Idag kostar det ca 30.000 kr för en familj, en vecka, all inclusive på Cypern.
En vecka i fjällen är ca 20.000 kr.
Klart vi har högre löner nu än förr.
Men kostade det verkligen en halv månadslön per förälder för att åka skidor förr? Låter det rimligt?
En vecka i fjällen är ca 20.000 kr.
Klart vi har högre löner nu än förr.
Men kostade det verkligen en halv månadslön per förälder för att åka skidor förr? Låter det rimligt?
Givetvis. Sen kom många lågpris flyg och gjorde det billigt. Nu är vår valuta klen och bränsle dyrt.A Avatar86 skrev:
Men inte åkte alla till fjällen? Man fick väl åka i de lokala skidbackarna eller åka längdskidor.A Avatar86 skrev:
Att åka till Cypern är dyrt. Förr hade ju många en sommarstuga eller en släkting med sommarstuga eller släkting som bodde på landet. Andra hade husvagn eller lånade en husvagn.
Sen behöver man ju inte välja all inclusive. Går att komma ner rejält om man väljer bort det. Mina föräldrar var alltid utomlands med mig och min bror när vi var små, säker 30 ggr mellan 1 års ålder tills jag fyllde 18. Vi åkte aldrig på några lov för det var dyrt samt att vi ALDRIG valde all inclusive. Betala mer pengar för att få sämre mat än du kan få på restaurangerna är för mig helt vansinnigt.A Avatar86 skrev:
Var hittar du en så billig resa all inclusive till Cypern?A Avatar86 skrev:
ska man åka ungefär när man har semester så ligger det på drygt 50000kr. Vi har bokat, jämfört och kollat.
Skillnad på nu och då är att idag så måste du åka på loven för att det är skolplikt.H hablam skrev:Sen behöver man ju inte välja all inclusive. Går att komma ner rejält om man väljer bort det. Mina föräldrar var alltid utomlands med mig och min bror när vi var små, säker 30 ggr mellan 1 års ålder tills jag fyllde 18. Vi åkte aldrig på några lov för det var dyrt samt att vi ALDRIG valde all inclusive. Betala mer pengar för att få sämre mat än du kan få på restaurangerna är för mig helt vansinnigt.
Vi reste också mycket förut men det har blivit dyrare att resa. Eller så får vi mindre för kr.
Har hus uppe i Sälen och det största skillnaden som blivit de senate 10-15 åren är att det nu är rena storstadspriser där uppe. Tidigare så kostade det inte så mycket att leva uppe i fjällen men ni är det ingen skillnad förutom att kvaliteten är sämre mot storstäderna.
Har haft flera som fått ledigt från skolan trots skolplikt, och ja detta är väldigt nyligen så det är skitsnack.A atomlab skrev:Skillnad på nu och då är att idag så måste du åka på loven för att det är skolplikt.
Vi reste också mycket förut men det har blivit dyrare att resa. Eller så får vi mindre för kr.
Har hus uppe i Sälen och det största skillnaden som blivit de senate 10-15 åren är att det nu är rena storstadspriser där uppe. Tidigare så kostade det inte så mycket att leva uppe i fjällen men ni är det ingen skillnad förutom att kvaliteten är sämre mot storstäderna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Det beror på skola och tom personberoende inom samma skola. Vi får inte ledigt och jag vägrar åka skidor vecka 9 så det blir sjukanmäla barnen.H hablam skrev:
Snart är barnen tillräckligt bra för Alperna och då blir det bye, bye Sverige. Svensk skidåkning är en kompromiss förutom riksgränsen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
30k låter billigt fö, tror vi brände dubbelt eller mer en vecka i Belgien i somras en familj på 4. Och då bodde vi ganska standard på 3 och fyrstjärnigt hotell.
Nu blev jag lite sen på bollen men…..
Skolplikt har vi haft i Sverige sedan folkskolestadgan 1842. Jobbar själv på en grundskola och vi kan bevilja upp till 10 dagar ledigt/läsår. Längre ledigheter ska upp på nämndnivå(för de som åker till Thailand). De som inte får ledigt åker ändå.
/lob
Skolplikt har vi haft i Sverige sedan folkskolestadgan 1842. Jobbar själv på en grundskola och vi kan bevilja upp till 10 dagar ledigt/läsår. Längre ledigheter ska upp på nämndnivå(för de som åker till Thailand). De som inte får ledigt åker ändå.
/lob
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Njäeu, det är allmänt känt att det blivit betydligt mer restriktivt att få semester för barnen, vet inte exakt när denna tolkningen kom till, kanske 10-15 år sen.L lob skrev:
Anledningen måste vara att vi är sämst i klassen gällande PISA och barnen har så svårt att få skolarbete utfört då dom ska vara "lediga".
Men sen tolkas detta väldigt olika beroende på skola och kommun, vissa kan tycka ett par veckor på ett år går bra ändå, troligen ska eleven då inte ligga i gränslandet.
Allt beror ju på... Jag tror aldrig vi har semestrat för så lite som 30k, ja, förutom då kanske när vi lånat lägenhet av någon bekant vid medelhavet...
Vi kör alltid med hyrd lägenhet eller hus (ofta vid havet) så det drar ju lätt iväg, men vi anser att det är värt det för att få vara för oss själva. Charter är inte för oss helt enkelt...
Vi kör alltid med hyrd lägenhet eller hus (ofta vid havet) så det drar ju lätt iväg, men vi anser att det är värt det för att få vara för oss själva. Charter är inte för oss helt enkelt...