Stormens offer hemma hos oss:
En omkullvält trädgårdstomte ligger på brun jord bland stubbar och torrt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nisse la sig ner.

Värre gick det för svägerskan, stormen tog växthuset. :sweat:

• Gilla
  • Ledsen
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Stormens offer hemma hos oss:
[bild]
Nisse la sig ner.

Värre gick det för svägerskan, stormen tog växthuset. :sweat:
Haha, trodde tomten fått en hm.. sten i rumpan av stormen :p
(Sitter den på en fejk stubbe/sten ?)

Skönt att ni andra klarade er bra därborta.. synd på svägerskans växthus :confused: (flög det bort helt, el går det möjligen o lappa ihop?)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Haha, trodde tomten fått en hm.. sten i rumpan av stormen :p
(Sitter den på en fejk stubbe/sten ?)

Skönt att ni andra klarade er bra därborta.. synd på svägerskans växthus :confused: (flög det bort helt, el går det möjligen o lappa ihop?)
Nä, han traskar runt lite i trädgården, så han stod bara på näsan.

Växthuset har dessvärre vält. Så mycket förstörd aluprofil och de flesta rutorna är ligger som kross på gräsmattan.

• Ledsen
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Nä, han traskar runt lite i trädgården, så han stod bara på näsan.

Växthuset har dessvärre vält. Så mycket förstörd aluprofil och de flesta rutorna är ligger som kross på gräsmattan.
En leksakstomte ligger på marken, färgglad med röd mössa, text "Vad är det?" ovanför med en pil.
Skapa konto

Äh va trist med hennes växthus, lagom till starten av säsongen o allt :( (iof bättre än bostadshuset! Men tråkigt ändå).

Snigla Snigla skrev:
[bild]

Äh va trist med hennes växthus, lagom till starten av säsongen o allt :( (iof bättre än bostadshuset! Men tråkigt ändå).
Har jag inte ens sett innan, ja det ser ju onekligen ut som att han sitter på en sten :rofl:

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Har jag inte ens sett innan, ja det ser ju onekligen ut som att han sitter på en sten :rofl:
<< hököga ;)

Över till något helt annat!

Vår beställning från "den spanska gården" har ankommit!

Wellpappkartong förpackad med svarta buntband, märkt "Ekologiskt på riktigt", på mörkt underlag.
Skapa konto

Ni minns kanske att jag nämnt det något år tidigare, att vi beställt lite frukt/grönt från en ekologisk plantering i Spanien.

Öppen låda med träull och skymtande svart föremål; paketering eller skyddsåtgärd.
Skapa konto

Denna gång blev det mini avokado (de som inte hunnit växa till sig riktigt när de skördas..fördelningen kött vs kärna är samma som på stora avokado.. så det är lite mer skalande men lika mycket kött så att säga.. nu fick man 5 kg istället för 4 kg!

Färgglada påskägg gömda bland ljusa, stråliknande strimlor i en behållare, påminner om påsktraditioner.
Skapa konto

.. och så blev det 4 kg blodapelsiner (förra gången hade den säsongen utgått.. alltså för blodapelsiner).. spännande att få prova! Vi gillar blodapelsiner.. och alltid kul att få jämföra de man köper i affären härhemma vs de som kommer från en nyskördning på en spansk gård..

En hand håller en mogen avokado över ett lager av halm. Närbild, inomhus och naturligt ljus.
Skapa konto

Såhär stor är en mini.. hehe jag tyckte de var perfekta i storlek! Och hela lådan var i topptrim (innehållet).. inga dåliga eller för mjuka.. (om man vill äta en till lunch/sidan av maten tex är de i perfekt storlek..)

En hand håller en mogen blodapelsin mot en suddig bakgrund av ett trägolv.
Skapa konto

Blodapelsinerna var svårskalade, saftiga och otroligt vackra! Det är mycket sällan man ser sådan färg utanpå skalet i sverige.. om man köper blodapelsin på affären.

Tyvärr fick vi tre stora apelsiner som hunnit mögla.. nån extra tror jag de stoppar in i kartongen (just pga risken för att någon hunnit bli dålig),, och jag var inte så kinkig över att nån är dålig.. men tre st vägde ändå in på 650 gram nästan.. (av 4 kg) så vi notifierade dem om saken iaf.

Oavsett är vi nöjda :cool:(y)

Snigla Snigla skrev:
<< hököga ;)

Över till något helt annat!

Vår beställning från "den spanska gården" har ankommit!

[bild]
Ni minns kanske att jag nämnt det något år tidigare, att vi beställt lite frukt/grönt från en ekologisk plantering i Spanien.

[bild]
Denna gång blev det mini avokado (de som inte hunnit växa till sig riktigt när de skördas..fördelningen kött vs kärna är samma som på stora avokado.. så det är lite mer skalande men lika mycket kött så att säga.. nu fick man 5 kg istället för 4 kg!

[bild]
.. och så blev det 4 kg blodapelsiner (förra gången hade den säsongen utgått.. alltså för blodapelsiner).. spännande att få prova! Vi gillar blodapelsiner.. och alltid kul att få jämföra de man köper i affären härhemma vs de som kommer från en nyskördning på en spansk gård..

[bild]
Såhär stor är en mini.. hehe jag tyckte de var perfekta i storlek! Och hela lådan var i topptrim (innehållet).. inga dåliga eller för mjuka.. (om man vill äta en till lunch/sidan av maten tex är de i perfekt storlek..)

[bild]
Blodapelsinerna var svårskalade, saftiga och otroligt vackra! Det är mycket sällan man ser sådan färg utanpå skalet i sverige.. om man köper blodapelsin på affären.

Tyvärr fick vi tre stora apelsiner som hunnit mögla.. nån extra tror jag de stoppar in i kartongen (just pga risken för att någon hunnit bli dålig),, och jag var inte så kinkig över att nån är dålig.. men tre st vägde ändå in på 650 gram nästan.. (av 4 kg) så vi notifierade dem om saken iaf.

Oavsett är vi nöjda :cool:(y)
Kul!

Vi har provat årstiderna, men var inte riktigt nöjda, men nu kör vi mossagården och det brukar vara bra frukt. Kompletteringsköper annan frukt och grönt där med.

Kul!

Vi har provat årstiderna, men var inte riktigt nöjda, men nu kör vi mossagården och det brukar vara bra frukt. Kompletteringsköper annan frukt och grönt där med.
Mossagården ligger ju i närheten.. lite komiskt.. vi höll på att köra av vägen första gången vi åkte förbi deras skylt... vi trodde vi läste fel .. tre gånger typ.. kunde ju tro att de var konkurrenter :p (namnet på gården)

De ser ut att ha jättefina grönsaker osv. (kollade upp dem efter vi "hittat dem") :)

Vi handlade av Finca Solmark (svensk, med gård i Spanien)

De var nog relativt nya när vi köpte första gångerna.. då hade de inte så mycket grejer och dessutom funkade leveransen mindre bra än idag.. (då packades alla beställda lådor i Spanien och fraktades sedan hem.. men då hann vissa lådor/för många bli dåliga.. så efter vår beställning så ändrades posthanteringen och de tog istället hem all frukt och packade dem på plats i sverige.. då kunde de plocka ur de dåliga som uppkommit i transporten.. och gav då bättre lådor till kunderna).

Nu har de ökat på med lite annat och dessutom säljer de på reko tror jag.. i sin stad.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Då var det dags att väcka pelargonerna, tror de har förökat sig i smyg under vintern för jag kan inte minnas att det var så här många :cool:
Vissna växter i vit säck på trägolv, utomhus, svarta skor och handskar syns.
Skapa konto
En hand i handske håller en vissnad planta med rötter framför en röd vägg.
Skapa konto
Inomhusodlingsområde med krukväxter, påskbord, växande gröna skott, oorganiserade sladdar, och jordpåse.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Jag har grävt för att sätta ett djupare rotstopp till ena odlingslandet, en halvmeter kändes lagom när jag satte det första, nu skulle det bli en meter.
Person gräver i jord med spade, synliga stövlar, markarbete, närbild.
Skapa konto

Hittade bannemig rötter på 90cm djup...

Jag har grävt för att sätta ett djupare rotstopp till ena odlingslandet, en halvmeter kändes lagom när jag satte det första, nu skulle det bli en meter.
[bild]

Hittade bannemig rötter på 90cm djup...
:surprised: Vad är det som tar sig in? träd eller ogräs typ?

Någon som vet när man ska hm väcka el ja ta fram.. plantera.. DAHLIOR?

Första gången jag försökt övervintra några rötter.. (har inte kollat om de lever än, men känns som det snart är dags?)

Pst.. jag fattar att de inte kan sättas ut än.. :giggle:

• Tyvärr verkar det inte finnas någon bild i din begäran. Vänligen ladda upp en bild så jag kan hjälpa dig.
Jag brukar göra det i typ april tidigast men eftersom du bor i tropikerna jämfört med mig kan du säkert börja lite tidigare. :)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
:surprised: Vad är det som tar sig in? träd eller ogräs typ?
Trädrötter.
Har två tallar, en bok och en ask i närheten, men ingen har kronan över.
Det mest drabbade landet är närmast tallarna, men det känns som rötter från ett av lövträden.

Har börjat suga näring och vatten ur en del av landet, är rädd att det bara är en tidsfråga innan det tar över hela det landet :thinking::sweat:

Vi har aspar på bägge sidorna av gräsmattan, troligen samma hopväxta individ eftersom vi har tjocka rötter som går tvärs genom trädgården. Ett jävla rotogräs är vad det är :mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.