investera idag.
Känner också att man blir mer stressad av att jaga prisdiff och optimera systemet hela tiden, om man nu inte köper en system med smart AI styrning.

Kan man få 50% stöd på hybrid växelriktare utan att man köper batteri idag?
 
  • Gilla
ettan47 och 1 till
  • Laddar…
D Dr.Feelgood skrev:
Det är 700 cykler per år som gäller för ditt system men fortfarande 10 år livstid.
Du har 35 kWh batteri, den skall laddas snabbt under de billiga timmarna så då kommer du lätt upp i 11kW effekt, vet inte om du betalar för effekttopp men det är nackdelen med större batteri.
I princip så kan du använda i bästa fall 20 000 kWh per år som du säljer till ett högre timpris. Säljer du det till 50 öre så har du tjänat 10 000 om året. Kan tänka mig att ditt system kostade mycket mer än 100 000 :)

Visst, pengar är inte allt och investeringskalkyler tar hänsyn till parametrar kända idag. Är lite avundsjul på ditt system :)
Early adopter är inte alltid det mest ekonomiska jag är nöjd med systemet oavsett. Det jobbar för mig varje dag hela tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E
S Superrobban skrev:
Jag har ett batterilager på 7 kWh i mitt fritidshus, tror det blir svårt att räkna hem även om min grovt uppskattade kalkyl säger 12 år.

I Februari har det faktiskt varit lönsamare att sälja elen, än att lagra i batteriet.

Men vi vet ju inte vad som kommer hända med elpriset framöver, troligtvis blir det nog högt.

Och de statliga bidragen tas väl bort framöver, men de höga batteripriserna kommer nog sjunka också.

Growatt har precis visat ett hemmabatteri på 30 kWh som ska klara 7000 cykler till exempel.

Att öka egenanvändningen, som jag kör just nu, borde nog kunna löna sig framöver.

Kapa effekttoppar när alla elnätsbolag har infört effektavgift till år 2027 bör också kunna ge lite besparing.

Eventuella framtida stödtjänster till elnätet kan också ge lite intäkter.

Såg att Ferroamp har gjort integration mot vissa laddboxar för elbilar, där de kan styras så allt överskott från solcellerna åker ned i elbilens batteri. Förutsätter förstås att elbilen står parkerad hemma och ansluten då.
Då behövs inget dyrt batteri köpas in alls.

Så här kan det se ut en februaridag med lite sol i min stuga, kör endast en luftvärmepump där, så förbrukningen är låg.
[bild]
Intressant! Såhär ser det ut för mig just nu. Passar på att ladda bilen när solen skiner.
 
  • Appskärm visar energiförbrukning och produktion; solenergi, hushållsförbrukning, batteriladdning och nätexport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ettan47 och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Intressant! Såhär ser det ut för mig just nu. Passar på att ladda bilen när solen skiner.
Är det helt manuellt styrt, du stoppar i laddkontakten och kör igång bara?

Ser ut som att elbilen laddas med 11 kW effekt och ditt hemmabatteri håller på att tömas ur?

Skulle ju vara bättre att elbilen endast laddades med överskottet som finns, och hemmabatteriet står oanvänt.

Jag har redan effektabonnemang i min permanentbostad, och skulle då även drabbas av effektavgift.

Hur stort hemmabatteri har du och hur många kWp solceller?
 
E
S Superrobban skrev:
Är det helt manuellt styrt, du stoppar i laddkontakten och kör igång bara?

Ser ut som att elbilen laddas med 11 kW effekt och ditt hemmabatteri håller på att tömas ur?

Skulle ju vara bättre att elbilen endast laddades med överskottet som finns, och hemmabatteriet står oanvänt.

Jag har redan effektabonnemang i min permanentbostad, och skulle då även drabbas av effektavgift.

Hur stort hemmabatteri har du och hur många kWp solceller?
Helt korrekt, batteriet laddas ur och det sker automatiskt just nu. Jag kan styra batteriet ytterligare men har inte brytt mig då jag kör rörligt elpris så det jämnar ut sig i slutändan ändå. Kör med Easee laddbox och det kommer en funktion snart som enbart laddar med solel, får se hur den funkar. Men som sagt, då jag kör rörligt så har jag inte brytt mig utan låter min växelriktare sköta det där själv. Kör även en lastbalanserare från Easee kan tilläggas.

Batteri: 11 kWH BYD
Panel: 12.5 kWp Meyer Burger
Laddbox: Easee (x2) + Equlizer
Växelriktare: Fronius Gen 24 ,10 kW
Contura Kamin vid behov
 
E enoch85 skrev:
Helt korrekt, batteriet laddas ur och det sker automatiskt just nu. Jag kan styra batteriet ytterligare men har inte brytt mig då jag kör rörligt elpris så det jämnar ut sig i slutändan ändå. Kör med Easee laddbox och det kommer en funktion snart som enbart laddar med solel, får se hur den funkar. Men som sagt, då jag kör rörligt så har jag inte brytt mig utan låter min växelriktare sköta det där själv. Kör även en lastbalanserare från Easee kan tilläggas.

Batteri: 11 kWH BYD
Panel: 12.5 kWp Meyer Burger
Laddbox: Easee (x2) + Equlizer
Växelriktare: Fronius Gen 24 ,10 kW
Contura Kamin vid behov
E enoch85 skrev:
Helt korrekt, batteriet laddas ur och det sker automatiskt just nu. Jag kan styra batteriet ytterligare men har inte brytt mig då jag kör rörligt elpris så det jämnar ut sig i slutändan ändå. Kör med Easee laddbox och det kommer en funktion snart som enbart laddar med solel, får se hur den funkar. Men som sagt, då jag kör rörligt så har jag inte brytt mig utan låter min växelriktare sköta det där själv. Kör även en lastbalanserare från Easee kan tilläggas.

Batteri: 11 kWH BYD
Panel: 12.5 kWp Meyer Burger
Laddbox: Easee (x2) + Equlizer
Växelriktare: Fronius Gen 24 ,10 kW
Contura Kamin vid behov

Vill bara förstå om jag tänker helt fel.
Hade ni läst garantibladet och gjorde beräkningar när ni beslutade om batteriet?
BYD anger inte laddcykler men de använder "Minimum Throughput Energy" vilket kan översättas till laddcykler. För din 11 kWh batteri så är det garanterat 34,15 MWh eller ca 3000 fulla laddcykler innan batteriet går ner till under 60% kapacitet och därifrån går det snabbare ner tills det slutar fungera.

Är intresserat om det skiljer från vad försäljaren säger och vad leverantören garanterar och om det påverkar besluten kring investeringen.
Det är tyvärr så att batterier har begränsad livstid och man kan inte förvänta sig att de kommer fungera efter garantitiden, garantitiden är oftast maxat och villkoren i garantin är också "pro-rata".
 
E
D Dr.Feelgood skrev:
Vill bara förstå om jag tänker helt fel.
Hade ni läst garantibladet och gjorde beräkningar när ni beslutade om batteriet?
BYD anger inte laddcykler men de använder "Minimum Throughput Energy" vilket kan översättas till laddcykler. För din 11 kWh batteri så är det garanterat 34,15 MWh eller ca 3000 fulla laddcykler innan batteriet går ner till under 60% kapacitet och därifrån går det snabbare ner tills det slutar fungera.

Är intresserat om det skiljer från vad försäljaren säger och vad leverantören garanterar och om det påverkar besluten kring investeringen.
Det är tyvärr så att batterier har begränsad livstid och man kan inte förvänta sig att de kommer fungera efter garantitiden, garantitiden är oftast maxat och villkoren i garantin är också "pro-rata".
Jag räknade med att batteriet blev förlust, och tog det mest för att jag gillar teknik. Sen hjälper det till på molniga dagar, men rent ekonomiskt så går det inte ihop. Bara ytterligare en leksak.
 
  • Gilla
Reklaw och 5 till
  • Laddar…
K
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi förbrukar 68 kWh per dygn i genomsnitt under januari & februari, utan solelproduktionen avräknad.

Vi har två elbilar som laddas på kvällen, och där går det åt cirka 30 kWh en arbetsdag.

Det skulle betyda att ett 10kWh hemmabatteri töms på några timmar. Fast då utnyttjas det till max förstås.

Om det skulle gå att styra så att elbilarna laddas lördag & söndag med solenergi skulle vi troligen kunna köra 3-4 arbetsdagar på solelen och få bättre funktion på batteriet.

Det är ju förhållandevis stora batterier i elbilarna, vi har 80 & 90 kWh kapcitet i våra elbilar.

Men de står ju inte hemma när solen skiner många av dagarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
allban
  • Laddar…
Jag har också gjort lite beräkningar på batterilagring och min slutsats var att har man inte en bra styrning och tillräckligt stor prisskillnad blir det en tradig affär. Jag är ändå sugen på att investera i ett batteri men främst för att stilla min spot-pris-optimerings-ådra
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.