355 689 läst · 5 196 svar
356k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Haha, trodde tomten fått en hm.. sten i rumpan av stormen13th Marine skrev:
(Sitter den på en fejk stubbe/sten ?)
Skönt att ni andra klarade er bra därborta.. synd på svägerskans växthus (flög det bort helt, el går det möjligen o lappa ihop?)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Nä, han traskar runt lite i trädgården, så han stod bara på näsan.Snigla skrev:
Växthuset har dessvärre vält. Så mycket förstörd aluprofil och de flesta rutorna är ligger som kross på gräsmattan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
<< hököga13th Marine skrev:
Över till något helt annat!
Vår beställning från "den spanska gården" har ankommit!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni minns kanske att jag nämnt det något år tidigare, att vi beställt lite frukt/grönt från en ekologisk plantering i Spanien.
Logga in
Skapa konto
Denna gång blev det mini avokado (de som inte hunnit växa till sig riktigt när de skördas..fördelningen kött vs kärna är samma som på stora avokado.. så det är lite mer skalande men lika mycket kött så att säga.. nu fick man 5 kg istället för 4 kg!
Logga in
Skapa konto
.. och så blev det 4 kg blodapelsiner (förra gången hade den säsongen utgått.. alltså för blodapelsiner).. spännande att få prova! Vi gillar blodapelsiner.. och alltid kul att få jämföra de man köper i affären härhemma vs de som kommer från en nyskördning på en spansk gård..
Logga in
Skapa konto
Såhär stor är en mini.. hehe jag tyckte de var perfekta i storlek! Och hela lådan var i topptrim (innehållet).. inga dåliga eller för mjuka.. (om man vill äta en till lunch/sidan av maten tex är de i perfekt storlek..)
Logga in
Skapa konto
Blodapelsinerna var svårskalade, saftiga och otroligt vackra! Det är mycket sällan man ser sådan färg utanpå skalet i sverige.. om man köper blodapelsin på affären.
Tyvärr fick vi tre stora apelsiner som hunnit mögla.. nån extra tror jag de stoppar in i kartongen (just pga risken för att någon hunnit bli dålig),, och jag var inte så kinkig över att nån är dålig.. men tre st vägde ändå in på 650 gram nästan.. (av 4 kg) så vi notifierade dem om saken iaf.
Oavsett är vi nöjda
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Kul!Snigla skrev:<< hököga
Över till något helt annat!
Vår beställning från "den spanska gården" har ankommit!
[bild]
Ni minns kanske att jag nämnt det något år tidigare, att vi beställt lite frukt/grönt från en ekologisk plantering i Spanien.
[bild]
Denna gång blev det mini avokado (de som inte hunnit växa till sig riktigt när de skördas..fördelningen kött vs kärna är samma som på stora avokado.. så det är lite mer skalande men lika mycket kött så att säga.. nu fick man 5 kg istället för 4 kg!
[bild]
.. och så blev det 4 kg blodapelsiner (förra gången hade den säsongen utgått.. alltså för blodapelsiner).. spännande att få prova! Vi gillar blodapelsiner.. och alltid kul att få jämföra de man köper i affären härhemma vs de som kommer från en nyskördning på en spansk gård..
[bild]
Såhär stor är en mini.. hehe jag tyckte de var perfekta i storlek! Och hela lådan var i topptrim (innehållet).. inga dåliga eller för mjuka.. (om man vill äta en till lunch/sidan av maten tex är de i perfekt storlek..)
[bild]
Blodapelsinerna var svårskalade, saftiga och otroligt vackra! Det är mycket sällan man ser sådan färg utanpå skalet i sverige.. om man köper blodapelsin på affären.
Tyvärr fick vi tre stora apelsiner som hunnit mögla.. nån extra tror jag de stoppar in i kartongen (just pga risken för att någon hunnit bli dålig),, och jag var inte så kinkig över att nån är dålig.. men tre st vägde ändå in på 650 gram nästan.. (av 4 kg) så vi notifierade dem om saken iaf.
Oavsett är vi nöjda
Vi har provat årstiderna, men var inte riktigt nöjda, men nu kör vi mossagården och det brukar vara bra frukt. Kompletteringsköper annan frukt och grönt där med.
Mossagården ligger ju i närheten.. lite komiskt.. vi höll på att köra av vägen första gången vi åkte förbi deras skylt... vi trodde vi läste fel .. tre gånger typ.. kunde ju tro att de var konkurrenter (namnet på gården)13th Marine skrev:
De ser ut att ha jättefina grönsaker osv. (kollade upp dem efter vi "hittat dem")
Vi handlade av Finca Solmark (svensk, med gård i Spanien)
De var nog relativt nya när vi köpte första gångerna.. då hade de inte så mycket grejer och dessutom funkade leveransen mindre bra än idag.. (då packades alla beställda lådor i Spanien och fraktades sedan hem.. men då hann vissa lådor/för många bli dåliga.. så efter vår beställning så ändrades posthanteringen och de tog istället hem all frukt och packade dem på plats i sverige.. då kunde de plocka ur de dåliga som uppkommit i transporten.. och gav då bättre lådor till kunderna).
Nu har de ökat på med lite annat och dessutom säljer de på reko tror jag.. i sin stad.
Då var det dags att väcka pelargonerna, tror de har förökat sig i smyg under vintern för jag kan inte minnas att det var så här många
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Trädrötter.Snigla skrev:
Har två tallar, en bok och en ask i närheten, men ingen har kronan över.
Det mest drabbade landet är närmast tallarna, men det känns som rötter från ett av lövträden.
Har börjat suga näring och vatten ur en del av landet, är rädd att det bara är en tidsfråga innan det tar över hela det landet