EddieHansson
A AndersS skrev:
Jodå de vi använde, bl.a. "layer 3" switch, använde från Cisco och Xylan.
Tekniskt sett är sådana switchar routrar. Det går bra att köra en L2 switch också och isolera varje port/lägenhet till egna vlan ner mot någon annan knytpunkt, Men men..
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
E
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tekniskt sett är sådana switchar routrar. Det går bra att köra en L2 switch också och isolera varje port/lägenhet till egna vlan ner mot någon annan knytpunkt, Men men..
Jaså, nu går det bra. Bra någon lärt dej nåt idag.
Kabeln är skarva så vi bör ju jänt ligen kunna upp höra skriva.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tekniskt sett är sådana switchar routrar. Det går bra att köra en L2 switch också och isolera varje port/lägenhet till egna vlan ner mot någon annan knytpunkt, Men men..
Är ju över 25 år sedan så jag minns faktiskt inte vilka funktioner som fanns då i burkarna, men vi körde alla WAN-anslutningar via routrar med bakomliggande switchnät.
 
EddieHansson
E El-Löken66 skrev:
Jaså, nu går det bra. Bra någon lärt dej nåt idag.
Kabeln är skarva så vi bör ju jänt ligen kunna upp höra skriva.
Förstår inte vad du menar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Förstår inte vad du menar?
Han skrev fel fel eller så hjälpte autokorrigering till att byta ut sig mot dig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Men hur vart skarven, kan vi få se en bild mitt i allt detta drama?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har bara läst/sett att trådskaparen tvinnade ihop ledarna för hand och isolerade med eltejp. Förhoppningsvis är detta ordnat till något bättre för sådan skarvning lär både dra ner hastigheten omedelbart och oxidera/tappa kontakten helt efter ett tag.

https://www.byggahus.se/forum/threads/skarva-fiberkabel.482294/page-4#post-5144000

Jag gjorde en tillfällig lösning, tvinnade ihop kabeln med stumpen som gick av och eltejpat runt varje del. Nu fungerar Wi-Fi iaf. Ska kolla hur det ser ut att byta hela kabeln. Det är källare och förråd under får ta en titt imorgon.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Sällan har så mycket skrivits som varit till så lite hjälp till TS som i princip fick lösa problemet själv.
Kan dock inte låta bli att kommentera tekniska detaljer som dykt upp…

Cat5 kabel är i princip utrotad från jordens yta så som man önskade parkslide vore. Den ersattes tidigt av Cat5e (litet e) eftersom Cat 5 hade för dålig marginal mot 100m kravet. (Cat 6A skrivs däremot med A).

Hubbbar är olämpliga i fastighetsnät (och i alla nät), men var en enormt tekniklyft när stjärnnät med hub ersatte coaxkabeln. En spik i eller avbrott på kabeln kunde störa ut hela nätverket.
Schematisk bild av Ethernet-nätverk med datorer och termineratorer.

Hubben var dock inte immun mot störande (giltiga) paket så en nätverksansluten pryl kunde störa ut hela användbara bandbredden på ett helt srjärnnät.

Vi har även läst på forumet om olyckliga internetabonnenter som fått sin port blockerad. Jag har själv råkat ut för det när min router fick spunk och betedde sig så att de stängde min port. Följaktligen har man managerade switchar. Och tja, man kan väl säga att managerade switchar ökar prestandan om man kan få bort störande trafik.

Se skillnaden på Trafik i en HUB och i en Switch.

En nätverkshub ansluten till flera datorer, illustration av datorkommunikation, enkel animerad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Illustration av en nätverksswitch ansluten till flera datorer, symboliserar datakommunikation och nätverksinfrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Men hur vart skarven, kan vi få se en bild mitt i allt detta drama?
Precis, tvinnade för hand med eltejp runt. Har beställt en skarvdosa så kommer montera den sedan och placera i en väggdosa.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
Hur skulle du göra?
Kan du intw ersätta kabeln med helt ny från handeln?
 
E
jonas.o jonas.o skrev:
Kan du intw ersätta kabeln med helt ny från handeln?
Då ska hen in i föreningens utrustning och plintar in den och detta tills inte, då blir mer kostnad.
 
B Bulten37 skrev:
[bild] Jag lyckades att kapa fiberkabeln till nätverksuttaget. Den kommer nerifrån golvet.

Kan jag skarva den på något smidigt sätt? Vad är det för kabel och skarvkopplingar jag ska köpa? Kabeln har 8 trådar.
Ser ingen Fibre cabel på fotot.


B Bulten37 skrev:
[bild] Jag lyckades att kapa fiberkabeln till nätverksuttaget. Den kommer nerifrån golvet.

Kan jag skarva den på något smidigt sätt? Vad är det för kabel och skarvkopplingar jag ska köpa? Kabeln har 8 trådar.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E
Thos Thos skrev:
Ser ingen Fibre cabel på fotot.
Har du läst genom alla inlägg?
 
J Jocke Best skrev:
Bättre än fiskelina med.
Just fiskelina är väl iofs det mest fiberlika i tråden än så länge. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.